Resident Evil 2 Remake
Na het lange wachten wist Capcom de voorbije E3-beurs dan eindelijk de remake van Resident Evil 2 te onthullen. Deze onthulling kon op een zeer positief onthaal rekenen en naar goede gewoonte kunnen we nu, een dik half jaar later, al aan de slag met de volledige game.
[Gespeeld op PS4 Pro en pc]
Tegenwoordig wordt terminologie als remake soms ook losjes gebruikt voor een remaster en pleiten sommigen onder ons dan ook eerder voor de term 'volledige herziening' of 'reimagination'. Wat het ook moge zijn, voor deze versie van Resident Evil 2 is Capcom volledig vanaf nul begonnen met het ontwikkelen van de game. Vrijwel meteen zal je merken dat de statische camerastandpunten uit het origineel niet meer van tel zijn en we een typische over-the-shoulder view krijgen. Games als Resident Evil 4, 5, 6 en Revelations wisten dit eerder succesvol uit te voeren en deze versie is dan ook geen uitzondering op de regel. De camera is net ietsjes meer geoptimaliseerd en laat je zelfs toe om vrij nostalgische camerastandpunten uit te voeren indien gewenst. Naast de camera zullen ook de vertrouwde Resident Evil-besturing, inventory management en meeste gameplay-aspecten net dat tikkeltje moderner aanvoelen.
Het verhaal zal anno 2018 voor de meeste fans geen verrassing meer zijn. Desalniettemin probeert Capcom de ervaring als nieuw aan te doen voelen door enkele gebeurtenissen te herschikken en tevens de nodige cutscènes en dialoog uit te breiden. Twee maanden na de gebeurtenissen uit de eerste game is de gehele populatie van de fictieve stad Raccoon City in een zombie veranderd dankzij het T-virus . Leon S. Kennedy en Claire Redfield worden deze stad in gestuurd en komen er al snel achter dat er daadwerkelijk weinig tot geen overlevenden zijn. Al snel wordt duidelijk dat er nog meer gevaar in het donker loert: een nieuw G-virus en tal van biowapens dreigen de wereld naar de verdoemenis te leiden. Aan onze helden om de horror te trotseren en in eerste instantie vooral te overleven.
Daar waar het origineel vaak hordes zombies op je afstuurde, zijn de vlezige kadevers in de remake veel minder talrijk. Hierdoor zijn ze wel veel moeilijker te doden en vormen ze ook echt een uitdaging. Eén enkele goed gemikte headshot zal het zelfs op de gemakkelijkste moeilijkheidsgraad niet meer doen, met als gevolg dat je toch vrij spaarzaam met je kogels dient om te gaan. De zombies kunnen ook heel slim uit de hoek komen, zullen je gemakkelijker vastgrijpen en zich een weg doorheen de vele nauwe gangetjes en kamers banen. En ook al lijkt het alsof ze dood zijn, dan nog kunnen ze later in het spel plots tot leven komen. Op dat vlak ben je nooit veilig in deze remake en dat komt het survival horror gevoel zeker ten goede.
Zij die dachten om in deze remake snel door het spel te rushen omdat alle puzzels nog vers in het hoofd zitten, zijn er ook aan voor de moeite. Capcom heeft de puzzels toch wel stevig herwerkt en zelfs de vele voorwerpen en wapens van plaats veranderd. De omgeving van het politiestation of de riolering zal ontzettend vertrouwd aanvoelen qua layout, maar biedt dus heel wat nieuwigheden en uitdaging voor veteranen en nieuwkomers. Er zijn ook een paar nieuwe kamers en scènes aan het geheel toegevoegd, al laten we het aan jullie over om die te ontdekken.
Het gehele verhaal van Resident Evil 2 zou om en bij de 15 à 20 uren duren en is hoofdzakelijk verdeeld over twee aparte campaigns. Eentje zal voornamelijk focussen op Leon, terwijl het ander het perspectief van Claire toont. Bijkomende replay value zal ook in de vorm van twee unlockable modes beschikbaar zijn, waarin je als Tofu en Hunk aan de slag kan.
Resident Evil 2 gebruikt de alomgeprezen RE Engine als motor om de visuele kant neer te zetten. We kennen deze engine reeds van Resident Evil 7, daar Capcom nieuwe technologie nodig had om al het grafisch geweld en de horror aan hoge framerates in VR weer te geven. Vermits deze game geen compatibiliteit met VR heeft, kan men zich volledig focussen op detail en hoge framerates. De wereld van Resident Evil 2 is ongelooflijk gedetailleerd en indrukwekkend tot leven geroepen, dankzij een zeer goed gebalanceerde combinatie van zeer donkere kamers, onheilspellende gangen en wat meer lichtere gebieden die even wat rust en kalmte brengen.
Personages en animaties zijn uitstekend, de zombies verdienen ook een pluim daar je ze letterlijk aan flarden kan schieten. Met een standaard geweer zie je kleine stukken zombievlees in het rond vliegen, terwijl het zwaardere werk zoals een shotgun daadwerkelijk een enorm vlezig gat in het monsterlijk kadaver op beeld kan toveren. Deze schade blijft ook doorheen het gehele spel aanwezig, ook wanneer zombies opnieuw tot leven komen. Na wat uurtjes zombies afknallen, heb je je cursus anatomie voor het jaar 2019 er weer op zitten.
