Metro Exodus
Metro Exodus
[Geschreven door KennethDMT]
[Gespeeld op Xbox One]
Als je denkt dat het er in de wereld momenteel slecht aan toe gaat, wees dan blij dat je niet in het Metro-universum woont. Daar regende het in het jaar 2013 nucleaire kernkoppen, met alle gevolgen van dien. Twintig jaar later is de wereld een radioactieve woestenij, vol met monsters van zowel de gemuteerde als de menselijke variant. Of dat denken de bewoners van de Metro toch…
Metro 2033 deed menig mensen de wenkbrauwen fronsen toen het werd aangekondigd. Een boek verfilmen, dat gebeurt regelmatig. Een boek in een serie gieten, daar kijkt ook niemand meer van op. Maar een boek in een game omtoveren? Dat was iets nieuws. Metro 2033 was de virtuele versie van het boek van de Russische schrijver Dmitri Gloechovski. Het scheerde geen hoge toppen, maar was succesvol genoeg om een sequel te financieren. Na een tweede expeditie in en rond de metrotunnels van Moskou in Metro: Last Light, is het nu tijd om de rest van de wereld te verkennen in Metro Exodus.
Metro Exodus ruilt dus de radioactieve urban jungle van Moskou in voor een resem nieuwe omgevingen: zo kom je onder andere in een moeras terecht, ga je op verkenning in een brandende woestijn aan de kust van de Kaspische Zee en verdwaal je in de ondoordringbare taigabossen van continentaal Rusland. Na de beklemmende omgevingen van de eerste twee games, voelt de wereld in Metro Exodus dus heel fris aan. De levels zijn open en bezaaid met heel wat points of interest. Sommige hiervan zijn interessante optionele sidequests die het einde van de levels (en de volledige game) kunnen beïnvloeden, maar bij nader onderzoek blijken de meeste gewoon vijandelijke spawn points te zijn waar je wat nieuwe resources kunt verzamelen.
Nieuwe omgevingen niettegenstaande, voelt Metro: Exodus wel nog steeds aan als een Metro-game. Hoofdpersonage Artyom beweegt nog steeds als een onhandige tank doorheen de levels. Je hebt een heleboel snufjes tot je beschikking, van night vision goggles tot een aansteker om spinnenwebben mee te verbranden. In radioactieve of giftige gebieden heb je nog een gasmasker nodig en moet je te allen tijde rekening houden met het aantal filters dat je nog in je zakken hebt zitten. Kogels en andere resources zijn nog steeds zeldzaam, wat een extra graad van spanning aan de game geeft.
Kogels zijn ook niet altijd de beste optie: je kunt de meeste situaties nog altijd op verschillende manieren aanpakken. Besluit je een missie in volle geweld aan te pakken, gewapend met een shotgun en volledig gepimpte kalash? Het kan. De gameplay tijdens vuurgevechten voelt echter stroef en onhandig aan. Kogels vliegen niet altijd in de specifieke richting van je mikkruis en je vijanden kunnen meestal heel wat schade incasseren voor ze tegen de vlakte gaan. Fans van een snelle shooter zijn hier dus aan het verkeerde adres.
Metro Exodus is op z’n best wanneer je het al sluipend speelt. De game maakt er ook een punt van om je hier meermaals aan te herinneren. De niet-dodelijke aanpakt levert je vaak meer van de onzichtbare karmapunten op, die het einde van het spel beïnvloeden. De game onthoudt wat je allemaal doet tijdens een level en hoe je dat aanpakt en neemt al die beslissingen mee naar het einde. Exodus is duidelijk bedoeld om meerdere keren gespeeld te worden, zodat je kunt zien wat al de opties zijn en welke geheimen je gemist hebt.
