Days Gone
Days Gone
[Geschreven door Brent]
Bend Studio is terug. Zeven jaar na hun laatste game, Uncharted: Golden Abyss voor de PlayStation Vita, brengen ze een nieuwe game, voor de PlayStation 4 dit keer. Days Gone is een zombie survivalgame die je in de huid plaatst van Deacon St. John, een ruige biker die moet zien te overleven in het apocalyptische Noord-Amerika. Slaagt Bend Studio erin om de motor van het zombiegenre weer te doen spinnen, of drupt de benzine geleidelijk uit de tank?
Het verhaal draait dus rond Deacon St. John, een ruwe-schil-maar-zachte-pit biker die moet zien te overleven in het apocalyptische Oregon, USA. Spoiler: grote delen van dat verhaal draaien rond de dood van zijn vrouw, die het initiële begin niet overleefde. Het verwerken van die dood is de rode draad doorheen het grootste deel van de game, maar het is er ook één die vaker dan niet zijn eigen weg kwijtraakt.
Ondanks zijn ruige uiterlijk is Deacon een ongelooflijk charismatische protagonist, die naast enkele redelijk overdreven momenten een geloofwaardig personage neerzet. Spijtig genoeg is de rest van het verhaal te tenger en neemt het zichzelf veel te serieus om een geloofwaardig scenario neer te zetten. De stereotypes en clichés vliegen even frequent over het scherm als de freakers, en vage flashbacks en misplaatste monologen verpesten de personages waarvoor we normaal zoveel zouden moeten voelen.
De motor van Deacon is, naast biker buddy Boozer, zijn beste vriend. Gelukkig is dat wel een onderdeel dat Bend Studios wist te perfectioneren. Het voertuig voelt namelijk enorm bevredigend om te berijden, en het driften rond een korte bocht blijft leuk. De upgrades die je doorheen de game kan installeren helpen daar alleen maar bij. Extra nitro, meer benzine of een stillere uitlaat, bijna alles is mogelijk.
De missies die Deacon onderneemt om te overleven zijn dan weer niet zo intrigerend. Het merendeel van die missies zal je kampen van andere menselijke overlevers doen uitmoorden. Als je niet aan het jagen bent op je medemens, zal je vooral nesten van freakers gaan uitroeien, wat enorm veel van dezelfde mechanics gebruikt. Het maakt allemaal voor zeer herhalende gameplay die snel gaat vervelen, al zijn er ook enkele lichtpuntjes.
Days Gone verrast namelijk af en toe met interessante en spannende set pieces, die Deacon en de de andere personages vaak in een ander daglicht stellen dan hun normale melancholische zelf. Achtervolgingen op je motor of een horde die je verrast tonen de game die Days Gone had moeten zijn, maar komen te weinig voor om een blijvende indruk te maken of om de repetitieve missies te doen vergeten.
De vijanden zal je daarentegen niet zo heel snel vergeten. De freakers zijn, wel, freaky, zowel alleen als in een grote groep. Deze wezens zijn het gevaarlijkste en komen in allerlei maten en vormen, zodat je aanvalsplannen en tactieken continu moet aanpassen. De menselijke vijanden zijn daarentegen niet zo snugger. Ze keren je de rug toe tijdens vuurgevechten, waardoor je gemakkelijk enkele headshots kan halen, of lopen in een rechte lijn op je af, waardoor je ze met een welgemikte mep ook wel kan uitschakelen.
Het is pas wanneer we het op een stiekeme manier aanpakken dat zowel freaker als mens een beetje gek wordt. Beiden snappen het concept van stealth namelijk nog niet zo heel goed. Soms sta je vlak voor de neus van een vijand, die dan in de verte iets opmerkt, andere keren zien de vijanden jou al nog voor je hen hebt gespot. Het verpest de immersie van het rondsluipen en moedigt steeds aan om al schietend het gevecht aan te gaan, wat ons tegenstrijdig lijkt in een zombie survivalgame.
Dat schieten voelt dan weer wel goed aan, voor het grootste deel toch. Sommige wapens werken mooi tegen de levenden, terwijl andere specifiek ontworpen zijn voor het neermaaien van hordes aan freakers. Spijtig genoeg zitten die wapens vast tot ver in het spel, waardoor je te vaak met een wapen moet rondlopen dat niet geschikt is voor de taken in de apocalyps, wat toch wel spijtig is.
De wereld van Days Gone ziet er prachtig uit. Het vergane Oregon leent zich perfect tot het doel van de game: een apocalyps neerzetten waarin het aangenaam is om met een motor rond te crossen. De dynamische dag- en nachtcyclus doet zijn werk perfect en schept sfeer zoals niets anders. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we geen technische mankementjes hadden. In een day one patch zouden die grotendeels verholpen moeten zijn, al hadden we op een originele PlayStation 4 nog wel eens last van de frame drop hier en daar.
