Just Cause 4
Just Cause 4
[Gespeeld op pc]
Drie jaar geleden gingen we aan de slag met Just Cause 3 en terwijl de game ons goed wist te vermaken, waren er enkele puntjes waar ontwikkelaar Avalanche Studios aan kon werken. De release van Just Cause 4 is aangekomen en we zijn benieuwd of de minpunten van diens voorganger zijn aangepakt.
Met Just Cause 4 kruipen we voor de vierde maal in de huid van Rico Rodriguez. We verlaten zijn geboortestreek Medici en reizen naar het Zuid-Amerikaanse Solìs, een streek waar de Black Hand de leiding heeft. De Black Hand is een private groepering die onder leiding staat van Gabriella Morales, de nieuwe slechterik. Deze keer moet je niet alleen de slechterik van de troon stoten, want er is ook Project Illapa dat je moet zien te stoppen. Project Illapa is een project dat zich richt op extreme weercondities, maar meer willen we niet vrijgeven van het verhaal. Project Illapa bestaat uit drie verschillende opdrachten, namelijk Operation Thunderbarge, Operation Windwalker en Operation Sandstinger.
Net zoals in Just Cause 3 is het verhaal van Just Cause 4 niet veel soeps. Je hebt een leidraad die door het spel leidt, maar het is geen verhaal dat je vastgrijpt of personages bevat waar je aan gehecht geraakt. Veel van het verhaal wordt ook verteld aan de hand van cutscenes waar je een overview krijgt van wat er moeten gebeuren en hoe je het allemaal moet aanpakken. Erna keer je terug naar de spelwereld en volbreng je de verschillende opdrachten. Eigenlijk speel je Just Cause 4 ook niet om het verhaal, maar voor de explosieve sandbox wereld die je staat te wachten. Eerlijk toegegeven hadden we wel gehoopt dat Just Cause 4 dit misschien eens zou doorbreken, maar dat is dus niet het geval.
Solìs is onderverdeeld in vier veschillende biotopen en ze bezitten elk dan ook hun specifieke eigenschappen. Zo heb je een gebied dat bestaat uit bossen en open velden, terwijl je ook besneeuwde bergen tegenkomt of uitgedroogde woestijnvlaktes. Verder is Solìs ook onderverdeeld in verschillende provincies die je moet zien te bevrijden. Om een bepaalde operation te kunnen uitvoeren, moet je de correcte provincies zien te bevrijden. Men is afgestapt van de settlements vanuit Just Cause 3 en nu moet je de frontline zien te verlengen naar aanliggende provincies. De frontlinie is ook visueel zichtbaar in de wereld waar je een duidelijke lijn ziet waar soldaten van beide kanten het uitvechten. Verder heb je nu ook de Army of Chaos en de bijhorende squads. De Army of Chaos is de bevrijdingsgroepering waar Rico deel van uitmaakt. Diens squads heb je nodig wanneer je de frontlinie naar een nieuwe provincie wil brengen, maar deze krijg je niet zo maar. Om de chaos squads te verkrijgen, moet je chaos maken rond de Black Hand. Dit werkt op dezelfde manier als in Just Cause 3 en je moet dus een metertje vullen door zaken te vernietigen en de Black Hand het leven zuur te maken. Wanneer het meterje gevuld is, krijg je toegang tot een nieuwe squad.
Vooraleer je een chaos squad kan sturen naar een provincie moet je eerst een bepaalde opdracht uitvoeren. Zo moet je bijvoorbeeld gevangenen zien te bevrijden en ze naar een evac punt brengen, een engineer helpen met hacken of plannen stelen die je helpen om de vuurkracht van de army of chaos te verhogen. Spijtig genoeg zijn er slechts een handvol van deze opdrachten, maar heb je wel een 31 provincies die je moet bevrijden. De verschillende opdrachten komen dan ook telkens terug en het wordt zeer snel repetitief. Spijtig genoeg zijn de opdrachten zelf ook niet meteen van de tofste om te spelen en hadden we er na een drietal wel al genoeg van, maar je moet je er dus door wanneer je alle provincies wil bevrijden. Sommige van deze opdrachten zijn ook verbonden aan een tijdslimiet, wat met sommige controls niet altijd even handig is.
Een van de grotere wijzigingen zit in je vertrouwde grappling hook. Om te beginnen kan je nu een totaal van tien verschillende tethers afschieten, zodat je iets meer vrijheid krijgt om je fantasie los te laten gaan. Verder heb je drie mogelijke opties die je op de grappling hook kan plaatsen, namelijk retract, booster en airlift. Het eerste ligt voor de hand en kennen we reeds vanuit de voorgaande telgen. Wanneer je 2 objecten met elkaar verbindt, worden ze naar elkaar toegetrokken. Handig om helikopters naar een rots wand te trekken. De boosters maakten hun intrede in Just Cause 3 en waren daar zeer gesmaakt, maar daar moest je de boosters manueel aan het object plaatsen. Dit is nu opgelost en je kan deze afvuren vanaf je grappling hook. Als laatste hebben we de airlift en de naam doet het wel een beetje vermoeden, maar je kan deze gebruiken om objecten de lucht in te sturen. De fantasie kan je weer de vrije loop laten en zo kan je bijvoorbeeld vier airlifts aan een container hangen, terwijl je een booster aan de achterzijde plaatst om zo verder te vliegen op de container.