De vraag is natuurlijk of dat allemaal wel de moeite waard is. Voor het verhaal hoef je het in ieder geval niet te doen: dat is niet echt om over naar huis te schrijven. De personages zijn stuk voor stuk irritant en ongeloofwaardig. Anna, de vrouw van hoofdpersonage Artyom, bestaat enkel om je regelmatig te zeggen hoe geweldig je wel niet bent, om daarna weer ergens in een put te sukkelen en gered te moeten worden. De andere personages zijn niet veel beter. De schrijvers bij 4A zijn duidelijk fan van hun eigen werk, want bij de minste aanleiding steken alle personages van wal met een monoloog van vijf minuten lang. Het feit dat Artyom nooit reageert, lijkt hen niet te deren.
Het zou allemaal nog draaglijk zijn, moesten de personages overtuigend vertolkt worden. Het stemmenwerk is echter allemaal vrij plat, ongeloofwaardig en daarbovenop nog eens slecht gemixt. De audiomix in Metro Exodus is over het algemeen overigens weinig indrukwekkend: personages praten gewoon door elkaar en sommige effectgeluiden weigeren af en toe gewoon om af te spelen.
Waar het geluid het laat afweten, zijn de graphics dan weer wel helemaal in orde. De personages zijn mooi vormgegeven, met realistische animaties die rekening houden met de acties die je als speler onderneemt. Een personage die weer eens aan een lange monoloog bezig is, trekt overtuigend van een sigaret die je haar kunt aanreiken, zonder de animatiefoutjes die je hierbij wel eens zou kunnen verwachten.
De grootste ster van Metro Exodus zijn echter de omgevingen. Deze zijn allemaal liefdevol geboetseerd en een plezier om te verkennen. De olievelden rond de Kaspische Zee bubbelen vrolijk verder, klaar om te ontploffen van zodra één verdwaalde kogel de boel in lichterlaaie steekt. Een gigantische gemuteerde meerval zwemt door nauwe waterwegen, op zoek naar alles wat eetbaar is. De zon schijnt recht in de voorruit van je gestolen wagen, waardoor de zichtbaarheid eventjes naar nul wordt gereduceerd. 4A Games heeft veel aandacht gestoken in de look en feel van post-apocalyptisch Rusland: het eerste level in Moskou voelt, in contrast met wat later komt, zelfs erg teleurstellend aan.
De pracht en praal van de levels heeft echter ook een kost: lange laadtijden. Wanneer je Metro Exodus opstart, kan het algauw drie tot vier minuten duren vooraleer je verder kunt spelen vanaf je laatste savepoint. Daarna zijn de laadtijden gelukkig minder lang, tenzij je van level verandert of de game crasht. Dat gebeurt regelmatig: soms zelfs een paar keer per uur. Iedere keer moet je dan weer wachten tot de game opnieuw is opgestart en geladen om voort te spelen, om in sommige gevallen dan vrij snel weer een nieuwe crash tegen te komen. Eenmaal schakelde de game zelfs de console uit.
- Veel keuzevrijheid
- Mooi vormgegeven wereld
- Spannende stealth-gameplay
- Audio is van laag niveau
- Verhaal en personages zijn niet interessant
- Bugs en crashes
Speel het dan ook op PC he jongens, the way it's meant to be played 3:D
Wat ik mij wel afvraag, ik veronderstel dat dit getest is met Engelse stemmen? In 2033 en LL was er de optie om met Russische audio te werken, en dat klonk toen meer dan geloofwaardig, is dat ook in Exodus nog mogelijk?
Geplaatst op 2019-02-13 16:30:55
Ja, maar PC komt pas volgend jaar :)
Geplaatst op 2019-02-13 16:35:16
*Preloading op Steam*
Geplaatst op 2019-02-13 16:40:55
Zoals ons bomma altijd zei, "geduld is een schoen deugd, ma ge moet het hemme". En PC versie komt ook gewoon vrijdag uit ;)
Geplaatst op 2019-02-13 16:44:50
Yep, hij zei er iets van :)
Geplaatst op 2019-02-13 16:41:21
Haal je em bij Epic of wacht je een jaar?
