Monkey King: Hero is Back
Sinds het verbod op consoles in 2015 werd opgeheven in China, hebben alle platforms hun inspanningen in China aangescherpt om een voorsprong te krijgen op 's werelds grootste markt voor videogames. Om zich aan de markt aan te passen, investeren deze bedrijven niet alleen in het brengen van hun eigen inhoud naar het systeem in het land, maar ook in het brengen van Chinese inhoud naar het platform. Monkey King: Hero is Back is een spel gebaseerd op een film. Maar het is niet zomaar een film, het is gebaseerd op wat een tijdje de meest winstgevende animatiefilm in de Chinese geschiedenis was. Die film was gebaseerd op een van de meest populaire Chinese historische romans die over de hele wereld bekend staat als "Journey to the West" . Dit is het verhaal waarop Akira Toriyama de wereldberoemde serie ‘Dragon Ball’ baseerde.
Het verhaal gaat over de apenkoning, Sun Wukong, ook bekend als de Da Chung, of de grote wijze. Hij kreeg deze titel doordat hij 72 transformaties en de vijf elementen van de natuur beheerst. Deze wonderbaarlijke aap stal een pantser van de koningen van de draken en begon een heilige oorlog tegen de Chinese goden die hij overwon en vervolgens probeerde hij zelfs de "Boeddha" zelf te verslaan, maar wie is "Da Chung" tegen de "Boeddha"? Hij werd verslagen en de straf voor de gevaarlijke aap is meer dan 500 jaar opsluiting in een kristallen gevangenis. Het verhaal begint eigenlijk met de kleine jongen Lieur die Da Chung uit zijn gevangenis bevrijdt om hem te vragen om kinderen te redden die zijn ontvoerd door een groep monsters.
Vanaf daar helpt Dasheng (de Monkey King) Lieur met tegenzin de monsters te bestrijden en gaat hij op reis om de kinderen te vinden die uit het dorp zijn gekidnapt, een avontuur dat ook banden heeft met Dasheng's oorsprong. Het is een bekende vertelroutine van een antiheld die in eerste instantie afkerig staat tegen het helpen van de goede mensen, maar uiteindelijk de grote redder wordt. Het verhaal kent helaas niet veel diepgang en al is Dasheng een interessant personage om open te doen bloeien, gebeurt er helaas niet veel van dit soort taferelen. We hebben het dan ook over een spel gebaseerd op een kinderfilm, dus het is niet zo verwonderlijk.
De game is een vrij lineaire action adventure, met een beetje ruimte om te verkennen in de te spelen gebieden. Er zijn niet veel opmerkelijke omgevingen of gebieden te vinden, het lijkt wel alsof de makers niet genoeg de romans gelezen hebben om geïnspireerd te raken. Om eerlijk te zijn, cutscenes en dialogen zijn te saai en tijdrovend, en we krijgen vaak het gevoel dat dit een game uit het PS2- of PS3-tijdperk is.
Zelfs de manier waarop het is gebouwd, lijkt enigszins verouderd, met herhaaldelijke onderbrekingen. In plaats van vrij te bewegen tussen gebieden, moet je op een knop drukken om naar een gebied te reizen dat zich recht voor je bevindt. De laadtijden tussen deze gebieden zijn gelukkig niet immens met slechts een vijftal seconden, maar deze komen heel vaak voor en laten zien hoe klein de speelbare zones wel niet zijn. Er is bijvoorbeeld een gedeelte van het spel waar je alleen maar tegen golven van vijanden vecht, maar in plaats van dat elke golf natuurlijk verschijnt, moet je naar het midden van die arena gaan en op een knop drukken om de volgende golf te activeren, elke keer met een ander laadscherm. Dit laat zien hoeveel deze beperking het tempo van het spel kan vertragen.
Dat de game gebaseerd is op de film zie je ook aan de gevechten. De animatiekwaliteit van zowel Dasheng als zijn vijanden is verrassend vanwege de hoge kwaliteit en de combo's bieden een uitstekende visuele weergave. Naast een lichte en zware aanval, met aanpassingen op basis van je houding (standaard, springen en hurken), heb je ook counters. Als je succesvol pareert, krijg je een snelle quick time event waarin je continu op de aanvalsknop moet drukken. Het is simpel, maar het past heel goed bij de filmische presentatie die hier bestaat. Tijdens het spel doe je ervaring op en verzamel je voorwerpen die kunnen worden gebruikt om je combo's te upgraden, nieuwe speciale vaardigheden te verwerven en genezende items te kopen. Combat is waarschijnlijk het meest interessante aspect van het spel vanuit een ontwerp- en gameplayperspectief, maar de scenario's waarin ze gevechten implementeren is helaas niet spectaculair. Er is een beperkte variëteit aan vijanden en ontmoetingen en je strategie zal niet veel veranderen, afhankelijk van waar je in specialiseert. Er zijn een aantal coole mods, zoals speciale objecten die we kunnen gebruiken, die het tempo en uiterlijk van het gevecht veranderen. Die worden jammer genoeg te weinig gebruikt of je wordt als speler te weinig aangemoedigd om ze te gebruiken. We zouden ook willen dat de gevechten en bewegingen in het algemeen iets sneller gaan, zodat het tempo en het uiterlijk van het gevecht verandert, maar ook hier wordt de bal helaas misgeslagen. Misschien ook een reden waarom Sony in het Westen niet veel hype heeft gecreëerd voor deze Chinese titel.
We waren echt onder de indruk van enkele van de productiewaarden in Monkey King: Hero is Back, vooral dan de animatie en hoe ze dat aspect matchen met combat, maar over het algemeen is dit een game die weinig biedt in kwaliteit en originaliteit. Misschien zijn we te hard voor een game die vrijwel primair voor kinderen is bedoeld, maar ook wordt gebruikt als aas voor een totaal ander land en cultuur om PS4 te omarmen. Monkey King lijkt echter uit een andere tijd te komen en zou zelfs toen niet echt uitzonderlijk geweest zijn.
- Goed voor beginners
- mooie animaties
- te simpel
- veel laadtijden
- primitieve controls
- vrij kort