Death Stranding
Hideo Kojima is terug. De man achter de Metal Gear Solid-games heeft die periode achter zich gelaten en komt nu op de proppen met Death Stranding, waarin hij probeert een nieuwe epische ervaring te lanceren. Met prikkelende trailers, de opvoering van Norman Reedus en het onthouden van informatie heeft Kojima er alvast voor gezorgd dat de hype ongekende hoogtes heeft bereikt. Wie hoog vliegt, kan echter ook heel diep vallen. Hopelijk heeft Kojima dus goede vleugels.
Death Stranding brengt ons naar een toekomst waarin de Verenigde Staten is vervallen in een losse groepering van steden. Van grote staten is er al lang geen sprake meer en zelfs de verschillende grote steden hebben nog weinig met elkaar te maken. Al die problemen zijn terug te brengen op de Death Stranding, een mysterieuze gebeurtenis waarbij de doden en de levenden voor het eerst echt met elkaar in contact zijn gekomen.
Die Death Stranding bracht een aantal voordelen en een flink pak nadelen met zich mee. Het grootste voordeel is chiralium, een nieuwe grondstof die het heel eenvoudig maakt om structuren te bouwen en om snelle netwerken aan te leggen. Niemand weet wat chiralium exact is, maar het is alvast een handig goedje dat verbonden is met de wereld van de doden.
De nadelen zijn echter niet min. De Death Stranding heeft ook BT’s, laten we ze kortweg spoken noemen, meegebracht. Die zorgen voor heel wat problemen, waaronder fikse ontploffingen die hele steden van de kaart kunnen vegen. Daarnaast is er ook nog Timefall, regen die de tijd doet versnellen. Kom je hierin terecht, dan vliegen de jaren zomaar weg en dat geldt ook voor je pakjes die dan vernietigd kunnen geraken. Het is iets te ingewikkeld om hier allemaal uit te leggen – of wat had je verwacht van een game van Kojima – maar wanneer je de game speelt en hier en daar ook nog wat extra lore leest, vallen de puzzelstukjes wel in elkaar. Het verhaal houdt best steek, voor zover dat mogelijk is wanneer je spreekt over mensen die terug kunnen komen van de dood enzovoort.
In die wereld ben jij Sam Porter Bridges, een koerier die werkt voor het bedrijf Bridges. Koeriers zijn bijzonder belangrijk geworden in de wereld van de game, omdat ze eigenlijk de enige mensen zijn die nog echt buiten durven komen. Al de rest heeft zich onder de grond verstopt, vanwege de BT’s en de Timefall, maar koeriers zorgen ervoor dat allerhande materialen en andere goederen toch nog kunnen verspreid worden.
Sam is bovendien niet zomaar een koerier. Hij heeft DOOMS, waardoor hij BT’s kan waarnemen en hij is een repatriate. Dat laatste geeft hem de mogelijkheid om terug te keren uit de doden. Wanneer Sam – en eigenlijk elk ander persoon – sterft, komt hij terecht op zijn Beach. Voor normale mensen is dit hun leven na de dood of toch een plek op weg naar hun afterlife. Voor Sam is het de plek waarlangs hij kan terugkeren naar de levenden, net als enkele mensen die ze dus repatriates noemen. Nogmaals, een beetje te ingewikkeld om gewoon uit te leggen, maar tijdens het spelen wordt het allemaal vrij duidelijk.
Aan het begin van de game wordt Sam opgetrommeld om de UCA, de United Cities of America, op te bouwen. Hij moet daarvoor van stad naar stad trekken om het chiral network aan te sluiten. Dat netwerk maakt het mogelijk om onderling contact te houden. Echter is niet iedereen even happig op die aansluiting en dus zal Sam soms wat extra taken moeten uitvoeren om ze te overtuigen.
Al die taken van Sam zijn bijzonder eenvoudig te catalogiseren onder ‘wees een koerier’. Death Stranding is tot op een bepaald punt dan ook een koerier simulator. Je haalt pakjes op en je brengt ze van punt A naar punt B. Ondertussen moet je ook je cargo goed managen, zodat het allemaal niet te zwaar wordt en moet je natuurlijk rekening houden met BT’s en andere vijanden. Het klinkt bijzonder saai en voor veel mensen zal dat ook zo zijn. Wij moeten echter toegeven dat we het best leuk vonden. Death Stranding is eigenlijk de ultieme fetch quest uit RPG’s, maar het werkt gewoon.
