Destiny 2: Shadowkeep
Destiny 2: Shadowkeep
Geschreven door KennethDMT
Gespeeld op Xbox One X
Met Shadowkeep gaat alweer het derde jaar van Destiny 2 van start. Er is alweer heel wat veranderd. Ontwikkelaar Bungie heeft gebroken met uitgever Activision en gaat nu alleen verder. De basisgame en alle inhoud uit het eerste jaar zijn ondertussen free-to-play en op de Maan is het beginnen spoken.
Spelers van de eerste Destiny herinneren zich misschien Eris Morn nog. Deze sombere en ietwat macabere ex-Guardian verscheen op een koude decembermorgen in 2014 in de Tower, de sociale hub van alle Destiny-games. Naast haar enge ogen en vreemde lichtgevende rots bracht ze ook een missie mee: naar de binnenkant van de maan trekken en daar Crota, een van de kwaadwillige Hve-goden, een kopje kleiner maken. Enkele maanden later verscheen ze opnieuw ten tonele, toen Hive-oppergod Oryx de dood van zijn zoon kwam wreken.
Na vier jaar rondzwerven verbreekt Eris nu haar radiostilte en roept ze alle Guardians naar de maan. Blijkt dat de Hive daar weer gemeen huisgehouden hebben. Erger nog, ze hebben iets ontdekt dat de toekomst van het Destiny-universum in eeuwige duisternis kan hullen. Reden genoeg voor een interventie.
Waar je in Destiny 2 en Forsaken een duidelijke vijand had, is Shadowkeep iets vager. De Hive worden door iets aangevoerd, maar het is jouw taak om uit te zoeken wat. Voor fanaten die niet genoeg kunnen krijgen van de lore zitten hier heel wat smakelijke weetjes verstopt. Het einde van de campaign voelt echter nogal abrupt, alsof er nog enkele missies ontbreken.
Gelukkig blijft het daar ook niet bij. Shadowkeep is ook de eerste episode in een volledig nieuw seizoen aan content in het Destiny-universum: Season of the Undying. Hiermee wil Bungie een universum scheppen dat voelt alsof het echt leeft. Het is de bedoeling dat dit seizoen verder blijft evolueren tot het hoogtepunt in december, wanneer een nieuw seizoen van start gaat.
Zo opende de studio enkele dagen na de release van Shadowkeep de deuren van de nieuwe raid, Garden of Salvation. Tegelijkertijd verschenen er op de maan nieuwe invasieportalen, als reactie op de acties van de Guardians in de bovenstaande Garden. Zo kunnen zelfs de niet-hardcore Destiny-spelers van nieuwe actie genieten. Het is een mooi gebaar van Bungie, dat nu duidelijk lijkt te begrijpen dat niet alle Destiny-spelers streamers zijn die iedere dag 10 uur de tijd hebben om een raid in te duiken.
Met Season of the Undying komen ook enkele nieuwe gamemodi. De eerste heet Vex Offensive en is een chaotische, maar o zo leuke light-variant van de raids waar enkel de Destiny-elite zich aan waagt. Het spel gooit jou en vijf andere Guardians tegen de snode Vex aan, om hun plannen op de maan tegen te houden. De tweede nieuwe modus volgt later.
Naast die nieuwe activteiten kun je ook gewoon op verkenning gaan. De nieuwe patrol-ruimtes op de maan zijn vrij letterlijk overgenomen van die uit Destiny 1, mits enkele uitbreidingen waar nodig. Er zijn genoeg callbacks om de meer nostalgische spelers even bij te doen wegmijmeren, maar voor sommige spelers is het ongetwijfeld niet genoeg, zeker wanneer je de ietwat teleurstellende campaign erbij neemt. Bungie blijft wel de absolute meester van skyboxes en uitzichten, met enkele nieuwe (en angstaanjagende) scenario’s waar je toch even van opkijkt, voor je verder loot gaat verzamelen.
Die nieuwe loot blijft natuurlijk het allerbelangrijskte aan een nieuwe Destiny-uitbreiding. Hier valt Shadowkeep wel een beetje tegen. Veel van de wapens voelen aan als reskins van wapens uit Forsaken en de vorige seizoenen. Er zijn ook maar enkele nieuwe Exotics. In tegenstelling tot Forsaken zijn deze echter wel vrij vlotjes te vinden, met enkele nieuwe quests om nieuwe (en ook oude) gear te kunnen verdienen.
Nadat Bungie vorig jaar de wapens van Destiny 2 onder handen nam, heeft het nu een volledig nieuw systeem aan armor uitgevonden. Waar je oude armorstukken maar enkele stats hadden, voegt Shadowkeep een heleboel nieuwe mogelijkheden voor je armor toe. Daarnaast zijn alle mods voor je armor nu ook gebaseerd op unlocks en dus niet langer losse upgrades die je maar één keer kunt gebruiken. Het systeem heeft nog steeds wat werk nodig, maar het potentieel is er. Jammer genoeg betekent dit ook dat de meeste armorstukken die je hiervoor verzamelde nu weer nutteloos zijn. Gelukkig is Shadowkeep vrij gul met nieuwe bepantsering, van zowel nieuwe als oude bronnen.
Het is duidelijk dat Bungie veel van de kritieken die Forsaken kreeg ter harte heeft genomen. De high-level activiteiten voelen nog altijd vrij hardcore aan, maar er zijn ondertussen meer dan genoeg alternatieven zodat iedere speler zijn eigen ding kan doen en toch aan nieuwe loot kan geraken. Destiny 2 voelt zo al heel wat meer verwelkomend aan. Schrik alleen niet als je niet weet wat eerst gedaan.
- Nog meer content voor Destiny 2
- Spannende nieuwe activiteiten
- Nieuwe player-centric aanpassingen (armor mods, …)
- Gamewereld evolueert doorheen het seizoen
- Teleurstellend verhaal
- Veel recyclage uit eerste Destiny
- Nieuwe content blijft niet permanent in de game
Is de community inmiddels al weer wat gegroeid of is het nog steeds erg rustig?
ik heb het zelf een tijdje van launch tot een paar maanden er na gespeeld, maar toen werd de server zo rustig dat het vaak gebeurde dat je alleen in de social hub was en had je het idee dat je een SP aan het doen was.
Geplaatst op 2019-10-10 07:47:16
Het spel is F2P sinds deze maand en de servers waren in het begin overbelast met 200.000+ spelers op hetzelfde moment. Dus eeuhm ja, voorlopig wel volk genoeg denk ik.
Geplaatst op 2019-10-10 08:38:43
ah ja dat was 1okt natuurlijk, had wel de transfer naar steam aangezet maar daarna niks meer gedaan en natuurlijk allemaal weer vergeten :)
Wel mooi dat er nu weer zoveel mensen zijn dat de servers het er zelfs moeite mee hebben.
Geplaatst op 2019-10-10 12:38:25
Shadowkeep en Season of Undying is wel niet idem.
Dus bij een review over Shadowkeep: alle content blijft, het is enkel seasonal content dat verdwijnt.
Wel blij met de vele quality of life updates.
Ik ben benieuwd naar het verdere verloop van Shadowkeep, want er komt duidelijk nog, vooral de dungeon wordt zalig denkik
Geplaatst op 2019-10-10 21:29:41