Concrete Genie
Concrete Genie
Gespeeld op PS4 Pro
Ontwikkelaar Pixelopus zou je kunnen kennen van Entwined, dat nogal gemengde reviews kreeg. Met Concrete Genie was al snel duidelijk dat Pixelopus zich aan een iets uitgebreider project durfde wagen. De trailers gaven al snel gewaar van een sublieme art style en we stonden dan ook te popelen om aan te slag te gaan met Concrete Genie.
Op en dag wordt de jonge Ash zijn schetsboek uit de handen gegrist door een jonge bende relschoppertjes. Een van de vlegels scheurt alle pagina’s uit het schetsboek en laat ze wegvliegen met de wind. De kinderen duwen Ash in een wagon van een kabelbaan op een al even ongebruikte lijn die leidt naar het verlaten dorp Denska. Met weemoed kijkt Ash terug naar de kleurrijke herinneringen in Denska, maar hier staat hij dan in het verlaten grijsogende dorp waar een mysterieuze kracht alle leven tot stilstand heeft gebracht.
De nieuwsgierige Ash komt echter plots in bezit van een magische verfkwast en krijgt van een magische geest, in een levendige muurschildering, de opdracht om Denska terug tot leven te brengen met kleurrijke muurschilderijen. Met de sleutel tot de wederopstand van Denska en op zoek naar zijn verloren schetsen gaat Ash de uitdaging aan.
Allereerst valt op dat Concrete Genie er visueel wondermooi uitziet. De cutscenes zijn puur genieten (nogal Burtonesk) en verder spatten de levendige kleuren van het virtuele canvas. De mix van de grijze omgeving dat je opsmukt met levendige neonkleuren maakt het allemaal magisch mooi. Er is overigens een tweede volledig andere tekenstijl wanneer Ash een soort van herinneringen binnenkrijgt en ook deze stijl is prachtig. De end credits werden ook in die stijl gebracht en laten je zo helemaal in sfeer achter met enkele laatste beelden van hoe het Ash nog vergaat na de game. Ook het uitmuntende stemmenwerk en de sfeerrijke muziekkeuze dragen bij tot de algehele stemming van de game. De sfeerzetting is meteen top en blijft dat tot het einde.
De hele game gaat prak op de kunsten van de magische verfkwast en daarmee mag je dan ook meteen aan de slag. Ash kan met zijn magische verfkwast allerlei ontwerpen schilderen op muren, zodra hij de schetsen hiervan terug heeft gevonden. Deze fladderen doorheen Denska of zitten ook wel eens verstopt in een vuilbak of ergens tussen. Schilderen kan met een druk op de knop geactiveerd worden en je kan meteen een ontwerp kiezen en aan het schilderen gaan met de rechter trigger van de controller.
Het schilderen zelf werkt met motion control dus je moet de controller een beetje tilten naar de gewenste richting. Ook kan je ten allen tijde weer even je controller synchroniseren naar het midden van het scherm. Het schilderen gaat erg vlot en ook al moet je helemaal niet creatief aan de slag en kan je dus gewoon het hoogstnodige tegen de muur gooien, toch is het leuk om elke muur weer wat anders in te kleden en er echt iets moois van te maken.
Welke muren Ash moet bekladden wordt duidelijk gemaakt met lichtslingers aan de muren. Deze gaan branden zodra de muur voldoende beschilderd is. Slaag je er in alle lichtslingers te doen branden in een sectie, dan geraak je tot in de volgende sectie van de game. Gelukkig verandert de omgeving regelmatig en wordt de gameplay uitgebreider of in een andere richting gestuurd (waarover zodadelijk meer), en wordt het zo geen eentonige boel.
Ash is gelukkig niet alleen in zijn hoogmoedigheid om Denska tot leven te brengen, hij krijgt hulp van magische muurgeesten die hij kan oproepen aan een soort van spawn punten. Daar krijg je de kans om een zogeheten genie te schilderen, ook alweer met verzamelde schetsen, en hen zo tot leven te wekken. Op handen en voeten of rechtstaand, met hoorns of konijnenoren of een lichaam vol staarten, het doet er niet erg toe. Vanaf dan zal de genie jou volgen via de muren en helpen waar nodig. De soort hulp hangt af van het type genie. Er zijn namelijk drie types genies, die zich onderscheiden in welke elementaire kracht ze bezitten. Er zijn rode genies die vuur blazen, gele genies die geladen zijn met electriciteit en ten slotte blauwe genies die wind blazen.
