Dead or Alive 6
Dead or Alive 6
[Gespeeld op PS4 Pro]
De Dead or Alive-serie staat altijd garant voor een combinatie van een stevig potje vechten tussen het nodig vrouwelijk en mannelijk schoon. Ontwikkelaar Tecmo Koei wist het leven van Dead or Alive 5 stevig te rekken met tal van heruitgaven, maar nu is het eindelijk tijd om een volwaardige nieuwe generatie game op de consoles en pc te lanceren. Aanvankelijk wilde men een veel volwassener en serieuzer eindproduct neerzetten. We zijn alvast benieuwd of hen dat effectief gelukt is.
Dead or Alive 6 schotelt ons een verhaal in tientallen kleine hoofdstukjes voor. Deze bestaan meestal uit ingame cutscenes, al dan niet gevolgd door een gevecht. In het verhaal passeren een aantal belangrijke personages, zoals de ninja's Kasumi, Ayane en Ryu, de revue. Zij geraken wederom verwikkelt in een 'duister plot' en schieten uiteraard in actie om de wereld te redden. Dat dit verhaal enerzijds vrij cheesy is en anderzijds ontzettend gefragmenteerd naar voren wordt gebracht, versterkt alleen maar de indruk dat het geheel als een hoopje geforceerde nonsens aanvoelt. Op dit vlak had men het in de vorige delen van de serie toch net wat beter voor elkaar, bovendien ook met veel minder laadtijden tussen de vele hoofdstukken in.
Op dat vlak weet een nieuwe soort singleplayer modus, Dead or Alive Quest, een veel betere indruk na te laten. Quest is een volledig nieuwe modus die spelers bepaalde opdrachten geeft, waarbij je aan specifieke voorwaarden moet voldoen om een gevecht succesvol te beëindigen. Naast wat replay value en uitdaging, is deze modus ook uitermate geschikt om tal van geavanceerde vechttechnieken onder de knie te krijgen. Een ander aspect waar men in Dead or Alive 6 duidelijk op gefocust heeft, is de tutorial. Ook deze modus is ditmaal kristalhelder en zeer piekfijn uitgewerkt om spelers van allerlei niveau's te laten wennen aan de gameplay. Naast Quest en een uitgebreide tutorial, vinden we ook klassiekers zoals de arcade modus terug.
De gameplay in Dead or Alive 6 zelf is nog steeds zeer solide. Tal van kleine aanpassingen en tweaks zorgen voor net dat tikkeltje meer polish en vlotheid ten opzichte van diens voorganger. Het gekende triangle system is onveranderd gebleven: slagen > gooien, gooien > vasthouden en vasthouden > slagen. Een nieuw aspect is het Break Gauge systeem, waarin een speciale aanvalsmeter gevuld kan worden om nieuwe technieken zoals break blow (een zeer harde slag terwijl je ook de vijandelijke aanval weet te blokkeren) en break hold (een houdingsgreep waarme je zowel boven, midden als onder aanvallen volledig kan blokkeren) uit te voeren. Met een volledig gevulde meter kan je een Fatal Rush uitvoeren: een zeer sterke combo met tal van slagen en schoppen die ontzettend stijlvol in beeld gebracht worden.
Over stijlvol gesproken, de presentatie van de gevechten is er zeker op vooruit gegaan. De vele aanvallen en animaties zien (en klinken) er ontzettend goed en vaak ook zeer agressief uit. Het vrouwelijk schoon is, ondanks het feit dat men bij de aankondiging zei het seksueel aspect wat terug te schroeven, voorzien van heel wat rondingen en bounce physics. Indien het er een beetje te overdreven uit zou zien, is er nu wel de mogelijkheid om de intensiteit van deze physics te verlagen. Over het algemeen is men qua kostuums in de basisversie veel respectvoller te werk gegaan, al zitten er nog wel iets pikantere kostuums in de unlockable content verstopt en zijn we er zeker van dat de DLC weldra tal van zwemoutfits, verpleegsteroutfits en meer aan zal bieden.
Daar waar de personages en hun animaties een flinke portie aandacht gekregen hebben (zelfs zweet, vuile grond en dergelijke worden zeer overtuigend op de vechters weergegeven), zijn we net iets minder onder de indruk van de stages zelf. Op zich zien de 12 stages er heel goed en uniek genoeg uit, maar op vlak van interactiviteit is er net wat minder mogelijk dan in sommige voorgangers.
