Starlink: Battle For Atlas
Starlink: Battle For Atlas
Het lijkt al weer een eeuwigheid geleden dat Toys for Bob samenwerkte in 2011 om Skylanders uit te brengen. We kennen allemaal het verhaal van het gigantisch succes en de nodige sequels en concurrenten die de kop kwamen opsteken om een graantje mee te pikken, zoals Disney Infinity, LEGO en zelfs Nintendo met hun Amiibo. Nu is alles terug wat gaan liggen of opgedoekt, maar toch komt Ubisoft nu met een ietwat nieuw concept om het Toys to Life concept terug te brengen.
Vergelijkend met de voorgaande Toys to Life games brengt Starlink iets heel nieuw met zich mee. In plaats van een adventure game met platformelementen waar Skylanders en Disney Infinity op focusten, is Starlink: Battle For Atlas eigenlijk een open world (space?) RPG met de nodige dogfights, het verkennen van de ruimte en het verkennen van planeten. Jazeker, deze game geeft je wel degelijk de vrijheid om alles vrij te verkennen en houdt de gebruiker maar in zekere mate met de touwtjes vast om het spel in een lijn uit te spelen. Iets wat je niet direct zou verwachten van een game wiens speeltjes voor de kinderen leken te worden.
Doorheen Starlink zul je de ruimte verkennen en op steeds nieuwe planeten rondvliegen. Op de planeten kun je met de lokale bevolking relaties maken en ze helpen tegen de slechte organisaties die zich daar vestigen of wilde beesten die basissen aanvallen. Je helpt verkenners en mijners met hun taken en je leert ook nieuwe piloten kennen die je op je avontuur willen vergezellen. Het ontdekken van de fauna en flora of het doorzoeken van wrakken en ruïnes zijn enkele van de vele bezigheden die je op iedere planeet terugvindt. En weet je even niet meer wat te doen, kun je altijd even terugkeren naar je ruimtebasis of met hen contact opnemen zodat ze je op het goede pad wijzen.
Op deze manier zit je natuurlijk niet stil en dat is een heel groot pluspunt voor de game. Helaas kunnen de zijmissies wel wat repititief aanvoelen als je ze op bijna iedere planeet terugvindt, maar het verkennen en de combat is waar deze game in uitblinkt en dat maakt alles gelukkig goed. Ook speelt de game op bepaalde vlakken in de ruimte anders dan op de grond. Natuurlijk kun je in de ruimte vrij rondvliegen waar je wilt, terwijl op een planeet je schip meestal enkele meters boven de grond hovert.
Tijdens de exploratie en het verhaal krijgen je schip en je wapens slots vrij. Deze slots kun je opvullen met mods die je vindt tijdens het verkennen en het volbrengen van zijmissies en hoofdmissies. Denk maar aan een grotere boost, meer wendbaarheid, hogere vuurkracht enzovoort. Je krijgt een hele hoop verschillende mods doorheen het avontuur en het is aan jou om ze te gebruiken hoe jij wilt. Natuurlijk werkt niet iedere mod bij alles. Zo zijn er ook mods die enkel op bepaalde wapens werken zoals ijs, vuur of zwaartekracht. Andere mods zorgen dan weer voor snellere vuurkracht of geven juist bonus experience bij het verslaan van vijanden. Ook je piloot kan ervaring krijgen en in level stijgen om je nieuwe skills te geven. Sommige zijn vrij normaal zoals extra damage, andere zijn dan weer uniek gericht aan dat character.
De game gebruikt een goede combinatie van de wapens die je bij de game krijgt en ook kan bijkopen. Door gebruik te maken van ijs en vuur bijvoorbeeld krijg je een damage boost voor vuur als je eerst de vijand freezed, of je kan een zwaartekracht wapen afvuren die een vortex maakt, schiet je dan ijs of vuur er in, verandert de vortex naar desgewenste element. De wapens hebben ook elk een eigen stijl van hoe je ze afvuurt. zijnde van geleide raketten tot een machine gun of een speciale afvuuranimatie. Het mixen van deze elementen en het uitzoeken wat best werkt is één van de leuke bezigheden die de game te bieden heeft.
Wat Starlink voor de gebruiker beter doet dan bijvoorbeeld Skylanders, is dat je met de basis pack alles van de game volledig kan doorspelen. Het enige wat we niet konden was dat je een bepaald element van wapen nodig hebt om soms iets te salvagen voor punten om zo de planeet op 100% complete te krijgen, maar voor de meeste gamers zal dit maar een klein gemis zijn. Ook moet je niet de speeltjes kopen: alle wapens, piloten en schepen zijn ook voor een lagere prijs digitaal verkrijgbaar en er is ook een pack digitaal verkrijgbaar waar direct alles van de eerste wave aan speeltjes in zit, wat toch een heuse besparing in de portefeuille kan zijn voor ouders. De speeltjes zitten wel vernuftig in elkaar en vooral de schepen zijn heel detailvol uitgewerkt, voor als je toch ze zou willen verzamelen. Al is een prijskaartje van 29,99 euro voor een bundelpakket wel wat aan de hoge kant voor dit speelgoed. Ook digitaal koop je best de extra’s direct in een grote bundel als je meer zou willen, want met prijzen van 14,99 euro voor een digitaal pakket van een schip, piloot en guns heb je toch al vlug veel geld uitgegeven.
Wij hebben de Switch versie gekregen voor de review en deze bevatte natuurlijk Fox McCloud van Nintendo. Dit maakt de Switch versie meteen de ultieme editie, zelfs met een enkele pop-up her en der op de planeten is het exclusieve personage met zijn Arwing en zijn vrienden Peppy, Falco en Slippy als cameo’s, een leuke extra. Ook bevat de game een volledig extra zijverhaal over Fox en zijn rivaal Wolf O’Donnel, wat de game enkel ten goede komt.
- Verkenning planeten en space
- wisselen en combinatie wapens
- Star Fox voor Switch
- Couch co-op
- Indivueel prijskaartje
- zijmissies repititief