Divinity: Original Sin II - Definitive Edition
Divinity: Original Sin II - Definitive Edition
[Geschreven door Brent]
[Gespeeld op PS4]
Met Divinity: Original Sin II Definitive Edition herhaalt Larian Studios de stunt die ze vorig jaar ook al brachten: het creëren van een magische wereld vol eigenaardige en indrukwekkende verhalen in een zeer gepolijste turn-based role-playing game. Deze definitieve editie doet daar nog eens een schepje bovenop, met onder andere grondige verbeteringen in zowel gameplay als het verhaal.
Divinity: Original Sin II Definitive Edition volgt grotendeels nog de verhaallijn uit de 2017-versie. We worden nog altijd gevangen genomen door de Magisters omdat we een grote magische kracht bezitten, genaamd Source. Een heleboel heisa en een ontploffing later bevinden we ons op het strand van Fort Joy, gestrand en redelijk in de war. Tijd dus om een avontuur te beleven, en dat geldt voornamelijk voor het character Beast.
De dwerg Beast heeft namelijk de grootste upgrade gekregen van alle bestaande characters in de game. Zijn persoonlijk verhaal werd heel wat verbeterd en ook de laatste act van het overlappende verhaal kreeg heel wat liefde van de studio uit Gent. Daarnaast werden ook heel wat van de levels herbekeken en werd er nog meer dialoog opgenomen, om de immersie nog groter te maken en dat is te merken. Het origineel wist al op een ongelooflijke manier zijn lore uit de doeken te doen, maar deze verbeterde versie gaat daar nog net een stapje verder in en dat kunnen we alleen maar appreciëren.
Eén van de grootste veranderingen die de definitieve editie met zich meebrengt is dat consolespelers nu ook aan de slag kunnen gaan met hun eigen gecreëerde character of met één van de presets, elk met hun eigen backstory. Larian Studios heeft zijn best gedaan om de interface zo toegankelijk mogelijk te maken en dat is hen grotendeels gelukt.
Alles is heel intuïtief eenmaal je eraan gewend bent geraakt, maar toch spenderen we net iets te vaak iets te veel tijd aan het navigeren door menu’s om onze volledige party van de juiste equipment te voorzien. Voor de hardcore rpg-spelers is dit meestal geen probleem, maar voor zij die toch liever hun tijd spenderen in de gamewereld zelf kan dit toch wel een nadeel zijn.
Ook aan de niet-hardcore roleplaying game-fanaten werd gedacht. Larian Studios voegde namelijk ook een Story modus toe aan de game, die gevechten makkelijker maakt, een gegarandeerde optie geeft om gevechten te ontvluchten en het ook makkelijker maakt om leden van je party weer tot leven te wekken. Dit is niet alleen een mooie toevoeging voor zij die willen focussen op het verhaal, maar ook voor de mensen die niet zoveel ervaring hebben met RPG’s maar toch een leuke ervaring willen beleven.
Daarnaast kreeg natuurlijk het uiterlijk van de game een grondige opknapbeurt. Het origineel zag er al zeer goed uit, en nu heeft de definitieve versie ook een geüpdatete look om er optimaal uit te zien op consoles en pc, waar de nieuwste versie van het spel gratis is voor spelers die het origineel al in hun bezit hadden. Combineer dit met de prachtige soundtrack die de game al bezat en er is niets meer waar we nog extra om zouden kunnen vragen.
- Indrukwekkende setting/verhaal
- Goed voor casual en hardcore spelers
- Verbeteringen aan gameplay, visuals
- Consoles krijgen ook de kans om te spelen
- Interface