Darksiders III
Darksiders III
[Gespeeld op PS4 Pro, patch v 1.0.4]
Darksiders is een franchise die een vrij bescheiden begin kende, maar zich langzaam aan tot een favoriet onder heel wat gamers kon rekenen. Diens sequel Darksiders II zag het groots met een uitgestrekte wereld en heel wat AAA-productiewaarde. Helaas kon het niet op een groot succes rekenen en kende uitgever THQ reeds heel wat financiële problemen. Na het faillissement van THQ was het dan ook maar de vraag of iemand het verhaal van de Four Horsemen of the Apocalypse zou verder zetten. Intussen heeft uitgever Nordic, beter gekend als THQ Nordic, de teugels van de franchise in handen en met een heel aantal Darksiders-ontwikkelaars alsnog een nieuwe telg in de franchise klaarstaan: Darksiders III. Driemaal is scheepsrecht?
Het verhaal van Darksiders III haakt direct in op de gebeurtenissen van de vorige twee games. We hebben reeds de eer gehad om kennis te maken met War en Death en nu is het de beurt aan de enige vrouw in het gezelschap: Fury. Zoals haar naam doet vermoeden, is ze een vrij temperamentvolle Horseman en allerminst een katje om zonder handschoenen aan te pakken. Haar bitterheid, sarcasme en bitchiness komt eerst misschien wat geforceerd en minder goed over, al zal ze doorheen de game in positieve zin evolueren. Haar missie, opgedragen door de Charred Council, bestaat erin om de Seven Deadly Sins op aarde op te sporen en uit te roeien. In plaats van de meer fantasievolle setting uit Darksiders II, gaan we in Darksiders III weer opnieuw de postapocalyptische wereld tegemoet.
Deze wereld bestaat uit heel wat gebieden die met elkaar verbonden zijn. Gedaan dus met een zeer open en uitgestrekte wereld, al is er nog voldoende ruimte om wat zijwegen te verkennen en later terug te keren naar oude gebieden, om aan de hand van nieuw geleerde vaardigheden allerhande geheimen te ontdekken. Opvallend is dat de game geen map bevat, dus je zal je vooral met een goed geheugen door de wereld moeten navigeren. De enige manier om je wat te kunnen oriënteren is de volgende baas die als symbool op een kompas boven aan het scherm weergegeven wordt. Helaas laat dit soort navigatie stevig te wensen over en baseerden we ons praktisch nooit op dit kompas.
Darksiders is hoofdzakelijk een actiegame waarin de combat centraal staat. De makers zijn er in geslaagd om de aanvallen zeer vloeiend te maken. Tevens vormen de vele combo's en vaardigheden van Fury tesamen een overtuigend geheel. Fury zal in de loop van het spel haar arsenaal en mogelijkheden uit kunnen breiden aan de hand van diverse elementen zoals vuur en storm. Dit is absoluut geen overbodige luxe, daar Darksiders III allerminst een gemakkelijke game is. De meeste Darksiders-games laten zich inspireren door heel wat andere series en het is zeer duidelijk dat deze telg goed gekeken heeft naar de Souls-games.
Jammer genoeg werd deze inspiratie niet altijd goed uitgewerkt. Zelfs op de casual en story moeilijkheidsgraad stierven we ettelijke malen, zeker aangezien de dodge en invincibility frames zeer vreemd aanvoelen. Op moment van schrijven heeft men in de laatste patch de moeilijkheid wat teruggeschroefd en de dodge iets vergevingsgezinder gemaakt, al blijft de hele game nog steeds een stevige uitdaging. De soms heel erg vreemd geplaatste checkpoints, waardoor je je vaak door tal van kleine en vervelende vijanden moet ploegen alvorens de baas opnieuw te bereiken, vormen ook een flink punt van frustratie. Deze vijanden kunnen heel wat schade aanrichten, waardoor je regelmatig met een halve of kwart HP-balk bij een baas terecht zal komen.
Voorts kan je de Souls-invloed goed opmerken in de plaatsing van vijanden, zeker in het begin waar ze vaak achter geniepige hoekjes verstopt zitten en plots opduiken. Het doden van vijanden levert je Souls op, die je bij een oude bekende kan inruilen voor de nodige vaardigheidspunten en hierdoor kan stijgen in level. Elke stijging laat je toe je HP, power of magic toe te laten nemen. Souls zijn tevens ook de valuta om voorwerpen aan te kopen. Je kan intussen ook al raden wat er zal gebeuren indien Fury plots sterft. Juist, ze verliest al haar Souls en de game geeft je de mogelijkheid deze terug te verdienen wanneer je haar sterfplek weet te bereiken.
Het geheel van voorgaande punten, samen met nog wat andere zaken, zoals minder indrukwekkende dungeons en vrij flauwe en niet zo uitdagende puzzels, vormen toch wel een domper op de terugkeer van de franchise. Zowel I en II hadden een eigen identiteit aangevuld met de nodige inspiratie én een goede afwerking. Het is vooral de inspiratie en afwerking die een dubbel gevoel in Darksiders III kweken: bij het spelen voel je de passie en liefde van de ontwikkelaars wel, maar leiden tal van design- en implementatiekeuzes in combinatie met een allicht lager budget tot heel wat punten van frustratie.
De soundtrack van Darksiders III weet het niveau van II niet te behalen, maar is voor ons sfeervol genoeg om het geheel te ondersteunen. Op grafisch vlak mag Darksiders III er absoluut zijn. Ditmaal heeft men de postapocalyptische aarde aan de hand van Unreal Engine 4 in leven geroepen. De typische artstyle van personages is goed behouden en ook de omgevingen zijn uniek en kleurrijk genoeg om je als Darksiders-fan meteen thuis te voelen. Helaas laat het spel op technisch vlak heel wat steken vallen. De framerate van 30fps is ontzettend instabiel en gaat bovendien gepaard met heel wat stutter. Nog erger is het feit dat er regelmatige plotse laadtijden de kop opsteken. Niets is zo frustrerender dan te vechten met vijanden (en zelfs bazen) om dan plots door de stutter en random freezes van de actie onderbroken te worden. Beide consoleversies hebben hier last van, de pc-versie is gelukkig wel wat stabieler, mits je over een krachtige desktop beschikt.
- Wereld en personages
- Interconnected wereld
- Degelijke combat en vaardigheden
- Performance, ook tijdens combat
- Plaatsing checkpoints
- Niet overtuigende Souls-inspiratie
- Dungeons en puzzels