Kben eerder nieuwsgierig van u mening (tevens verbaasd dat jij de review niet hebt gedaan) als IMO de 4G FPS autoriteit.
Geplaatst op 2019-02-13 16:51:29
Als je al preordered had op Steam dan kan je gewoon via Steam spelen. Na de bekendmaking van samenwerking met Epic hebben ze de verkoop op Steam gewoon stop gezet, maar degene dat al betaald hadden kunnen gewoon op Steam spelen.
Geplaatst op 2019-02-13 17:01:30
Gelukkig!
Ik snap de heise (nog) iets beter, nogal vuil/achterbaks... :/
Geplaatst op 2019-02-13 19:03:26
Ik vind het een lastige discussie, Epic staat sowieso al op mijn pc dus mij kan het weinig schelen via welke service ik hem moet downloaden, zolang ik maar kan spelen wanneer ik daar zin in heb.
Anderzijds ben ik wel curieus naar de redenering van Koch, want inderdaad, als je op tijd je preorder geplaatst hebt is de game wel gewoon speelbaar via Steam. Daar staat tegenover dat een publisher perfect zelf mag bepalen wie de game wel of niet mag verkopen.
Geplaatst op 2019-02-18 09:32:25
Ik had hem in preorder staan op Steam :p
Ja, ik wou van de game genieten en wou me niet afjagen (en had eigenlijk niet meteen de tijd) :p
Geplaatst op 2019-02-13 17:03:42, bewerkt op 2019-02-13 17:04:26
Terecht!
Enjoy!
Ik moet wel eerst nog 2034 uitspelen :/
Geplaatst op 2019-02-13 19:02:02
Die is er ook en hij heeft dat ook gedaan. Volgens @kennethdmt was dat idd beter, maar het is toch iets wat veel mensen niet gaan doen en dat vergeeft de mindere kwaliteit van de rest niet.
Geplaatst op 2019-02-13 18:12:21
Ik ben ondertussen een half uurke ver (PC), juist Moskou achter me gelaten, tot nog toe heb ik nog geen bugs gehad en volg ik de kritiek op de audio niet :)
Geplaatst op 2019-02-18 16:22:46
Wacht maar. Crashes are incoming. Ook op Xbox One. Ik speel het op X: al een 10-tal keer gecrashed en al 1 keer mijn save file plots verdwenen.
Geplaatst op 2019-02-18 17:12:40
op specifieke punten of at random dat de engine vast loopt?
Geplaatst op 2019-02-24 10:13:36
Puur at random. Ik heb nog geen enkele speelsessie gehad waar het spel niet crashte.
Ik vermoed dat er een memory leak is.
Geplaatst op 2019-02-24 13:56:07
deze haal ik eens in een sale te veel om handen op de moment. nu de laatste tomb R aan het afwerken daarna terug naar red dead 2
Geplaatst op 2019-02-13 19:03:17
Ik lees dezelfde minpunten in andere reviews die onafhankelijk zijn (ahum)
Geplaatst op 2019-02-13 22:12:05
Als er minpunten zijn gaan die vaak wel overlappen e.
Bugs en crashes als voorbeeld, als die er zijn, gaan die uiteraard in elke review staan e
Geplaatst op 2019-02-13 22:18:30
Nope. Misschien eerst eens een paar reviews lezen die het de beste Metro ooit noemen?
Geplaatst op 2019-02-13 23:41:07
Maar dat is dan gewoon tunnelvisie-denken (als je alleen naar [zeer] positieve reviews kijkt)?
Het is niet dat 4G de game door het slijk haalt, de reviewer @KennethDMT lijkt zich meer te storen aan sommige zaken waar andere (positievere) reviews dat niet doen of minder aan tillen.
Het is niet omdat een game unaniem niet gelauwerd wordt als best game must play ever, dat het dat "slecht" maakt
Ik heb men exemplaar net, maar moet eerst nog 2034 uitspelen (en nog wat RE2 nu net die DLC uit is).
Ik zal dan pas mijn eigen menig gevormd hebben.