Qua performance kan het resultaat erg varieren. De basis PS4 en Xbox One kennen beiden een resolutie van 1080p, maar een zeer wispelturige framerate die om en bij de 40fps ligt. Eigenaars van een PS4 Pro of Xbox One X kunnen niet alleen van een hogere resolutie van ongeveer 1620p genieten, ook liggen de framerates van beide versies bijna altijd tegen de 60 aan. Heel af en toe zijn er wat lichte dipjes en ook de cutscenes kennen een halvering van de framerate. Pc-eigenaars hebben een resem aan keuzes wat grafische opties betreft, met zelfs de mogelijkheid om heel wat post-processing effecten aan te passen. Blijf wel voorlopig uit de buurt van de DirectX12-optie, daar het spelen van de game met deze API op moment van schrijven een vrij povere bedoening is door de vrij lage framerates. Op zich kan een degelijke Intel Quad Core met een GTX 1060 de game zonder problemen aan 60fps met een resolutie van 1080p en de meeste opties gemaximaliseerd afspelen. Hier en daar merkten we wel een paar probleemtjes of onvolmaaktheden in de reflecties of textures op, maar deze waren allerminst storend en kwamen gelukkig niet zo frequent voor.
Naast sterke visuals weet Resident Evil bijna altijd op vlak van audio de juiste sfeer neer te zetten. Dit is met de RE 2 Remake dan ook niet anders. Er is een perfecte balans tussen stille momenten en zeer onheilspellende muziek, die de spanning op de juiste momenten weet op te bouwen. Bovendien zijn de geluidseffecten ook het vermelden waard. De voetstappen van de Tyrant kan je al van enkele kamers verderop horen en weten meteen je tikker qua slagen de hoogte in te jagen. Een houten onderlaag kraakt stevig mee, geweerschoten klinken genadeloos hard waardoor heel wat monsterlijk gespuis met een verminderd zicht alsnog tot je aangetrokken wordt. Tot slot vinden we de voice acting het vermelden waard. Daar waar de originele voice acting in het PSX-tijdperk zwaar te wensen overliet en vaak vrij amateuristisch over kwam, hebben we nu te maken met AAA voice acting die de sfeer en het verhaal ten goede komt.
Heden ten dage worden games ook na release ondersteund met al dan niet betalende content. Resident Evil 2 is hier geen uitzondering op. Ten eerste zijn er een paar exclusieve skins (een zeer klassiek low polygon look voor Leon en Claire) die met bepaalde PSN-kaarten in bepaalde regio's meegeleverd worden, al zal Capcom deze vanaf eind maart voor iedereen gratis ter beschikking stellen. Voorts staat er ook nog een volledig nieuwe modus in drie releases ons op te wachten: Ghost Survivors. Heel veel concrete info hebben we niet, doch zou deze modus ons op een nieuw bijverhaal trakteren waarin Robert Kendor en Katherine speelbare personages zullen zijn. Het is een soort van rogue-lite modus met de nodige herspeelbaarheid en een ingame shop om allerhande voorwerpen aan te schaffen.
- Audiovisueel indrukwekkende upgrade
- Vertrouwde, verbeterde RE gameplay
- Verbeteringen verhaal en puzzels
- Zombies
- Enkele visuele probleempjes
duidelijk de originele re2 niet gespeeld daar er ook in die game scenario a en b zijn voor elke protagonist rn de personages niet in 1 playtrough geptopt zitten. Net eoals in deze game kruisen de scenarios doorheen het verhaal enkele keren. ook de tyrant verschijnt niet in scenario a wat scenario b moeilijker maakt (maar korter)
Geplaatst op 2019-01-24 15:44:06
was net hetzelfde aan het denken...
Geplaatst op 2019-01-24 15:56:10
Tis al beter as IGN die gewoon de helft niet speelden.
Geplaatst op 2019-01-24 18:59:20
Oude gameplay of de aanpak van de nieuwste? Eens benieuwd van een echte fan te horen welke gameplay het best was
Geplaatst op 2019-01-24 23:08:57
de oude was toendertijd redelijk revolutionair maar vandaag de dag zijn tank controls hopeloos verouderd, zou dat nu niet meer werken en vond ik dit ook niet aangenaam in de eerste re remake. De nieuwe gameplay heeft mij aangenaam verrast door het recentere over the shoulder perspectief, veel uitgebreider verhaal en toch vertrouwd 90's gevoel van weleer te geven rn de toch wel geweldige make over qua graphics en meer spooky sfeer. Hopelijk is uw vraag hiermee beantwoord...
Geplaatst op 2019-01-25 00:58:08
Had hiervoor een paar vrienden die het origineel gevraagd en ze zeiden dat het meer overlapte en anders was.
(Tyrant had je vroeger bijvoorbeeld niet in Leon zijn A playthrough zeiden ze)
Dus als ik je goed versta kon je in het psx origineel menu dan expliciet van het prille begin 'new game leon' of 'new game claire' kiezen? Want dat is dus wat ik in de review bedoelde en dacht niet mogelijk te zijn in het origineel.
