Astral Chain
De laatste jaren is Japans ontwikkelaar Platinum Games gouden zaken aan het doen. Alles wat ze zelf mogen bedenken van verhalen en settings blijken pareltjes te worden die actie van de hoogste klasse met zich mee brengen. Van het schitterende Bayonetta tot de veel geprezen Nier Automata of Vanquish, steeds weer lijken ze zichzelf te overtreffen met een nieuw uniek concept in het actiegenre. Nu is het de beurt aan Astral Chain en ook hier lijkt alles als gegoten te zitten.
In het jaar 2078 is de Aarde niet meer zoals we die ze kennen. Zogenaamde hersenschimmen kwamen van een andere dimensie en transformeerden in gruwelijke monsters genaamd aberraties. Zij hebben het leven zoals we kennen uitgeroeid en de mensheid is nu teruggetrokken naar ‘de Ark’. Het laatste bastion waar de mens probeert verder te leven. Jij speelt met een mannelijk of vrouwelijk personage van een tweeling. Broer en zus zijn beiden politieagenten op de Ark. Hun taak bestaat er in om het kunstmatig eiland in vrede te houden en de zeldzame voorvallen van hersenschimmen te verslaan. Die hersenschimmen zijn echter vrij zeldzaam op de Ark en dus voeren beide agenten vooral normaal werk uit, totdat ze worden opgeroepen in een veld waar precies zo'n monster verwoesting aanricht. Het wordt echter snel ontdekt dat ze absoluut machteloos zijn tegen het wezen. Sterker nog, ze kunnen het zelfs niet eens zien.
Hier ontmoeten de twee de Neurons Special Forces, die zijn opgeleid om met de onnatuurlijke wezens om te gaan. Voor dit doel gebruiken ze hun legioenen, getemde en geketende hersenschimmen die hun heerser volgen en extreem krachtig zijn. En natuurlijk hadden de hoofden van Neuron de tweeling al een tijdje in de gaten, dus worden ze maar meteen uitgerust met hun eigen legioen. Vanaf hier begint het avontuur van de twee helden, die vervolgens betrokken zijn bij steeds meer verschrikkelijke zaken. Het hele verhaal is op een boeiende manier geschreven en is volledig met engelse voice overs ingesproken. Platinum Games maakt wel vaker ludieke games, maar dit is toch wel een van hun serieuzere werken. En al is het verhaal soms ietwat voorspelbaar, toch zijn er een behoorlijk aantal plotwendingen die alles boeiend houden.
De gameplay is min of meer verdeeld in twee delen, die naadloos in elkaar overgaan. Enerzijds is er de onderzoeksfase, waarin men door verschillende locaties zoekt achter de hersenschimmen, met mensen praat en in veel gevallen min of meer speurwerk verricht. Dit zijn vaak kleine secundaire taken, die allemaal vrij eenvoudig zijn. Hier en daar moet je echter ook aanwijzingen verzamelen om er uiteindelijk achter te komen waarom iemand zojuist is verdwenen. Aan het einde van zo'n sectie worden alle aanwijzingen ook weer één geheel en afhankelijk van of men de juiste match kiest voor de dialoog, word je daarvoor beloond. Al het speurwerk en de keuzes die je maakt zijn altijd eenvoudig en zouden geen echt probleem moeten vormen. Om het allemaal nog wat gemakkelijker te maken, heb je ook een IRIS scanner waarin je via vitual reality veel eenvoudiger alle sporen terugvindt. Uiteindelijk komt het meestal op een gevecht uit of zie je dat de hersenschim een slachtoffer heeft meegesleurd naar zijn astrale dimensie, waar jij in duikt om het tweede deel van de opdracht te vervullen.
In tegenstelling tot de normale wereld is het astrale gebied niet zo vredig - het is tenslotte de wereld van de hersenschimmen. In deze gebieden komt het interessantste aspect van de game tevoorschijn: de gevechten. Deze zijn namelijk, zoals we van de ontwikkelaars gewend zijn, zeer gevarieerd ontworpen en ook extreem goed uitgewerkt. Om zichzelf te beschermen tegen de monsters, die in een aantal variaties kunnen voorkomen, heeft het hoofdpersonage al enkele aanvalsmogelijkheden dankzij een speciale baton die hij beheert. Die kan vanaf het begin drie vormen aannemen: een korte, snelle versie, een soort slagzwaardvorm en de transformatie naar een vuurwapen. Elk van deze vormen heeft al een eigen combo en zal tijdens het spel worden aangevuld met een paar opties om de gevechten voor je eigen personage interessanter te maken.
Maar de gevechten worden pas echt interessant bij het bovenhalen van je eigen legion. In de loop van het spel krijg je vijf verschillende legions, waarmee de standaardcombo's kunnen worden uitgebreid of gewijzigd. Met hen kun je krachtige final attacks uitvoeren, maar ook verschillende speciale manoeuvres: omdat het legioen permanent verbonden is met de speler via een ketting, kan het gemakkelijk rond een vijand worden geleid om het aan deze ketting te binden en een tijdelijke verlamming te geven. Daarnaast kun je ook je ketting gebruiken om een aanstormende vijand terug te slingeren. Bovendien bezit elk van de vijf legioenen hun eigen speciale vaardigheden die ze uniek maken in elke situatie en kunnen ze ook op zichzelf bewegen en aanvallen zodat je niet continu er naar hoeft te kijken als je dat niet wilt. Maar je moet voorzichtig zijn: je eigen helper kan niet voor onbepaalde tijd in het veld blijven. Een indicator geeft aan hoe lang je legion buiten mag blijven voordat het korte tijd moet worden teruggetrokken. En de monsterlijke helper is ook niet onoverwinnelijk: als deze schade lijdt, neemt de limiterweergave snel af en als deze zakt onder nul, kan gedurende een bepaalde tijd geen legion worden opgeroepen. Je moet ook voorbereid zijn op aanvallen en je hebt geen blockfunctie - enkel een dodge knop, waarbij een perfecte rol op het juiste moment op zijn beurt de mogelijkheid biedt voor een tegenaanval, of je nu alleen bent of met een legion aan je zij. Uiteindelijk is er ook een andere manier om gevechten te houden, maar dit omvat verhaalspoilers die je liever zelf ondervindt.