Dat heeft voor een stuk ook te maken met de manier waarop je je door de wereld begeeft. Vaak doe je dat te voet, en moet je dus het juiste pad vinden, maar soms kan je ook aan de slag met trucks of motors die je wat sneller op weg helpen. Je krijgt ook nog ladders en andere hulpmiddelen ter beschikking om je verder op weg te helpen. Je kan ook wegen of bruggen bouwen om onherbergzame gebieden beter toegankelijk te maken.
Onderweg in de wereld kan je ook nog heel wat verloren pakjes vinden, die ook op hun bestemming moeten geraken. Als speler kies je er dus zelf voor hoeveel hooi je op de vork neemt. Je kan enkel de hoofdtaken uitvoeren, maar je kan ook wat extra pakjes afleveren, om zo meer experience – hier ‘likes’ – te krijgen en sneller te stijgen in level.
Nog toffer wordt het wanneer een regio wordt aangesloten op het chiral network. Op dat moment krijg je immers contact met de online wereld en verschijnen er signs en hulpmiddelen van andere spelers. Zo kan je samen werk maken van het uitbouwen van het wegennetwerk, om sneller te bewegen. Of je laat wat materiaal achter in de Share Locker, om iemand anders te helpen. Het online aspect van Death Stranding steekt bijzonder goed in elkaar. Overal in de wereld zal je het bewijs vinden van de vooruitgang of de pech van andere spelers. Daar kan jij vaak van profiteren of je kan ze helpen door bijvoorbeeld hun pakjes toch nog af te leveren.
Death Stranding is wel geen echte MMO, waarbij al snel heel de wereld zou volstaan met allerhande bouwsels. Je ‘speelt’ met een beperkt aantal gamers online en door het effect van de Timefall zullen structuren na een tijdje ook weer verdwijnen. Al kan dat laatste dan weer verholpen worden als je ze repareert met de juiste materialen. Death Stranding wordt zo een onbewuste co-op ervaring, waarbij je bepaalde zaken niet enkel voor jezelf doet, maar ook voor alle anderen die met je game verbonden zijn.
Nu, we gaan niet doen alsof het ronddragen van die pakjes altijd leuk is. Soms zouden we willen dat het verhaal een beetje vooruit gaat, zeker wanneer je in een bepaalde regio steeds van hot naar her wordt gestuurd. Op zo’n moment heb je het wel gehad met het zoveelste pakketje dat naar de top van een berg moet worden gebracht.
Een ander aspect dat ons minder aanstaat is de manier waarop er wordt omgegaan met fast travel. Dat wordt op een bepaald moment mogelijk, maar wanneer je het gebruikt moet je al je cargo achterlaten op de plek waar je vertrekt. En dan bedoelen we ook echt alle cargo. We snappen dat belangrijke stukken niet zomaar overal heen getransporteerd kunnen worden, omdat dat een beetje het nut van de game zou ondermijnen. Maar we zouden het wel aangenaam vinden als een deel van onze equipment mee kon komen. Nu voelt het een beetje alsof je ‘gestraft’ wordt wanneer je even snel naar een andere regio wil reizen. Gelukkig zijn er wel nog de shared lockers waarin andere online spelers hun extra gear etcetera kunnen droppen, maar het zorgt voor een hoop extra management die eigenlijk nergens voor nodig is.
Kojima is er ook in geslaagd om van Death Stranding soms bijna een horrorgame te maken. Kom je in contact met BT’s, dan heb je eigenlijk enkel nog de optie om verder te sluipen en te hopen dat je niet gepakt wordt. Daarbij moet je meer dan eens letterlijk je adem inhouden. Word je toch gepakt, dan zal je moeten vechten voor je leven.
Gelukkig is er nog je BB, of Bridge Baby. Een BB is verbonden met beide kanten van de medaille, de doden en de levenden. Hij kan je helpen met BT’s te detecteren. Kom je in de buurt, dan brengt hij je op de hoogte en de sensor toont ook aan waar de dichtstbijzijnde BT te vinden is. De spanning is op zo’n momenten echt te snijden, vooral omdat een foutje fataal kan blijken. Word je toch gepakt door de BT’s, dan word je terug gesmeten naar een vorige locatie en krijg je een stevig monster voor de kiezen.