Voor een game als Jump Force daartegen, daar zal bv. wss discussie rondhangen.
Geplaatst op 2019-02-16 14:32:12, bewerkt op 2019-02-16 14:35:10
Hoe bedoel je?
Geplaatst op 2019-02-14 08:10:29
Ondanks het feit dat ik van mening ben dat shooters nooit op een console gespeeld moeten worden, want deze gebruiken namelijk altijd aim assist, zit ik mij af te vragen hoe ze het zo erg kunnen verkloten.
Gezien de specs die de PC nodig heeft voor deze game, zou je denken dat de console versie alles in orde heeft, behalve de graphics.
Sinds dat niet zo is blijkbaar, ziet het er naar uit dat ze zich alleen op de graphics hebben gefocust en de rest hebben afgeraffeld.
Nouja, ik kan de game toch pas kopen in 2020, maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren.
Geplaatst op 2019-02-14 01:05:01
Ik zie niet in wat een lichte aimassist te maken heeft met al de andere aspecten van een FPS. Zeker niet bij een pure singleplayer FPS.
Geplaatst op 2019-02-14 08:07:38
Tegenwoordig is het ook: graphics >>> al de rest.
Zeker zichtbaar op ps4 pro, iirc sommige spellen draaiden slechter op de pro dan de gewone ps4 omdat er zoveel kracht in de graphics werden gestopt.
De aim assist kun je meestal uitzetten, met sticks is richten natuurlijk moeilijker maar in single player FPS's heb ik daar weinig problemen mee gehad persoonlijk.
Geplaatst op 2019-02-14 23:18:01
Ik snap dat aim assist nodig is op een controller omdat het moeilijker is om te richten.
Dat is dus ook precies de reden waarom het naar mjin mening onzin is om een FPS te spelen met een controller.
Irony.
Echter, ging mijn post daar helemaal niet over en ik snap de comment van Snertie ook niet helemaal.
Wat heeft jouw comment met mijn post te maken?
En ja, het ziet er naar uit dat graphics tegenwoordig als belangrijk worden bestempeld.
Ik heb altijd nog meer plezier met NFS Carbon, RCT1, SimCity 4 en Diablo 2 (om er even een paar te noemen) dan de nieuwste uitgaven in deze franchises.
Blijkbaar snapt alleen Nintendo dat goeie graphics geen goeie game maken, gezien het feit hoe lang het duurde voordat zij een console maakten met FHD resolutie (Wii U, de eerste die 720p en/of 1080p had).
Geplaatst op 2019-02-15 01:00:59
Je kan de aim assist afzetten. Net zoals bv in BFV.
Je kan die mening hebben dat shooters nooit op consoles gespeeld moeten worden, maar dat maakt geen bal uit voor mensen die op console spelen.
Ga eens kijken naar TheBrokenMachine op Youtube. Hij gebruikt geen aim assist op console, en zou de vloer met je afvegen :-)
Geplaatst op 2019-02-18 17:17:45
Moet je de vorige games gespeeld hebben om het verhaal deftig te kunnen volgen?
Geplaatst op 2019-02-15 17:31:55
gho, IMO Metro 2033 niet
Metro 2034: Last Night moet ik nog uitspelen maar die begon ook met nauwelijks (veel IMO) verwijzing naar Metro 2033.
Als ik eraan denk kom ik erop terug.
Geplaatst op 2019-02-16 14:27:49
Nee, de intro an sich is voldoende om de essentie van het Metro universum te snappen. Het hoofdonderwerp van 2033 komt in Last Light wel aan bod, maar niet meer in Exodus.
Mocht je graag lezen zou ik je wel aanraden om eerst 2035 te lezen voor je Exodus speelt.
Edit: als je beslist 2035 te lezen raad ik je aan om eerst 2034 te lezen. Als je 2034 wil lezen ga je best ook eerst 2033 lezen ;)
Geplaatst op 2019-02-18 07:58:32, bewerkt op 2019-02-18 14:58:00