Borderlands 2 VR
Borderlands 2 VR
[Gespeeld op PlayStation VR]
Borderlands 2 was een van de beste shooters van de vorige generatie en is een game die nu nog steeds door heel wat gamers wordt gespeeld. De roep naar een Borderlands 3 duikt dan ook regelmatig op, maar bij ontwikkelaar Gearbox besloten ze eerst nog wat aandacht te geven aan de laatste telg. Het is daarom dat we op PS4 nu aan de slag kunnen met Borderlands 2 VR.
Zoals de naam al doet vermoeden is Borderlands 2 VR een VR-versie van Borderlands 2. Niet al te ingewikkeld dus en als gamer weet je dan ook wat je mag verwachten. Een doldwaas avontuur, met heel wat Claptrap, heel wat loot en cellshaded graphics. Op dat vlak is er in deze versie eigenlijk niets veranderd. Borderlands 2 vertelde al een ijzersterk verhaal, dat vooral vanwege zijn humor bijzonder geliefd is. Dat verhaal houdt in deze nieuwe versie ook stand. We gaan dat verhaal hier ook niet uit de doeken doen. Borderlands 2 is al meer dan 6 jaar oud en wie informatie wil over de basisgame, kan dat overal vinden. Hier focussen we ons op de wijzigingen voor de VR-versie.
Een ander sterk punt van Borderlands 2 was de co-op, waarin je met maximaal vier spelers tegelijk Pandora kon ontdekken. Dat aspect is jammer genoeg volledig overboord gegooid. Voortaan zal je helemaal alleen op pad moeten gaan. Dat voel je soms ook wel, want Borderlands 2 is duidelijk gebouwd rond die co-op en tijdens gevechten word je maar wat vaak overrompeld door vijanden. Om dat tegen te gaan lijkt de AI een stukje teruggeschroefd te zijn. Vijanden reageren wat trager en schieten een stuk onnauwkeuriger. Het zorgt ervoor dat het spel in VR en in je eentje een stuk eenvoudiger is om te spelen, maar het voelt toch niet helemaal correct aan. Dan hadden we liever wat minder vijanden op ons scherm gezien, die wel nog wisten hoe ze hun wapen moeten gebruiken. Om het op bepaalde momenten nog eenvoudiger te maken, zit er nu een functie in de game waarmee je tijdelijk de tijd kan vertragen. Niet echt inventief, maar kom.
Omdat je alleen speelt zijn ook een aantal skills van de vier verschillende klassen aangepakt. Die zijn een stuk sterker gemaakt, zodat je eenvoudiger alleen kan spelen. Op bepaalde momenten is dat zeker meegenomen, maar voor ons hoefde het niet helemaal.
Een andere grote verandering is de manier waarop je de game speelt. Omdat je een VR-bril op je hoofd hebt, kan je vrij rondkijken en ook de PS Move gebruiken om je personage te besturen. Daarbij wordt gebruikgemaakt van het teleporteren dat we ook al in andere games zagen. Speel je met een gewone controller, dan kan je ook wandelen. Onze voorkeur gaat uit naar het gebruik van een normale controller. Niet dat de Move slecht werkt, maar de actie in Borderlands 2 gaat met momenten razendsnel en dat is met een Move en via teleportatie niet zo eenvoudig. De vrijheid die je krijgt met een gewone controller is een stuk beter. We vinden het wel jammer dat er geen ondersteuning is voor de PS Aim Controller. Die had perfect kunnen werken met de game en had het plezier waarschijnlijk een stuk de hoogte ingeduwd.
Grafisch is Borderlands 2 een game die de tand des tijds goed doorstaat en de lagere resolutie van de PS VR zorgt er voor dat de typische graphics van de game nooit een probleem zijn. Dat kunnen we niet zeggen van de plaatsing van de menu’s. Meer dan eens verdwijnen die gewoon in de omgeving, waardoor ze niet meer leesbaar of bruikbaar zijn. Bijzonder onhandig wanneer je een nieuwe missie wil aanvaarden, maar je eigenlijk niet kan zien wat je moet doen. We snappen niet goed waarom Gearbox er niet voor heeft gekozen om de menu’s mee te laten bewegen met je hoofd. Zo kan je ze perfect zichtbaar houden, ook als ze even slecht geplaatst zijn. Een andere bizarre keuze is dat je in Borderlands 2 VR eigenlijk nooit mikt via het wapen, tenzij bij een sniper rifle en ook daar werkt het maar half zoals het eigenlijk zou moeten. Je hebt enkel een crosshair op je scherm die aantoont waar je naar kijkt en dus mikt. Tegenwoordig zijn we toch beter gewend van VR-shooters, die er bijna allemaal voor kiezen om de speler te laten mikken door de sights van het wapen zelf.
Het is ook een beetje bizar dat de game niet meteen alle DLC heeft meegekregen. Borderlands 2 kreeg flink wat extra content en het had deze VR-versie, waar je toch een flinke prijs voor mag neertellen, toch wat interessanter gemaakt. Voor een VR-shooter is er al heel wat content, maar wij vinden dit toch een flink mankement.
- Verhaal houdt stand
- Loot
- Mindere AI
- Geen DLC
- Lastige controls
- Zwakke port