Wil je dat monster bevechten, dan kan dat, maar niet zonder gevolgen. Enkel wapens die gebruik maken van het bloed van Sam werken immers tegen de BT’s. Je kan dus vol in de aanval gaan, maar als je niet genoeg bloedzakjes bij je hebt, dan zal je evengoed snel het loodje leggen. Het is ook lastig dat je niet heel snel kan wisselen tussen bepaalde wapens. Het is niet bepaald handig dat je steeds naar je weapon wheel moet gaan om te wisselen tussen granaten en gewone vuurwapens. Zeker als je weet dat het een goede tactiek is om eerst een bloedgranaat te gooien en daarna gewone kogels doorheen de bloedwolk te schieten voor meer schade. Het is allemaal nogal omslachtig en het haalt het tempo uit sommige interessante gevechten. Ook laten de controls soms wat te wensen na.
Grafisch is Death Stranding een bijzonder knappe game. Zeker de cutscenes zijn heel mooi gemaakt – ook hier geldt ‘wat had je gedacht van een Koijma-game’ – maar ook de rest van de wereld steekt mooi in elkaar en er is voldoende afwisseling in de omgevingen om het allemaal interessant te houden. Het enige bizarre is de iets te overduidelijke product placement van Monster Energy Drink. Dat haalt ons toch een beetje uit de sfeer. Ook een tv-show met Norman Reedus wordt iets te duidelijk in beeld gebracht.
Aan het geluid is in de game bijzonder veel aandacht geschonken, met een unieke soundtrack en stemmenwerk van acteurs als Norman Reedus, Guillermo Del Toro en Mads Mikkelsen. Weinig games die zo’n sterrencast kunnen voorleggen.
Death Stranding is een game die moeilijk te plaatsen is. Langs de ene kant heb je een opzet die eigenlijk bijzonder saai hoort te zijn, maar door de invulling van de game werkt het wel. Niet iedereen zal er evenveel plezier aan beleven en er zijn aspecten van de game die gewoon niet zo handig werken, maar als Kojima verder wil werken in deze reeks, dan is deze Death Stranding een bijzonder goed begin.
- Speciaal verhaal...
- Interactie met BT's
- Cargo management werkt...
- Sterke cast en graphics
- ...dat soms wat ingewikkeld kan worden
- 'Straf' voor fast travel
- ...maar pakjes leveren kan soms saai worden
- Omslachtige combat
Deze review bevestigt wat ik gezien heb van gameplay. Dit spel is niks voor mij. Als er 1 ding is in een open wereld dat me enorm stoort, dan is het fetch-quests. Zoals ik al dacht, is ook de combat niet goed. Dan schiet er niet veel meer over...
Geplaatst op 2019-11-01 08:50:50
Elke OW-game voor u is ni goed.. Dit is degelijke game, Spiderman was ook ni goed voor u.. Open wereld zonder repetitive quests daar zijn er bitter weinig van..
Geplaatst op 2019-11-01 10:01:14
Hij zegt toch gewoon dat het niks voor hem is? Maakt Death Stranding of Spider-man toch niet minder 'degelijk'.
Geplaatst op 2019-11-01 11:41:50, bewerkt op 2019-11-01 22:26:12
Aha. Iemand die leest wat er staat. :-)
Geplaatst op 2019-11-01 12:06:24
Ook niet voor mij, liever een goed story driven liniaire game dan een open wereld waar niets in gebeurt of telkens het zelfde te moeten doen. Doet mij altijd denken aan die free mmorpgs van 10 tal jaar terug.