Elk platform werd voorzien van een special graphics-optie, waarin je kan kiezen tussen een focus op visuele kwaliteit of actie en een stabiele framerate. Om het spel aan een framerate van 60fps te spelen, zal je als speler altijd voor de tweede optie moeten kiezen. Dit heeft als gevolg dat de resolutie op onze PS4 Pro naar 1080p teruggeschroefd werd.
Op vlak van multiplayer zal je als fighting of DoA-fan zeer snel van een koude kermis thuiskomen. De multiplayer opties zijn namelijk ontzettend karig en anno 2019 voor een game in dit genre eigenlijk onaanvaardbaar. Momenteel kan je je als speler hoofdzakelijk met ranked matches zoet houden, want elke vorm van lobbyopties en -mogelijkheden ontbreken vooralsnog.
Tegenwoordig loont het ook altijd eens de moeite om even vooruit te blikken. Games worden steeds meer en meer als een soort service behandeld en daar is Dead or Alive 6 geen uitzondering op. Ten eerste zijn de makers zich vrij gewaar van de grootste kritiek omtrent deze game en werden er al wat stappen ondernomen om de costume unlocks (momenteel zal het spelen van game modi je belonen met volledig random costume fragments, waardoor het bijna onmogelijk is om je kostuum naar keuze op korte termijn vrij te spelen) aan te pakken. Voorts wordt er momenteel gekeken naar de nodige verbetering op gebied van multiplayer, met onder meer het toevoegen van lobbies naar het einde van de maand toe.
Tot slot is er ook de extra content in de vorm van twee nieuwe fighters en een hele resem aan nieuwe outfits, die tesamen naar voren gebracht worden in een Season Pass met een vrij stevig prijskaartje (ongeveer €93). Hier in Europa is er helaas geen optie om deze outfits of personages apart aan te schaffen. Als je weet dat Dead or Alive 5 in totaal voor meer dan €1200 aan outfits en DLC aan te bieden had, mag je er ook van uitgaan dat daarme de kous nog lang niet af is.
Niet geheel onbelangrijk om nog even mee te geven: Dead or Alive 6 is reeds in verschillende vormen te verkrijgen. Er bestaat een typisch full retailpakket met het gekend prijskaartje van een normale game. Waneer je graag eens een proefrit wil maken met het spel, is de F2P-versie zeer geschikt. Deze versie is gratis te downloaden, bevat vier fighters (Kasumi, Hitomi, Diego en Bass), en geef je toegang tot de ranked fights, versus, arcade, time attack, training en quest modi.
- Nieuwe gameplay mechanics
- Zeer toegankelijk en tevens diepgaand
- DOA Quest en tutorials
- Verhaal
- Multiplayer opties
- DLC niet apart te verkrijgen
Ik amuseer me der alleszins wel mee. Jammer van de DLC dat weer de schaduw is over de release maar ik blijf toch niet snappen waarom mensen er zich zo over opwinden: de DLC stelt niets voor.
Het is de moeite te noteren dat er ook officieus ultrawide support is ergens (google it).
Geplaatst op 2019-03-18 15:07:22
In essentie zijn het goede altijd goeie fighting games geweest maar de DLC politiek van Tecmo Koei overschaduwt de kwaliteit van de gameplay en zijn personages. Magistrale bedragen voor een kledingstuk die weinig om het lijf biedt bij de vrouwelijke cast, nee sorry. Bij DOA5 brachten ze een ultimate editie aan de volle prijs uit wat enkel maar het basisspel was met 2 DLC vouchers voor 90+ stuks en 3 extra personages...(zoveel data omvatten die dingen niet...)
Street Fighter begint de gelijkaardige toer op te gaan bij Capcom... onbegrijpelijk, zeker als je weet dat het maffiapraktijken zijn.
Geplaatst op 2019-03-18 18:27:44, bewerkt op 2019-03-18 18:28:53
Inderdaad, maar als ge wilt trouwen met die meiskens moete der wa geld voor overhebben. Dat zal de redenering zijn (zie eerste DLC), want ik vind anders geen legitimering. XD
Nee serieus: voor SFV is het inderdaad schandalig uit proportie gezien de content ratio die de main game aanbiedt. 5 euro was het geloof ik voor een costume? Belachelijk.
En het ergste bij DOA6 dan is dat ze wel verschijnen in de costume list, dus je kan er nog doorheen scrollen ook. (moet niet met de slots maar soit)
Geplaatst op 2019-03-18 18:38:39