Deze krachten zijn uiteraard niet voor de show. De genies zullen je namelijk moeten helpen doorheen Denska om hier en daar de weg vrij te maken of electriciteit op te wekken zodat Ash een schakelaar kan activeren. Dit brengt wat meer puzzelwerk in de game, wat uiteraard een mooie meerwaarde is. Ook komt er wat platformwerk bij kijken, Ash kan op daken klimmen of moet ook een keer ondergronds zijn weg vinden door van de ene waterleiding naar de andere waterleiding te slingeren. Ook moet hij regelmatig de relschoppers ontwijken of tactisch wegdrijven van een plaats waar hij iets ongestoord moet kunnen doen. Krijgen ze Ash te pakken, gooien ze hem in een vuilniscontainer of pakken ze zijn verfkwast af en moet hij die weer zien te pakken te krijgen. Niet erg moeilijk, maar hen ontwijken is dat nu ook niet echt.
Sommige muren van Denska zijn zo zwaar beschadigd door het kwaad dat gewoon schilderen onmogelijk is. Daar komt Super Paint op het toneel. Met deze verf kan je deze doodse muren wel tot leven schilderen. Het zijn de genies die Ash Super Paint kunnen aanbieden. Dat doen ze zodra hij iets aardigs doet voor hen. Gaande van een bepaald ontwerp schilderen (tip: ze eten graag appels) tot hun buik kriebelen met de magische verfkwast. De Super Paint die Ash kan dragen is wel beperkt, maar zolang er genies in de buurt zijn is dat geen probleem.
Met het voorgenoemde schilder-, puzzel- en platformwerk ben je de eerste uren zoet, maar dan komt er een hele nieuwe gameplaymogelijkheid vrij: battlen. Net als de genies kan ook Ash, geleidelijk aan, de drie elementaire krachten gebruiken met zijn magische verfkwast. Er komen immers kwaadaardige geesten uit de muurschilderijen en Ash moet er alles aan doen om hen tegen te houden om een nieuwe teloorgang van Denska en erger te voorkomen. Battlen houdt in dat je de kwaadaardige genie achtervolgt en hen bestrijdt met de juiste kracht. Ook zamel je Super Paint in naarmate de strijd vordert en zo kan je tijdelijk harder toeslaan.
Uiteraard vechten de kwaadaardige genies terug en zal je zo veel mogelijk moeten ontwijken, de beste manier om je vel te redden. Om wat sneller doorheen Denska te bewegen krijgt Ash ook nog eens een magisch hoverboard onder de voeten. Wat een multifunctionele verfkwast is ons dat toch. Op het einde is er ook nog eens een uitdagende end boss battle en zo weet Concrete Genie af te sluiten met een prachtige apotheose. De battles zorgen alvast voor een hele nieuwe belevenis in de game en houden zo de pit er in.
Tijdens de game kan je het schetsboek van Ash doorbladeren en zo meer te weten komen over zijn schetsen en een soort van dagboek lezen dat hij bijhoudt, ideaal als synopsis van het plot tot dan toe. Het meest handige echter is de map die je kan raadplegen. Hier zie je bijvoorbeeld alle lichtslingers hun positie, wat zeker handig is als blijkt dat je er eentje gemist hebt. De game merkt ook soms dat je vastzit en zal je dan een tip geven (zoals dus: kijk even of je alle lichtslingers hebt doen branden).
Ash kan overigens sterven in de game. Tijdens het schilder- en platformwerk geeft dat geen consequenties, je spawnt op dezelfde plaats, een ongelukje is namelijk snel gebeurd. Tijdens battles echter zal je de battle opnieuw moeten aanvangen.
De game bevat ook nog een free paint modus en ten slotte bevat de game ook een VR Experience, maar bij gebrek aan een VR-toestel hebben we dit niet kunnen uitproberen en kunnen we dit gegeven dan ook niet in onze conclusie opnemen.
- Adembenemende visuele stijl
- Intuïtieve controls
- Blijft boeien
- Plot