Destiny 2: Forsaken
Destiny 2: Forsaken
Geschreven door KennethDMT
Destiny 2-ontwikkelaar Bungie heeft er ongetwijfeld een vermoeiend jaar op zitten. Nadat het begin september 2017 Destiny 2 op de wereld losliet, bleek nogal snel dat sommige van de wijzigingen aan de Destiny-formule op weinig gejuich werden onthaald. Het zag de playerbase zienderogen slinken, terwijl de concurrentie van andere shared world-games alsmaar groter werd. Kan Destiny 2: Forsaken de game nieuw leven inblazen?
Voor Destiny 2 had Bungie een duidelijke filosofie: een game creëren die mensen konden blijven spelen. Dus keek het naar de redenen waarom mensen de eerste game lieten vallen. Spelers klaagden over de tijdsinvestering die nodig was om bepaalde doelen te bereiken, dus werd het grinden beperkt. Bepaalde wapenklassen waren te sterk in de multiplayermodi, dus deze werden naar het heavy weapon-slot doorverwezen. Spelers vonden het wapensysteem met willekeurige perks maar niets, dus werden die random rolls geëlimineerd.
Al snel bleek echter dat de casual spelers de game nog altijd lieten vallen, terwijl de hardcore Destiny-fans nu ook geen reden meer hadden om te blijven spelen. Het werd duidelijk dat Bungie vaak meer werk stak in manieren om spelers geld te ontfutselen via hun in-game Eververse-winkel, dan in het oplossen van bugs en andere problemen. De twee eerste uitbreidingen, ‘Curse of Osiris’ en ‘Warmind’, probeerden de situatie al om te keren, maar het drama was reeds geschied. Streamers en spelers lieten Destiny 2 vallen, vaak met een waslijst aan klachten aan het adres van de ontwikkelaar.
Enter Forsaken. Bungie ging back to basics en draaide enkele van de meest controversiële beslissingen die het tijdens de ontwikkeling van Destiny 2 maakte terug. Het wapensysteem is nog niet volledig identiek aan dat uit de eerste game, maar biedt veel meer variëteit om je met leuke wapens uit te rusten. Het resultaat? Combat voelt veel bevredigender aan, want je hebt veel meer vrijheid om je eigen loadout te kiezen. Rondlopen met een shotgun, assault rifle én nog een rocket launcher? Het kan terug en voelt even goed als het deed ten tijde van Destiny 1.
De nieuwe wapens en armor sets uit Forsaken zijn voorzien van willekeurige perks, zodat geen enkele loot drop nog dezelfde is. Dit maakt het heel wat moeilijker om te kiezen welke gear je gebruikt en welke je vernietigt. Je kunt ook nieuwe manieren ontdekken om dezelfde wapens te gebruiken: een Scout Rifle uitgerust met explosive rounds gaat opeens heel anders aanvoelen wanneer er opeens een volautomatische versie voor je dropt. De perks zijn ook heel wat creatiever dan die die je in de basisgame kon terugvinden, perfect om je eigen speelstijl op punt te stellen.
Bungie wilde ook inzetten op manieren om spelers consistent te laten terugkomen, en dat is voelbaar van zodra je de nieuwe level cap van 50 bereikt. Je moet nog steeds sterkere uitrusting verzamelen om je powerlevel te verhogen, maar deze zoektocht neemt in Forsaken heel wat meer tijd in beslag. Het maximale powerlevel is 600, maar eenmaal je aan 500 zit kun je enkel nog je gear upgraden door Powerful Rewards te verdienen. Sommige daarvan worden dagelijks of slechts wekelijks gereset, waardoor je dus waarschijnlijk niet te snel dat cijfer naast je naam zal zien stijgen. Het zal de game vermoedelijk wat langere benen geven, maar soms kan het wel frustrerend zijn wanneer je ziet hoe traag je eigenlijk maar vooruitgaat.
Dat laatste is ook gedeeltelijk te wijten aan enkele andere wijzigingen die Bungie met Forsaken heeft doorgevoerd. Om je favoriete wapens en uitrusting bij te houden, kun je deze infusen met sterkere stukken gear die je hebt gevonden. In Forsaken heeft Bungie de kost van deze infusion echter zo belachelijk hoog gemaakt, dat het voor veel spelers waarschijnlijk de moeite niet eens waard zal zijn. Niet echt een slimme beslissing, als je wil dat spelers geëngageerd blijven. Ook de voorwaarden die je moet vervullen om bepaalde speciale wapens te verkrijgen, blijven hopeloos irritant. Voor één bepaald wapen word je zelfs bijna gedwongen om bepaalde modi op een erg onsportieve manier te spelen. Niet meteen de beste beslissing die Bungie dus ooit gemaakt heeft.
Forsaken biedt naast al die wijzigingen natuurlijk ook wat nieuwe inhoud. Een nieuwe patrouillezone is standaard bij een Destiny-uitbreiding, maar de Tangled Shore voelt veel frisser aan dan Mercurius en Mars uit de twee voorgaande expansies. In deze wetteloze woestenij van aan elkaar geknoopte asteroïden maak je jacht op de Scorn, een nieuw type vijand. Deze houdt het midden tussen de tactieken van de Fallen, Vex en Hive uit de basisgame. De Scorn heeft namelijk Cayde-6, je mentor en dé marketingfiguur van de Destiny-franchise, naar de eeuwige jachtvelden geholpen. Het verhaal voelt minder episch en belangrijk aan dan voorgaande Destiny-episodes, maar dat is helemaal niet slecht. Het bevat ook enkele twists die aantonen dat Bungie nog steeds een goed verhaal kan vertellen. Het afscheid van Cayde-6 voelt echter wel iets minder persoonlijk aan, gezien Bungie er niet in geslaagd is om Nathan FIlion voor de rol te laten terugkeren.
Wanneer je de laatste verhaalmissie uitgespeeld hebt, begint de nieuwe endgame die Bungie voor ogen heeft. Je krijgt de mogelijkheid om een nieuwe locatie vrij te spelen: de Dreaming City. Om die te bereiken moet je echter een bepaalde activiteit voltooien, die willekeurig plaatsvindt op één bepaald deel van de Tangled Shore. Dat is heel frustrerend en getuigt ook van weinig respect voor je tijd. De Dreaming City zit vol met vijanden waar je als iemand met 500 power level nog geen greintje van kans tegen maakt. Naarmate dit seizoen van Destiny vordert, belooft Bungie dat de locatie zal groeien en uitbreiden, met onder andere de introductie van een nieuwe raid.
Naast de verhaalmodus biedt Forsaken ook nog een nieuwe gamemodus aan: Gambit, een PvE-modus met PvP-elementen. Twee teams racen om zo snel mogelijk punten te scoren door vijanden te doden, maar kunnen elkaars wereld op bepaalde momenten binnenvallen om het verloop van elkaars game te beïnvloeden. Het is een heerlijk intensieve nieuwe modus, die nog leuker wordt wanneer je ‘m met enkele vrienden te lijf gaat.
- Lost veel problemen op
- Twee nieuwe patrouillezones
- Gambit is een intense nieuwe gamemode
- Nog steeds weinig respect voor je tijd