WRC 8
Rally is voor heel wat mensen de koning van de autosport (al zullen fans van F1 dat betwisten). Het is dan ook geen verrassing dat daar al heel wat jaren ook een game bij hoort. Die game wordt sinds 2015 ontwikkeld door Kylotonn, dat met WRC 8 dus aan zijn vijfde titel in de franchise zit en het lijkt er op dat ze er steevast in slagen elk jaar een stapje verder te gaan.
De grootste verandering is te vinden in de career mode, die volledig herwerkt werd. Als racepiloot is het natuurlijk de bedoeling om van start te gaan in het Junior WRC, om zo helemaal door te stoten naar het WRC en een gooi te doen naar de titel van wereldkampioen. In de career mode krijg je eigenlijk de controle over een volledig team en heb jij dus op de meeste vlakken de touwtjes in handen. Je werkt je skill tree uit, je neemt nieuwe werknemers aan, je stelt het schema samen en ga zo maar door.
Wie uren en uren wil spenderen in WRC 8, die zal het meeste tijd doorbrengen in de career mode. Het is niet voor niets de modus waar de ontwikkelaars met trots over praatten tijdens presentaties voor de release van de game. Echt wereldschokkend is die career mode nochtans niet. Alles wat je moet doen, hebben we al in andere games gezien, maar het geheel zit goed in elkaar en je moet zeker niet te veel tijd tussen races spenderen aan het managen van je team.
Heb je toch geen zin in een carrière, dan kan je nog altijd een los seizoen opstarten, gewoon wat rally’s rijden of je skills verbeteren in de trainingsmode. Die laatste zal voor heel wat spelers niet overbodig zijn, want WRC 8 is een pittige rallygame en in de trainingsmode kan je wel wat kneepjes van het vak leren. Enkel de beste racepiloten zullen vanaf de eerste rally de tegenstanders naar huis rijden, al de rest zal tevreden moeten zijn met een plekje in de achterhoede. Eens je het racegevoel onder de knie hebt, zal je wel snel opschuiven naar de voorhoede en de podiumplaatsen. Oefening baart kunst in WRC 8.
Waarmee we niet willen gezegd hebben dat de gameplay in WRC 8 perfect is. Het is zeker en vast een van de betere rallygames, maar hier en daar merken we toch nog wat vreemde momenten op. Zo beginnen auto’s op onverwachte momenten al eens te glijden over de baan, waardoor je de volledige controle kwijtgeraakt en een crash eigenlijk niet te vermijden is. Als je niet goed weet waarom dat gebeurt, dan wordt het ook moeilijk om dat de volgende keren te vermijden.
Een andere toevoeging aan WRC 8 is het dynamische weersysteem. Dat is iets dat we al in heel wat games zagen, maar buiten mooie plaatjes heeft dat vaak weinig impact. Dat is natuurlijk niet zo in een rallygame, waar de weersverwachting bijzonder belangrijk is. Het is niet voor niets dat je in de career mode een weerman kan aannemen, om te weten hoe je de auto moet afstellen.
Het dynamische weersysteem kan in WRC 8 gaan van mooi weer tot een zware storm, waarbij je het gevoel krijgt dat je auto van de weg wordt geblazen. Omdat het weer tijdens een rally kan veranderen kan dat een fikse impact hebben op je tijd. Ben je iemand die goed overweg kan in de regen, dan kan een stortbui er voor zorgen dat je een grote voorsprong neemt op je concurrenten. Andersom kan het natuurlijk ook je neergang zijn.
Het dynamisch weersysteem toont ook meteen de grafische stap die WRC 8 heeft gezet. Het is echt een mooie game geworden, met natuurlijk veel aandacht voor de tracks en de auto’s, maar ook de verdere vormgeving is mooi uitgewerkt en steekt in een modern jasje. Het geluid is ook meer dan in orde, al is de soundtrack niet bepaald om van achterover te vallen.
Wie niet graag alleen racet, die zal blij zijn dat er splitscreen in WRC 8 zit. Er was ooit een tijd dat we dat niet moesten vermelden, maar tegenwoordig is het toch eerder een uitzondering dan de regel. Ook online kan je aan de slag, met gewone races en verschillende uitdagingen die lopen over meerdere dagen.
Wie het echt serieus meent met WRC 8, die zal graag horen dat de ontwikkelaars WRC 8 ook graag als esportstitel in de markt willen zetten en daarom is er ook heel wat aan te passen op vlak van gameplay. Een deel daarvan heeft te maken met een boel assists (en zullen dus niet echt gebruikt kunnen worden door esporters), maar ook de rest van de gameplay kan aangepakt worden. Zo kan je zelfs elk camerastandpunt aanpassen zoals jij dat wil, zodat het volledig past binnen je setup.
- Vernieuwe career mode
- Splitscreen
- Dynamisch weersysteem
- Soms onvoorspelbaar gedrag auto's
Het zag er zo belovend uit :(
Mss met WRC 9 op PS5 zal ik eindelijk nog eens een (officiële) rally game kopen/spelen?
Geplaatst op 2019-09-10 17:13:27
Wat verwachtte je dan wel?
Geplaatst op 2019-09-10 22:46:39
Degelijk rijgedrag, van een race-game...?
Mijn beste ervaringen blijven bij GT1/2/3/4, Wipeout, PS3 Dirt, PS2 WRC games (die weerseffecten en de invloed op het rijden, man...)
Naast Wipeout en Kart-games, vind ik rally het leukst.
'moet me ooit eens een F1-game aanschaffen, mss eens Project Cars of Asetto Corsa.
Geen NFS game meer sinds die na Hot Porsuit op PS3, de nieuwe "Heat" is nog steeds éxact hetzelfde qua gameplay met nul verbetering...
Die Forza Horizon games lijken men ding, ma geen PC... :/
(Spirituele opvolgers van Test Drive: Overdrive IMO)
Geplaatst op 2019-09-11 07:57:28
Codemaster's F1 franchise blijft het beste voor F1 (joh), als je op een steam sale wacht zitten de voorgaande jaargangen er wel aan spotprijzen tussen.
De laatste NFS was voor mij Undercover, ik was nog aan het overwegen om Heat aan te kopen aangezien het toch al zo lang geleden is.
Geplaatst op 2019-09-11 09:39:34
Op GC gespeeld dit jaar en MAN! wat een teleurstelling... :'-(
(Het customizen zit wel strak)
Geplaatst op 2019-09-11 12:45:46
Forza Horizon is momenteel mijn favoriete racingreeks.
Geplaatst op 2019-09-11 09:39:47
aaargh, you're twisting te knife
('moet wel ooit is een PC aanschaffen... :( )
Geplaatst op 2019-09-11 12:46:39