World of Warcraft: Battle for Azeroth
World of Warcraft: Battle for Azeroth
Afgelopen maand kwam Blizzard met de zevende uitbreiding voor World of Warcraft, genaamd Battle for Azeroth. Na Legion, die voor velen in de top drie hoort, heeft Blizzard wel het een en het andere te bewijzen. Als complete nieuweling tot de reeks startte ons avontuur in de begindagen van juli, zodat we onszelf konden klaarstomen voor de release van de nieuwste uitbreiding. Na een paar weken goed levelen en quests af te werken baanden we ons een weg naar level 110 en waren we klaar voor de strijd van Azeroth. De review is dan ook uit het oogpunt van een nieuweling tot de reeks en kan wat inzicht geven voor de nieuwelingen onder ons die eraan denken om met de reeks te starten.
Het verhaal van Battle for Azeroth pikt in op het einde van de vorige uitbreiding. Sargeras duwt zijn zwaard in Azeroth waarop deze gewond achterblijft. Uit deze wonde druipt er een nieuwe resource, genaamd Azerite. Een resource die zo begeerd is dat het conflict tussen de Horde en Alliance weer stevig aanwakkert. Wij stonden aan de zijde van de Alliance, onze excuses voor de Horde-vrienden onder ons, maar For The Alliance! Een aantal zaken zijn dan ook vanuit het standpunt van de Alliance verhaallijn. De campagne begint met de aanval op Lordaeron keep waar de Horde leider, Sylvanas ons staat op te wachten. Samen met Anduin zetten we de aanval in, maar naar het einde toe weet Sylvanas te ontsnappen. Op dit moment beginnen we te beseffen dat we meer bondgenoten nodig hebben om de oorlog naar onze kant te trekken.
Samen met Jaina Proudmoore word je naar Kul Tiras gestuurd, de thuishaven van de familie Proudmoore. Op je aankomst word je niet met open armen ontvangen en gedurende deze campaign kom je meer te weten over de familie en wat er exact is gebeurd met Jaina in het verleden. Kul Tiras is dan ook het ‘start’-eiland voor de Alliance. Voor de Horde-spelers is dit Zandalar waar je ook zelf op zoek gaat naar nieuwe bondgenoten om je te helpen in de oorlog. Zij doen beroep op het oude keizerrijk van Zandalar. Elk van deze eilanden zijn onderverdeeld in drie verschillende stukken en elk met hun uniek landschap, achtergrondverhaal en eigenschappen. Naar het einde van de campagne toe moet je bij de Alliance een goede reputatie onderhouden bij de 7th Legion. Reputatie verkrijg je door opdrachten uit te voeren op Zandalar, want alleen hier kan je reputatie verkrijgen voor de 7th Legion. Dit vinden we wel wat spijtig, want naar het einde lig je gewoon reputatie te grinden om verder te kunnen met het verhaal. Uiteraard moet het niet op 1, 2, 3 beschikbaar zijn, maar we hadden het graag iets sneller gezien, aangezien niet iedereen evenveel tijd heeft om zich hiermee enkele dagen mee bezig te houden. Gedurende een Q&A heeft Blizzard te kennen gegeven dat het inderdaad een probleem is en dat men naar een oplossing zoekt. Na een tijdje krijg je ook de mogelijkheid om World Quests vrij te spelen die je een aantal aangename beloningen bezorgen. Elke dag krijg je ook toegang tot een Emissary waar je een aantal opdrachten moet uitvoeren en wanneer je deze weet te voltooien, dan wacht er ook hier een mooie beloning op je.
Met Battle of Azeroth krijgen we de Island Expeditions. Het is een kleine minigame waar je met een groepje vrienden het opneemt tegen een ander groepje van Horde-spelers. Jullie dwalen af naar een onbekend eiland waar je Azerite terugvindt. De resource is bij beiden fel begeerd, dus er wordt tussen de twee teams een kleine wedstrijd opgesteld, om het snelst 6000 Azerite te verzamelen, op heroic en mythic is dat natuurlijk wat meer. De Azerite kan je verkrijgen via het mijnen van de Azerite bronnen, maar je verkrijgt het ook door het doden van verschillende mobs. Het idee achter de Island Expeditions is wel goed, maar de uitwerking kon beter. Je loopt moedeloos rond op het eiland zonder dat er echt een uitdaging is. Je hebt de iets sterkere mobs, maar daar duurt het gewoon iets langer en is het niet echt een grotere uitdaging. De beloning die je na het succesvol voltooien van de missie krijgt, is niet meteen iets waar je achterover van valt. Wij hebben dan ook niet veel zin om onze tijd te spenderen om een zeer kleine kans te hebben op een stukje armor.
