Men of War: Assault Squad 2 - Cold War
De lancering van Men of War: Assault Squad 2 dateert al weer van 2014. De game werd toen goed onthaald en had dan ook enkele verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger, terwijl het ook een nieuwe en aangename campaign bracht. Vijf jaar later komt ontwikkelaar Digitalmindsoft met een nieuwe telg in de serie, namelijk Men of War: Assault Squad 2 - Cold War.
Zoals de naam al doet vermoeden, trekken we naar de Koude Oorlog waar de Amerikaanse strijdkrachten het opnamen tegen de Russische. Je moet echter geen uitgebreide campaign verwachten met historische gevechten. Deze keer koos de ontwikkelaar ervoor om het totaal over een andere boeg te gooien. Bij de singleplayer kies je een factie, de lengte van de campaign, moeilijkheid en of je al dan niet wat meer resources wenst. Dit zijn de belangrijkste settings en hierna wordt een dynamische campaign opgebouwd. Voor elke slag wordt een bepaalde map gekozen (uit de beschikbare vijf) en hier worden dan random vlaggen geplaatst. Jouw taak is om deze vlaggen in te nemen om als snelste 100 tickets te behalen. Hoe meer vlaggen je inneemt, hoe sneller het zal gaan.
Aan de start van de slag krijg je toegang tot een overzicht van al je verschillende troepen. Het gevecht bestaat uit verschillende fases en je kan dus best voor elke fase een paar eenheden voorzien. De latere fases laten je toe om meer troepen op het slagveld te brengen. Eenheden kosten uiteraard punten en je kan per fase slechts een aantal punten spenderen. Je moet dus altijd afwegen hoe je aan de slag wil gaan. Kies je enkel voor infanterie? Maar wat als de tegenstander dan afkomt met gepantserde voertuigen.
Gedurende de ronde vergaar je AP punten. Wanneer je voldoende AP punten hebt verzameld kan je een nieuwe fase inroepen. Het is dus opletten geblazen dat je voorzichtig aan de slag gaat met je eenheden, want je moet wel even wachten vooraleer je nieuwe versterking kan oproepen. Je merkt wel dat het niet altijd mooi in balans is. Wij konden zo bijvoorbeeld slechts 3 eenheden inzetten, terwijl de vijand ineens afkwam met 6 eenheden.
Qua leger heb je uiteraard een zeer uitgebreid arsenaal aan eenheden. Denk bijvoorbeeld aan verschillende infanterie eenheden met al dan niet aangename extra's zoals een bazooka of vlammenwerper, maar ook qua voertuigen is er geen gebrek. Je hebt talloze keuzes aan verschillende tanks vanuit de volledige Koude Oorlog. Wanneer je iets sneller ergens naartoe wenst te gaan, dan kan je ook beroep doen op helikopters en wanneer een aantal tanks je dwars komen te zitten, kan je er lekker een paar vliegtuigen op af sturen. Dit was dan ook zeer aangenaam om al die keuze te hebben en het bracht ook wat denkwerk met zich mee, want je moet uiteraard proberen om zo goed mogelijk voorzien te zijn tegen de aanvallen van je vijanden.
Naast de campaign heb je ook nog de gewone battle mode. Hier kan je kiezen uit twee speltypes, namelijk annihilation en combinded arms. De annihilation-mode deed ons wat meer denken aan de originele Assault Squad-telg, aangezien je hier start op een map en je kan kiezen om te winnen met het veroveren van vlaggen of door het vijandelijke kamp in te nemen. Op de map vind je ook broodnodige resources terug die je altijd goed kan gebruiken. Je kan ook on-the-fly nieuwe eenheden aanvragen en je krijgt hier ook een kleinere selectie voorhanden. Wanneer de AI geen uitdaging meer biedt, kan je zonder problemen naar de multiplayer trekken waar je het kan opnemen tegen andere menselijke spelers. Verder heb je ook een co-op.
Zoals we hierboven reeds aanhaalden, komt de titel met een totaal van vijf verschillende mappen. De mappen zijn ook redelijk uniek en brengen elk een totaal andere omgeving met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan een vliegveld of een grensovergang. Toch vinden we het allemaal wat beperkt. De mappen zijn ok qua grootte, maar ze voelen nogal leeg aan met momenten. Uiteindelijk speel je telkens op deze vijf mappen met gewoon een ander punt dat aandacht krijgt. In onze ogen mocht het aantal gerust dubbel zijn, want er zijn nu wel verschillende slagvelden of locaties waar men inspiratie kon halen.
Direct control van eenheden is natuurlijk ook weer aanwezig in de titel. Direct control laat je toe om controle te nemen over een enkele eenheid. Zo kan je bijvoorbeeld een tank volledig besturen. Zo kan je iets sneller reageren of iets preciezer schieten dan de AI zou doen.
Grafisch werkt de titel verder op de huidige engine van Men of War: Assault Squad. De verschillende eenheden zien er mooi gedetailleerd uit, maar je merkt dat de ouderdom van de engine nu toch wel naar boven komt. Qua geluid kunnen we hier hetzelfde concluderen. Qua bugs hebben we gedurende het spelen zelf niet veel meegemaakt, buiten eentje die dan ook meteen een redelijke bug was die roet in het eten gooide. Onze campaign was ergens bugged, waardoor we bij onze match altijd met een crash te maken kregen.
- Dynamische campaign, ...
- Mooi collectie aan eenheden
- Direct control
- .. al zagen we liever een effectieve campaign
- Weinig maps
- Bugs
Damn, MoW AS2 is een van men favorite RTS games ooit, wist niet eens dat deze uitkwam
Geplaatst op 2019-09-13 00:07:29