Je kan deze drie opties ook voorzien van nieuwe verbeterpunten. Zo kan je kiezen uit wat voor soort gas de airlift ballonnen bestaan of de boosters iets meer kracht geven. De verbeterpunten kan je activeren aan de hand van mods en deze speel je vrij door opdrachten uit te voeren voor drie verschillende personen. De zijopdrachten zorgen hier voor een beetje afwisseling en de mogelijkheid om je speelstijl nog meer persoonlijke te maken.
Een andere nieuwe feature die wat leven doorheen de reeks moet brengen, is het extreme weer. Op de drie verschillende biotopen heb je drie verschillende weersverschijnselen. Zo heb je in de woestijnprovincies een enorme zandstorm die het zich quasi volledig belemmerd en het onmogelijk maakt om je parachute te gebruiken. Verder heb je ook een immense storm waar de bliksemschichten je om de oren vliegen en je moet dan ook opletten dat je jezelf niet op een open terrein bevindt wanneer het onweer opsteekt. Als laatste heb je een enorme orkaan die alles op zijn pad opslurpt, maar je kan hier ook gebruik van maken om jezelf naar een hoger niveau te tillen. Eerlijk gezegd hebben we niet zoveel last of geniet gehad van deze weersomstandigheden en soms vergaten we dat deze aanwezig waren. De stormen brengen ook specifieke wapens met zich mee, want wat dacht je van een aanvalswapen waarmee je bliksem kan aanroepen of dat elektriciteit afvuurt.
Met Just Cause 4 heeft ontwikkelaar Avalanche Studios de AI aangepakt van de vijanden. Ze zijn iets slimmer en weten je iets beter aan te pakken. Ze vormen dus wat meer gevaar, terwijl je aan het spelen bent en het is niet meer wat hersenloze models neerknallen. Perfect is het nog niet, want soms moeten we teamgenoten volgen van punt naar punt en er waren momenten dat ze terugkeerden voor een aantal meter om dan zich terug om te draaien en terug te lopen in de goeie richting. Ook met voertuigen kan het soms eens mislopen.
Om vijanden een kopje kleiner te maken, krijg je weer toegang tot een mooi arsenaal aan wapens. Deze keer bevatten ook veel wapens een secundary aanval. Zo heb je bij de assault rifle toegang tot de grenade launcher en kan je met een submachine gun een kleine explosie veroorzaken. Ook de voertuigen zijn weer van de partij en je krijgt nog meer keuze om je volledig uit te leven. Wanneer je zonder wapens of een voertuig komt te zitten, kan je altijd beroep doen op een van de piloten die voor je paraat staan. Ze kunnen je ook helpen om snel naar een bepaalde locatie te gaan, maar je moet wel opletten, want eenmaal je een piloot weet te gebruiken, is deze voor een bepaalde periode onbeschikbaar.
Gedurende onze speelsessie waren de controls niet altijd onze best vriend. We speelden Just Cause 4 met muis en toetsenbord en we hebben wel enkele keren op onze tafel gemept wanneer Rico weer eens niet deed wat we verwachten. Wanneer je iets te snel bent met je grappling hook kan het wel eens voorvallen dat je ergens anders aan terecht komt of dat je ineens tot stilstand komt. Wanneer je ergens binnenin zit, is de camera ook niet altijd perfect en maakt die het soms moeilijk om te zien waar we naartoe gingen. Verder zijn de controls voor het vliegen niet meteen natuurlijk of herkenbaar vanuit andere games. Het draaien met een vliegtuig voelt onprecies en het is dan ook moeilijk om bijvoorbeeld gebouwen te vernietigen. Hetzelfde heb je bij de helikopters, maar uiteindelijk wennen deze controls wel.
Grafisch ziet Just Cause 4 er natuurlijk geweldig uit. Solìs wordt voorgesteld met een uitgebreid kleurenpalet en de afwisseling in vegetatie oogt dan ook goed. De details zijn goed uitgewerkt, maar her en der konden de textures misschien iets beters. Wanneer je snel ergens doorheen rijdt of wanneer je de game net opstart, kan het wel eens zijn dat je wat textures krijgt van een lagere resolutie, maar in onze hele speelsessie hebben we dit niet veel meegemaakt. Qua performance zat het op de computer ook zeer goed. In tegenstelling tot Just Cause 3 kregen we bij explosieven geen dip in framerate en voelt het van begin tot einde zeer vloeiend aan. De ontwikkelaar heeft de engine dan ook volledig opnieuw gemaakt om de pijnpunten van Just Cause 3 aan te pakken. Het geluid is ook weer van een degelijk niveau en het is natuurlijk tof om Zuid-Amerikaanse muziek door de speakers te knallen. De voice-acting is nu niet meteen van de beste die we gezien hebben, maar is het 'ok'. Dat kan ook gezegd worden van cutscenes.
- Explosieve open sandbox-ervaring
- Upgrades grappling hook
- Extreme weerverschijnselen, ...
- ... maar zelf niet veel van gemerkt
- 'Ok' verhaal
- Weer repetitief
- Wispelturige controls en camera