Creature in the Well
Creature in the Well
[Gespeeld op Xbox One]
[Geschreven door KennethDMT]
Een hack en slash combineren met pinball? Het klinkt vreemd, maar dat is precies het type game dat Creature in the Well wil zijn. Deze indiegame, van de hand van het Canadese Flight School Studio, plaatst je in de schoenen van een robot die na enkele eeuwen roest, opeens wakker wordt en een oude machine moet herstellen. Het titulaire Creature in the Well wil daar echter een stokje voor steken.
Van zodra je Creature in the Well opstart, kom je in de game terecht. Zelfs het startmenu is interactief: Je moet je repairbot navigeren naar een vlaggetje in het zand, om zo een savegame te selecteren. Leuk maar niet onmiddelijk duidelijk, want buiten de titel staat er niets anders op je scherm. Na een kort introfilmpje begin je dan aan je tocht doorheen de machine, om deze onderdeel per onderdeel terug te activeren.
In plaats van de tradtionele vijanden die je in hack & slash-games in de spreekwoordelijke meat grinder gooit, laat Creature in the Well je hacken en slashen op energieballetjes. Deze moet je in de juiste richting mikken en slaan, om zo de eeuwenoude apparatuur terug op actief te zetten. Je krijgt twee wapens tot je beschikking: eentje waarmee je de energie kunt manipuleren en bij je houden en eentje waarmee je deze dan als een honkbal richting doelwit kan slaan. Het is even wennen, maar het werkt wonderwel en duurt maar eventjes voordat je de basisbeginselen onder de knie hebt.
Naarmate je kamers vrijspeelt, wordt de uitdaging uiteraard ook groter. Je krijgt te maken met torens die een dodelijke straal uitzenden wanneer ze door een balletje worden geraakt, apparatuur die in een bepaalde sequentie geraakt moet worden en puzzels waar een tijdslimiet op zit. Af en toe verschijnt ook het monsterachtige Creature ten tonele, in de hoop je robot terug naar fabrieksinstellingen te resetten. De setpieces zijn vaak chaotisch en vereisen een zekere graad van geduld en handigheid, maar zitten meestal wel slim in elkaar.
Slaagt het Creature in z’n opzet, dan raapt het je op en gooit het je uit de berg waarin de oude machine gehuisd is. Je kunt onmiddellijk terug aan de slag gaan, maar hier liet Flight School Studio wel een steek vallen. Na iedere dood start je opnieuw aan de voet van de berg en moet je opnieuw de hele dungeon doorlopen om verder te kunnen gaan. De reeds geopende deuren blijven open, maar je verliest er toch heel wat tijd mee, zeker wanneer je op het einde van een van de dungeons het loodje legt.
Je kunt ook een korte adempauze nemen en je personage upgraden in het dichtbijgelegen dorpje. De drempel hiervoor is niet overdreven hoog? Zelfs de meest down-to-business spelers zullen tijdens hun tocht wel een paar Upgrade Cores vinden waarmee ze zichzelf van een update kunnen voorzien. Her en der liggen ook speciale varianten van de standaardwapens verspreid. De keuze tussen wapens geeft je de mogelijkheid om tactisch na te denken, maar hun invloed is over het algemeen niet overdreven groot. Eenmaal je twee ‘magische’ wapens in handen hebt, wil je waarschijnlijk weinig anders meer.
Interessante mechanics zijn één iets, maar het oog wil ook wat. Van bij het eerste speelmoment is het echter duidelijk: Creature in the Well ziet er geweldig uit. De gebruikte art style doet denken aan een schilderij, maar dan eentje met robots en een vreemd skelet-monster. Flight School Studio heeft veel liefde in de look van de game gestopt en dat zie je ook.
- Unieke twist op hack ‘n slash-gameplay
- Mooie artstijl
- Lang backtracken wanneer je sterft
- Enkele kleine bugs