Geplaatst op 2019-11-01 16:36:29
Dus liever 60 euro voor 10-13 u aan gameplay dan aan een goede story zoals RDR2 van 60+ uur? Ja zou wel slimmer zijn van de makers.. Meer verkochte games en minder lange storylines. Want liniaire story van 30+ uur moeten ze het al ferm kunnen rekken. OW games zijn op zich wel goed vroeger had je bijna enkel liniair.. Vroeger had je geen Youtube en waren de games echt moeilijk om verder te komen. Nu als het een beetje moeilijk wordt krijg je berichten dat ze via shareplay u willen helpen voor een x aantal euro.. Van mij mag de uitdaging soms wat groter zijn in de games (niet zoals GTA V en RDR2 met medals in een missie omdat je dan weer niet de keuze hebt soms hoe je de missie aanpakt).En open wereld zonder side quests, fetch quests is gewoon een lege open wereld. Geef wel toe dat je bij AC Origins, Odyssey, TW3 boeiende zijmissies had. Dan heb ik dat veel liever dan 60+uur een errand boy te spelen dan echt een hele zij story aan side quests te hebben. maw de ene fetch quest zijn de andere niet. Maar Spiderman had zo een crimes die gebeurden na een 5 tal had je het wel gezien en negeerde je ze :D
Geplaatst op 2019-11-02 15:40:05
Idd, zou ik aangenamer vinden een game rond de 15u a 20u met wat uitdaging. Liever boeiende opdrachten dan 10 keer hetzelfde moeten doen.
Bv de eerste splintercells waren perfect, goed verhaal, uitdaging, geen nutteloze dingen moeten doen.
Geplaatst op 2019-11-02 20:57:55
Ik wist dat IGN overdreef.. dit is een zeer degelijk spel!
Geplaatst op 2019-11-01 10:01:42
Idd
Geplaatst op 2019-11-01 18:12:09
Ah, jij hebt het ook al gespeeld dan?
Geplaatst op 2019-11-02 09:30:11
Ik luister niet echt naar de review op IGN omdat ze toch eigenlijk niet kunnen reviewen daar. VB: Anime games worden gereviewed door iemand die niets met Anime heeft. Terwijl games van bepaalde triple A makers worden opgehemeld terwijl ze goed zijn maar niet zoals IGN laat uitschijnen.
Ik baseer me op de gameplay die ik zag, wat ik hier lees. Dan ga ik er van uit dat dit een degelijk spel is en geen 68 zoals IGN USA liet uitschijnen (andere IGN's geven het 80+ en sommigen zelf 90+). Daardoor zijn scores bij Reviews eigenlijk overbodig. VB een COD MW2 kreeg vb 93 en MW3 een 94, dan zeggen ze in comments ah dus MW3 is beter dan MW2? Videoreviews zijn handig als ze genoeg gameplay elementen tonen die de game bevat, en vind ik dat wel leuk om te doen dan heb ik er een goed gevoel over. Dan bepaal ik of het al dan niet die 60€ waard zal zijn of niet. Want vele games hebben fetch quests gedurende de hele game en soms is dit gewoon tof om te doen, maar soms is 1 a 2 zo een quests na elkaar in bepaalde games al heel saai.
Geplaatst op 2019-11-02 15:33:23
Het is niet alleen IGN die 70 of lager geeft hoor. Ieder zijn mening. Als jij het goed gaat vinden, wie zijn wij om te zeggen dat je ongelijk hebt?
Geplaatst op 2019-11-02 16:08:34
geef toe als verschillende IGN reviews zo ver uit elkaar liggen kan je moeilijk nog reviews op basis van scores nog gaan beoordelen. Het zijn "Professionals". Maar waarom laten ze meestal iemand een game beoordelen die niets heeft met een bepaald genre. Als jij shooters haat, ga je nooit een objectief beeld kunnen schetsen van die games omdat ze je gewoon niet liggen. Een mening van een persoon.
offtopic: Wat ik ook niet snap, op gamebeurzen kan je heel wat game demos spelen, maar voor de rest van de wereld is er geen demo beschikbaar, omdat ze er geen van maken.. Ga een dom voorbeeld geven de demo van FIFA is elk jaar te spelen op Gamescom in augustus, de rest moet wachten tot midden september om dezelfde demo te spelen.. Het zou beter zijn dat iedereen een game kan gaan testen voor ze het gaan kopen. Want als ik altijd had geluisterd naar reviewers had ik 50% van de games dat ik speel niet eens gespeeld.
Geplaatst op 2019-11-03 17:30:39
Ik denk dat het gewoon een spel is dat je moet gaan liggen. Niet geschikt voor mensen die zoeken naar snelle actie. Zelf denk ik dat ik het ooit wel eens gaan spelen, maar niet meteen omdat er zo veel andere games zijn die me aanspreken.
Geplaatst op 2019-11-02 19:22:06
Tis precies of smaken verschillen, stel u voor zeg
Geplaatst op 2019-11-05 19:24:11
Grote score voor zoveel negatieve punten. Zal alleszins wachten op een PC release.
