Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2
[Gespeeld op Xbox One]
[Geschreven door KennethDMT]
Wanneer Rockstar Games een nieuwe titel uitbrengt, staat de wereld altijd even stil. Weinig studio’s kunnen zulke grote hype op de been brengen als de makers van GTA. De verwachtingen voor Red Dead Redemption 2 stonden dan ook hooggespannen. De tweede telg in Rockstar’s western-epos is ondertussen al een goede week uit: is de game de hype waard?
De eerste Red Dead Redemption speelde zich af in 1912 en schetste al het einde van het outlaw-tijdperk. Voor de opvolger draait Rockstar de klok dertien jaar terug, om een Wilde Westen in volle ondergang te tonen. Protagonist van dienst is de ruwe Arthur Morgan. Morgan is een personage met veel diepgang en een heerlijk wrang gevoel voor humor, wat hem enorm leuk maakt om te spelen. John Marston maakt overigens ook weer zijn opwachting als een zijpersonage. Fans van zijn unieke stemgeluid uit de eerste game, moeten dus niet wanhopen.
Zowel Morgan als Marston zijn lid van de Van der Linde gang, waarvan je de leden in Red Dead Redemption 1 uiteraard opjaagt om uit te leveren aan de wet. De leider van die bende is de charismatische Dutch van der Linde, die in de eerste Red Dead Redemption de rol van eindbaas op zich nam. Samen met Arthur Morgan ervaar je zijn tocht van Robin Hood-wannabe naar verderfelijke slechterik. Het verhaal is vaak meesterlijk geschreven, met een kwaliteit die je normaal niet vaak in games ziet. Ieder personage heeft z’n eigen karakter en eigen achtergrond. Ook het stemmenwerk is van een ander niveau, met overtuigend acteerwerk en correcte accenten.
Voor de marketing van Red Dead Redemption 2 was ‘less is more’ duidelijk Rockstar’s belangrijkste kernwoord. De studio bracht bijna geen enkel detail over de game uit, buiten enkele trailers die heel licht waren op gameplayvlak. Ondertussen kwamen er wel heel wat andere dingen aan het licht, zoals de moeilijke omstandigheden waaronder de ontwikkelaars vaak aan het werk gingen.
Wanneer je Red Dead Redemption 2 opstart, merk je ook al snel waar al die onbetaalde overuren naartoe zijn gegaan. De wereld die Rockstar hier aflevert is onbeschrijfelijk gedetailleerd. Het is een game die bijna met alle mogelijke acties die je kunt nemen, rekening houdt. Red Dead Redemption 2 combineert een technologie die z’n concurrenten ver vooruit is met een meesterlijk begrip van wat een open world game nodig heeft om echt levend aan te voelen.
Je rijdt op je paard doorheen een prachtig levensechte Amerikaanse wildernis. In de verte hoor je een man vloeken. Wanneer je in de buurt komt, zie je dat de man met een hoefijzer van z’n paard aan het sukkelen is. Je krijgt de optie om de man toe te spreken, dus roep je hem een beleefde “Howdy, can I help you?” toe. De man kijkt op, denkt even na en roept dan “Sure!” Zijn paard heeft daar echter andere gedachten over, begint te panikeren, schopt de man in z’n hoofd en vlucht de wildernis in.
Dat is maar één van de honderden willekeurige gebeurtenissen die je kunt tegenkomen in je tocht doorheen het Westen. Daarnaast kun je op dieren jagen en hun huiden verkopen, een namiddagje vissen, bandietenforten uitroeien, verhaalmissies spelen, eten koken, premiejager worden, kleren shoppen, een show bekijken of gewoon een gezellig potje Domino spelen in je kamp. Of je kunt gewoon op wandel gaan doorheen de straten van een dorpje, een praatje slaan met willekeurige voorbijgangers en zien in welke avonturen je allemaal belandt.
Red Dead Redemption 2 zet een nieuwe standaard voor de kwaliteit van details en graphics die open world-games kunnen bereiken. Het wordt moeilijk voor andere ontwikkelaars (en ongetwijfeld ook voor Rockstar zelf) om hier nog aan te kunnen tippen.
Dat betekent echter niet dat Red Dead Redemption 2 een perfecte game is. Verre van, zelfs. Op het gameplayvlak voelt het aan als een evolutie van de Rockstar-games zoals we ze kennen uit GTA V en de eerste Red Dead Redemption. De bewegingen van Arthur Morgan sturen voelt vaak nogal log en stroef aan. Je moet nog steeds meermaals dezelfde knop snel indrukken om je personage of diens paard te laten lopen: iets wat in 2010 al vervelend was maar in de gigantische wereld van Red Dead Redemption 2 gewoon frustrerend is.
Rockstar heeft voor Red Dead Redemption 2 ook inspiratie opgedaan bij de recente populariteit van het zogeheten survivalgenre. Je health, uithoudingsvermogen en Dead Eye-niveau (je mogelijkheid om de tijd te vertragen en je vijanden in slow motion naar de eeuwige jachtvelden te helpen) zijn allemaal gebonden aan een ‘core’, die je kan bijvullen door bepaalde items te eten en te slapen. Daarnaast moet je nog rekening houden met de reële niveaus van die cores, zodat Arthur en zijn paard niet uitgeput worden, verhongeren of gewoon sterven. Het wordt je zeker vergeven als je na een tijdje begint te wensen dat ze bij het simpeler systeem uit de eerste Red Dead Redemption, waren gebleven.
Rockstar heeft voor hun Western-epos op alle mogelijke vlakken ingezet op realisme. Arthur’s standaard snelheid is een rustige wandelpas, geen sprintje. Een dier villen of een vijand looten triggert een lange animatie, die je niet kunt skippen. Fast-travel is bijna niet te vinden, buiten het nemen van een carriage of trein. Sommige handelaars zijn uniek en vergen een lange tocht om hen zelfs maar te bereiken. Arthur bergt z’n grote wapens op aan het zadel van z’n paard en haalt deze er niet weer automatisch uit wanneer je van je paard kruipt. Na een tijdje klikt het systeem wel en begin je het zelfs te appreciëren, maar volledig vlot speelt Red Dead Redemption 2 toch nooit. Je hebt veel tijd en vooral veel geduld nodig.
Dat geduld loont uiteindelijk wel. Het zijn de momenten waarop je met je paard een heuvel beklimt en je even moet pauzeren om de pracht van het natuurlijk landschap te bewonderen, die de game uiteindelijk maken wat het is. Een storm klinkt en voelt gevaarlijk aan. De nachten zijn donker en moeilijker om in te navigeren. De soundtrack slaagt erin om bijna altijd perfect de actie op het scherm te ondersteunen. Wanneer je van het betreden pad afstapt om te gaan verkennen, zie je pas echt in wat voor pareltje Rockstar hier heeft afgeleverd.
- Overweldigend grote wereld
- Boeiend verhaal en interessante personages
- Fantastische soundtrack
- Ongelooflijk gedetailleerd
- Survival-mechanics zijn overbodig
- Stroeve controls