My Friend Pedro
My Friend Pedro
[Gespeeld op pc]
We wisten niet meteen hoe te reageren toen we My Friend Pedro voor de eerste keer zagen. Hersenloos knallen, terwijl je prachtige combo's uit je mouw schudt en dit met een pratende banaan als je vriend. Sign us up! De vraag is uiteraard of dit allemaal van begin tot einde kan boeien en niet snel repetitief aanvoelt.
Om met de deur in huis te vallen, je moet bij My Friend Pedro geen sterke campaign verwachten met een meeslepend verhaal. Er is iets aanwezig, maar dat dient meer als lijm om de verschillende onderdelen aan elkaar te verbinden. Na een kleine tutorial die wordt uitgelegd door je goede vriend Pedro, de pratende banaan, leer je snel de kneepjes van het vak. Vanaf dit moment kan je starten met je moordend avontuur doorheen de verschillende levels. In de verschillende levels moet je een weg banen van punt a naar punt b en dit terwijl je alle vijanden van het leven ontneemt. Dit doe je best op een zo origineel mogelijke manier, want voor iedereen kill krijg je namelijk puntjes en start er een bonus multiplier. Weet je deze multiplier in leven te houden, dan krijg je op het einde een zeer mooie aanvulling van nog wat extra punten.
Aan het einde van elk level word je namelijk beoordeeld op je kunsten in het doden van vijanden, maar ook op de manier waarop en hoe snel en vlot je dit allemaal deed. Ieder level heeft ook een leaderboard waardoor je kan vergelijken met andere mensen van over de hele wereld. Om al dit te kunnen doen, krijg je toegang tot een mooi arsenaal aan wapens. Gedurende je avontuur krijg je automatisch toegang tot nieuwe wapens. Dit houdt het spel wat fris en zorgt voor nieuwe mogelijkheden. Soms kom je vijanden tegen die je langs twee kanten bestoken, maar dit kan je simpel oplossen met de split fire. Je zet je eerste mikpunt op vijand nummer 1, terwijl je met het ander mikpunt naar de volgende vijand gaat. Eenmaal alles klaarstaat is het gewoon de trigger induwen. In het begin is het wat zoeken, maar eenmaal je het onder de knie hebt, gaat het redelijk vlot.
Je krijgt ook toegang tot een soort van slow-mo mode die je elke keer kan oproepen, wanner je deze nodig hebt. Het vertraagt de tijd en het geeft je enkele extra seconden de tijd om beter te richten of wat extra combo's in elkaar te knutselen. Gedurende je avontuur zal je dit wel een aantal keer gebruiken, want het is met momenten nodig. Verder vind je in sommige levels objecten terug die je kan gebruiken in het bestrijden van de vijanden. Je kan deze items naar de vijand gooien en indien je het goed timet, sterft men van de impact. Het zijn allemaal kleine zaakjes die het spelplezier bevorderen. Een skateboard staat in sommige levels voor je klaar om te berijden terwijl je vijanden een kopje kleiner maakt.
Ontwikkelaar DeadToast Entertainment wisselt ook genoeg af gedurende de verschillende levels. Om de X-aantal levels verandert men weer de vijanden of de omgevingpuzzels, waardoor je opnieuw moet nadenken of nieuwe combos kan uitproberen. Vanaf het begin tot het einde hebben we nooit echt het gevoel gehad dat we steeds hetzelfde deden of dat het ging vervelen. Op dit vlak zit het dus zeker niet mis.
Het is wel wat spijtig dat je na het voltooien van de titel niet meteen iets anders hebt om te doen. Je kan je scores verbeteren, maar dit geeft niet meteen een echte meerwaarde. Grafisch ziet My Friend Pedro er wat middelmatig uit. Uiteraard valt het niet te vergelijken met de grote toppers, maar we hebben al mooiere indies gezien. De omgevingen wisselen met momenten af, veelal samen met de verschillende secties, want zo ga je aan de slag op een bouwwerf, de riolering en meer. Al deze secties spelen anders en brengen een unieke sfeer. Het geluid is van een degelijk niveau en tijdens het spelen hebben we toch flink genoten van de soundtrack.
- Gunplay
- Combo's maken
- Afwisseling doorheen levels
- Grafisch niet zo hoogstaand