Geplaatst op 2019-01-25 13:32:37
leon a, claire a. was dit uitgespeeld was het claire b of leon b. en de tyrant kwam enkel voor in scenario b.
Geplaatst op 2019-01-25 13:51:21
Zal het eventjes aanpassen, dan heb ik het gewoon verkeerd begrepen of gezien.
Origineel inderdaad zelf nooit gespeeld voor de duidelijkheid, maar een volledig frisse kijk op deze remake is in principe ook geen slecht iets wat een review betreft (het nadeel is natuurlijk dat je iets minder kennis hebt over het origineel en het gevoel in beide games iets minder kan vergelijken, het voordeel is dat er geen nostalgiebril aanwezig is :p).
RE games die ik heb gespeeld:
- RE 1 (PS4, DS)
- RE 4 (Wii)
- RE 5 (Xbox360)
- RE Revelations (3DS)
- RE 6 (Xbox360)
- RE Revelations 2 (PC)
En nu dus deze. Hopellijk in de toekomst ook 3 zodat ik praktisch volledig mee ben :p
Geplaatst op 2019-01-25 13:58:23
code veronica (downloadbaar en speelbaar op ps4) geeft anders de grootste brok verhaal over het virus, het ontstaan en de ontwikkeling van verschillende takken van het virus (en waarom ze ermee begonnen zijn). Ook sluit dir gamrplay het meest aan met re2 ...
Geplaatst op 2019-01-25 15:44:46
De zero zou je ook nog moeten spelen wil je volledig mee zijn. Dat zou het origine verhaal zijn.
Geplaatst op 2019-01-26 20:02:43
Just, nog eens doen ^^
Geplaatst op 2019-01-27 22:22:10
ik deed het bij het origineel bijna in mijn broek... ik ga de pampers van mijn dochter moeten gebruiken om deze remake tot een goed einde te brengen... yikes
Geplaatst op 2019-01-24 15:56:56
deze game is bij mij persoonlijk DE hype game van 2019. wrs door nostalgie en sweet memories (was de eerste game die ik speelde na donkey kong, mario en link to the past...)
Geplaatst op 2019-01-24 16:07:36
Ik kan me nog herinneren toen ik voor het eerst screenshots zag van de Resident Evil 1 remake op de Gamecube. Wat zag dat er ongelooflijk mooi uit, en het spel was 100x beter dan het origineel was. Resident Evil 4/5/6 waren een grote teleurstelling voor mij als RE fan omdat deze gewoon niet hetzelfde gevoel hadden. RE7 was al wat beter maar anders.
De RE2 demo heeft me weer helemaal enthousiast gemaakt over de series
Geplaatst op 2019-01-24 16:57:50
rezident evil 4 was puur door leon scott kennedy en het verhaal wel een leuke itteratie. de 5 en 6 waren imo bagger door de co op babysit. revelationd was helemaal anders maar ook wel cava foor het overkoepelendr verhaal. de 5 borduurde verder op het verhaal door de ziekteverspreidende plant in het daglicht te stellen waar alles in de jaren 60 mee begon. (comics en cgi films, code veronica verhaallijn geven meer backstory)
Geplaatst op 2019-01-24 17:12:58
Ok maar meer as 1 glimp van de plant zie je ook niet.
Vind het wel tof dat ze voor remakes kiezen ipv nieuwe. De meesten denken dat het gewoon over zombies knallen gaat.
Geplaatst op 2019-01-24 19:02:24
leuk weetje, technisch gezien is het een ziekte die de mensen gek en semi onsterfelijk maakt en officieel geen zombievirus :p
Geplaatst op 2019-01-24 17:09:39
dacht wel dat hier een goed einde aan gebonden zat. zeer mooie en terechte score morgen kunnen we er aan beginnen ooo yaaaa
Geplaatst op 2019-01-24 20:08:26
Ik koop het wel binnen enkele maanden, nu teveel bezig met bfv
Geplaatst op 2019-01-24 23:13:54
Wat is de toegankelijkheid voor iemand die nooit met de reeks in contact kwam of echt horror games speelde?
Geplaatst op 2019-01-29 12:48:33
Het is goed te doen zou ik zeggen (sowieso eens van de meest vriendelijke games dan, daar de besturing het meest moderne is). Je zal allicht wel iets meer moeten ronddwalen en zoeken in het huis dan wanneer je al wat vertrouwd zou zijn met de franchise en ik vermoed dat je ook zal moeten leren niet te trigger happy te zijn. (vaak is het de bedoeling om niet alle zombies neer te leggen en ammo op te sparen voor de momenten dat het echt nodig is).
Geplaatst op 2019-01-30 19:25:58
Mwah, ik speel op easy en heb genoeg kogels. Tot nu toe elke zombie en licker omgelegd en heb niet rustig aan hoeven te doen. Ben net voorbij de eerste bossfight, dus kan zijn dat ik het verder in de game moeilijker ga krijgen.
Geplaatst op 2019-02-11 15:16:30