Geplaatst op 2019-11-01 11:46:53
Het lijkt mij echt een 'hate it or love it' game te zijn. Mij doet het voorlopig heel weinig, zal het ooit wel eens in een sale kopen.
Geplaatst op 2019-11-01 15:54:28, bewerkt op 2019-11-01 22:26:34
Dat idee heb ik ook, vandaar ook heel lang getwijfeld over een score, maar persoonlijk amuseer ik me met de game. Ik ga niet akkoord met de 95+ scores die ik online zie, want daarvoor heeft de game teveel mankementen. Maar ik kan niet ontkennen dat Kojima iets nieuw brengt
Geplaatst op 2019-11-01 18:38:16
Ja, vond ik ook al een tijdje voor de hand liggend dat dit ofwel 100% je ding ging zijn ofwel echt niet.
Kvind het dan alleen jammer dat het vaak dan zo is dat degenen voor wie het niet is het spel dan enorm af kraken alsof het echt slecht is. Dat dan enkel en alleen omdat zij het niet leuk vinden en niet verder kijken dan dat.
Geplaatst op 2019-11-01 20:43:14, bewerkt op 2019-11-01 20:43:34
En diegene die het spel goed vinden, het ophemelen en niet verder kijken dan dat...
Works both ways
Geplaatst op 2019-11-01 20:59:03
Ja en nee. Kgeef je gelijk dat sommige het spel ophemelen van bv een 8 naar een 10 (om het in cijfers uit te drukken) Maar het afbreken van een game is vaak veel harder. Een game kan nog steeds zeer goed onderbouwt zijn met een sterk verhaal, vlotte gameplay, amazing graphics, etc... Maar omdat iemand het niet zijn stijl vind het een kut game vinden los van alle zaken die eigenlijk zeer goed zijn maar je gewoon niet aanstaan door een persoonlijke smaak.
Geplaatst op 2019-11-06 09:06:33
Lijkt me een hoge score na het lezen van de review.. Ik vermoed dat voor mij persoonlijk de trailers nog het interessantste gaan blijven aan dit spel..
Geplaatst op 2019-11-02 22:05:20
Ik ben altijd een grote liefhebber geweest van Hideo Kojima's werk. De Metal Gear games en later de Metal Gear Solid games wisten ook niet bepaald iedereen te bekoren terwijl dit meesterwerken waren. De vreemde hersenkronkels en de thema's die gehanteerd werden waren niet voor elke ziel bestemd.
Zoals hierboven al vermeld is, het is "hate it or love it".
Als je vertrouwd bent met Kojima's werk en je bent bereid een wereld te betreden waar een open minded houding moet aannemen, dan ga je hier heel veel aan hebben.
Mensen die het liever safe spelen of vlotte, uitdagende en strakkere gameplay ervaringen met of zonder verhaallijnen, dan laat je hem beter links liggen.
Het is moeilijk om een titel als deze te quoteren en zoals vaker blijken deze sleeperhits te zijn. Nu wordt er alleen meer aandacht aan besteedt omdat we weten wat Kojima kan en niet kan. De verwachtingen liggen torenhoog en plots krijg je een vreemde eend in de bijt waar mensen nogal zeer twijfelachtig tegenover staan tot zelfs zich laten afschrikken.
Wat de reviews van het Amerikaanse IGN betreft, die moet je met een grote korrel zout nemen. De meeste reviewers veranderen daar aan de lopende band en meestal niet altijd de meest ervaren lieden in dat vak. Ze reviewen films en games waarbij ze nogal argeloos met de topscores gaan gooien terwijl doorwinterde en ervaren critici voorzichtiger te werk gaan en de pijnpunten durven te vernoemen. Wanneer ze de nieuwste COD 86 gaan scoren waarbij het Amerikaanse ideaal in de campaign uitgebreid wordt uitgesmeerd maar de gameplay en bijhorende mechanics van ondermaatse kwaliteit zijn, dan weet je al genoeg. Vooral ook grappig hoe ze stellig ontkennen niet betaald worden voor positieve reviewscores maar dan gaan pronken met een shitload aan unieke CE's van titels en unieke content terwijl andere gerenommeerde reviewers het enkel met een simpele digitale reviewcopy of key moeten doen.
Geplaatst op 2019-11-03 18:31:09