Na het voltooien van bepaalde gevechten krijg je een score en bijgevolg een rang, geld en ook een soort job-punten. Rangorde is slechts de conclusie van elk hoofdstuk om te zien hoe goed je scoort in de game. Er is echter geen puntensysteem op basis van combo's, zoals het geval was bij Devil May Cry of Bayonetta, maar eerder een systeem dat efficiëntie en slimheid beloont. Je kunt dus proberen alle vijanden zo snel mogelijk te doden om een fatsoenlijke tijdbonus te krijgen of je kunt methodisch doorgaan, verschillende combo's en verschillende legions kiezen en uiteindelijk bonussen verzamelen voor de gebruikte technieken. In beide gevallen is het mogelijk om de hoogste beoordeling te krijgen, zodat je kunt kiezen hoe je dit wilt doen. De Job Points kun je vergelijken met een lichte vorm van experience points, waar je bij voldoende punten je levensenergie kan doen stijgen of cosmetische items krijgt als beloning.
Als je problemen hebt met de tegenstanders, is het de moeite waard om te upgraden. Je kan je eigen uitrusting alleen op het hoofdkantoor verbeteren, waarbij je nieuwe technieken kan leren of de limiterweergave verhogen. Het ziet er een beetje anders uit met de legions: om ze te verbeteren, heb je gencodes nodig, die je alleen krijgt door vijanden te verslaan. Hiermee kun je nieuwe statusbonussen en vaardigheden ontgrendelen, vergelijkbaar met een skilltree in andere games. Er zijn echter geen grote, verschillende bomen voor de verschillende legions. Elk volgt gewoon een pad waar je kunt bepalen wat je eerst ontgrendelt.
Astral Chain is een action game, maar toch niet zo’n korte als je zou denken. Het kostte ons een goede 25 uur om het einde te bereiken, met onderweg zo veel mogelijk te verkennen. Naast het hoofdverhaal heb je ook enkele zijmissies, items en gevechten die je kan ondergaan en die zijn soms niet van de minste. Bovendien kun je personage- en tegenstandergegevens voor je eigen database verzamelen door ze vast te leggen in snapshots - waar je zelfs ook selfies kunt maken. Bovendien kunnen alle legions en het personage zelf tot op zekere hoogte worden aangepast (in het geval van legions echter beperkt tot de kleur) en zijn er meer dan 180 in-game prestaties in wiens uitvoering andere items, accessoires en andere kleine bonussen te verkrijgen zijn. Als dat niet genoeg voor je is, probeer dan overal de beste score te krijgen. Het is altijd mogelijk om in een selectiescherm te springen en van daar naar bepaalde delen van een hoofdstuk, dus je hebt altijd zeer snelle toegang tot alle mogelijke ranggevechten. Bovendien biedt de titel drie moeilijkheidsgraden. Het is zelfs mogelijk om het hele spel in coöp uit te spelen, waarbij één speler het menselijke karakter aanneemt, terwijl de tweede met een legion. Over het algemeen biedt de game een echt voltooid aanvoelend pakket waar je niet snel van zult wegstappen en zelfs met een vriend de game mee kan doorspelen.
Visueel zou Platinum niet zichzelf zijn als je niet prachtige ontploffingen op het scherm getoverd ziet in combinatie met vloeiende gameplay in een cell-shaded jasje. We zien echter slechts één probleem en dat is het feit dat veel gebieden steeds opnieuw worden bezocht - zij het in het astrale gebied of in de echte wereld. Hoewel nieuwe secties worden geopend om dan naar volledig verschillende plaatsen te gaan, lijken nieuwe gebieden helaas vaak op gebieden die je al eens eerder gezien hebt. Qua muziek krijg je hier echter iets prachtig in de oren. Naast melodieuze themanummers, past het geluid in elke sectie erg goed bij de actie en zal het op de lange termijn niet saai zijn. Een klein minpuntje misschien is dat je eigen personage zoals zo vaak niet veel zegt, terwijl toch wel beide zij-personages volledig voiced ingesproken zijn vergelijkend met wie je origineel koos als speelbaar personage.
Toen we hoorden over Astral Chain, waren we onmiddellijk vrij geïnteresseerd. PlatinumGames weet altijd hoe een goede actiegame werkt. De gameplay is erg vloeiend en snel geleerd, zelfs met een puppet waar jij de touwtjes van delegeert. Hoewel het verhaal absoluut serieus te nemen is, hebben we er veel plezier aan beleefd en uiteindelijk meer geleerd over de wereld die PlatinumGames hier heeft opgebouwd.
- Interessant verhaal
- Prachtig geluid
- Combo's Legion en hoofdpersonage
- Co-op
- Soms eentonige locaties
- Stem Hoofdpersonage
Top game!
Toch wel een van de betere titels die je niet kan missen op je Switch naar mijn mening.
Geplaatst op 2019-09-10 21:58:12
Ziet er goed uit!
Geplaatst op 2019-11-17 21:13:22