Ook het geluid en de soundtrack van Days Gone zijn grotendeels perfect gedaan. De freakers klinken enorm angstaanjagend en de dialogen tussen de personages geven de juiste emoties weer voor de situatie. Zoals we al zeiden klinkt Deacon het meest geloofwaardig, behalve wanneer hij besluit om weer eens overdreven te reageren op een situatie die dat helemaal niet vraagt.
- Motorrijden
- Freaky freakers
- Prachtige Oregon
- Overdreven serieus verhaal
- AI
- Repetitieve missies
- Technische mankementen
Ai das spijtig dat het een mindere game is dat het uitblinkte. Ga deze zeker nog spelen hopelijk kunnen ze met de tijd nog wat fixen
Geplaatst op 2019-04-26 15:12:22
Veel reviews zijn blijkbaar geschreven vóórdat ze gespeeld hebben met de day 1 patch en dat verwacht ik hier dan ook het geval.
De streamers die ik het zie spelen, kunnen ze stuk voor stuk niet vinden in de vroege reviews die overal verschenen zijn.
Natuurlijk is de game dan te vroeg 'gold' gegaan, maar dergelijke reviews ook zeer zeker te vroeg.
Geplaatst op 2019-05-03 21:19:35
Wie was de persoon dat tegen mij zei dat Days Gone een geweldige spel zal zijn?
Alë enfin, was te verwachten...
Geplaatst op 2019-04-26 15:17:23
Al zeker ik niet. Het was zo duidelijk uit de vele gameplay en het constante uitstel dat dit spel de hype niet verdiende. Maar het gaat super verkopen. Ik weet er al 1 die het gaat kopen hier aangezien hij reviews lol vindt.
Geplaatst op 2019-04-26 16:05:03
Een hele hoop mensen, en die zeggen dat nu nog steeds
Geplaatst op 2019-04-28 18:50:47
Snap de reviews niet.. Echt wel goede game! Mensen horen PS4 exclusive en eisen kwaliteit als GOW, Spiderman,.. Dit is een zeer goede game verdient zeker een 75-80 na hem gespeeld te hebben. Ik kan zeker al iemand die gaat commentaar geven dat er teveel filling gebruikt word in zowat elke game.. Zo een mensen zouden zelf The Witcher 3 een matige game noemen. Maar ik kan een fantastische collectie samenzetten van games die als matig werden beschouwd maar eigenlijk niet veel verkocht werden door een review. Ik wist meteen al dat het geen GOW niveau zou halen dat zijn uitzonderlijk goede games, Days Gone is gewoon goed. Ik vrees meer voor TLOU part II de tour ze qua verhaal willen opgaan om grote groepen gamers aan te spreken.. We zien wel, niet elke game heeft een sequel nodig..
Geplaatst op 2019-04-26 18:10:02
Het is nog altijd een mening. Net zoals er genoeg reviews zijn die het rond de 80 geven :)
Geplaatst op 2019-04-26 18:18:28, bewerkt op 2019-04-26 18:18:51
Dit is een betere review dan IGN.. doen alsof het maar een simplistische game is
Geplaatst op 2019-04-26 18:19:52
Ik vond The Witcher 3 super. De side missies waren op hetzelfde niveau als de hoofdmissie.
Maar is het nu een zeer goede game of gewoon goed?
Geplaatst op 2019-04-26 19:02:07
Gewoon goed, niet op niveau GOW
Geplaatst op 2019-04-26 22:19:45
GoW is sowieso een overroepen game imo
Geplaatst op 2019-04-30 10:40:54
Terechte score IMO. Heb er nu ongeveer 2 uur inzitten en het is niet echt speciaal, wat ik op zich niet slecht vind. Het is ook niet extreem slecht ofzo. Het brengt niets nieuws, maar dat had ik ook niet echt verwacht en hoeft (voor mij) ook niet altijd. Ik heb er mijn plezier mee en uiteindelijk is dat al wat telt. Misschien dat ik na meerdere uren een andere mening heb, we zullen zien.
Geplaatst op 2019-04-26 19:26:35
Amai dat is zowat de laagste score die ik al gezien heb, vind het anders wel een awesome game...
Geplaatst op 2019-04-28 18:48:25
Ik heb eind februari de eer gehad om een hands-on te mogen doen, maar ik was toen helaas na 3u spelen niet meer onder de indruk van de game. Feit is wel dat ze ons het begin hadden laten spelen en dan ergens meer in het midden van de game, waardoor ik totaal niet kon volgen met het verhaal.
Het klopt dat de missies repetitief zijn, maar zeg nu zelf: welke game is dat tegenwoordig niet?
Nudat ik hem aan het spelen ben (en al behoorlijk wat uur er heb op zitten) ben ik eigenlijk blij dat ik mij niet door de hands-on heb laten leiden. I like it so far.
Geplaatst op 2019-04-29 22:59:37
Vreemd,dit is de laagste score die ik tot nu toe gezien heb.Ik heb toch verschillende reviews gelezen met een beter score.
Ik ga er eerdaags aan beginnen , ben echt wel benieuwd nu
Geplaatst op 2019-05-08 09:25:19