De andere toevoeging waar men bij Blizzard wel trots op is, is Warfronts. Met Warfronts trekt men een kleine knipoog naar de titel waar het allemaal bij begon, namelijk Warcraft. Je gaat met negentien andere spelers aan de slag op een slagveld waar je het opneemt tegen mobs. Hier moet je de stronghold van de tegenstander weten in te nemen. Dit doe je door de nodige troepen te rekruteren, maar ook de benodigde resources te verzamelen en dergelijke. Samen met je troepen zet je dan de aanval in op de vijandelijke stronghold. Op dit moment heb je een item level van 320 nodig om hieraan mee te doen, omdat hiervoor mensen het gebruikte om snel goeie gear te verkrijgen, want je kreeg namelijk na het voltooien van een succesvolle veldslag toegang tot een stukje uitrusting met een item level van 340. Om de paar dagen wisselt het slagveld van groepering, want zo is het de ene keer aan de Alliance om resources te vergaren en de aanval in te zetten. Hierna draaien de rollen om en krijgt de Horde de kans om terug te slaan. Een groot nadeel bij Warfronts is voorlopig de sterkte van de server. In het begin gaat het vloeiend, maar vanaf je contructies begint neer te zetten en er tal van AI troepen op het slagveld komen, voel je de lag meer en meer optreden. De Warmode is nu ook van de partij en dit laat je toe om met een simpele setting PvP aan te zetten. Wens je dit niet dan kan je het gewoon negeren en in PvE blijven verkennen.
Helemaal aan het begin van je avontuur in de Battle for Azeroth word je opgewacht door Magni Bronzebeard. Hij geeft je een korte uitleg van wat er allemaal is gebeurd. Samen ontdek je meer over Azeroth en de Azerite en na het einde van dit kleine avontuur ontvang je een speciaal item, de Heart of Azeroth . Deze halsketting gaat uiteraard rondom je nek en laat je toe om Azerite op te vangen die je verkrijgt van verschillende opdrachten die later volgen. Wanneer je een bepaalde hoeveelheid Azerite weet te verzamelen dan kan je een level stijgen met de halsketting. Het verkregen level heeft invloed op een nieuw stukje armor, namelijk Azerite armor. De armor geeft je toegang om je uitrusting uit te breiden met enkele sterke vaardigheden - Azerite Powers, waaronder Pack Alpha en Unstable Flames. Om een bepaalde vaardigheid vrij te spelen, moet je dus een bepaald level hebben op je halsketting. Spijtig genoeg is dit ook niet volledig naar verlangen, want ook hier moet je grinden om bepaalde vaardigheden te kunnen vrijspelen. Mochten de vaardigheden nu ook nog een zeer speciale boosts geven dan zou het nog te doen zijn, maar dat is spijtig genoeg ook niet. De extra’s die je krijgt van de vaardigheden zijn eigenlijk niet noemenswaardig. Wanneer je dan een iets beter stukje armor vindt met betere stats moet je helemaal opnieuw beginnen met de vaardigheden vrij te spelen en wanneer je dan traag weet te levelen, merk je al snel dat het weinig opbrengt of dat je beter je volledig uitgedekte Azerite armor bijhoudt met de mindere overall stats.
Verder krijgen we natuurlijk nieuwe Dungeons waar in onze ogen enkele pareltjes tussen zitten. Denk bijvoorbeeld aan Freehold en Atal'Dazar. Er zijn ook iets mindere, maar dat is puur persoonlijke smaak. Nieuwe missies zijn ook aanwezig, waarbij je bondgenoten en troepen kan sturen om bepaalde extra’s voor je op te halen. Op de nieuwe raid is het nog even wachten, dus hier kunnen we nog niks over kwijt. De omgevingen in Battle for Azeroth zijn in onze ogen de beste die Blizzard tot hiertoe uit zijn mouw heeft geschud. De thema’s zijn ook zeer uniek en verschillend, want zo heb je een thema dat de piraten aanhaalt en dan heb je een andere zone met diens thema waar je opneemt tegen heksen en vloeken. Hetzelfde geldt voor de Horde waar je een jungle hebt met dinosaurussen en een woestijn waar je enkele oude tempels terugvindt. De soundtrack doorheen Battle for Azeroth is in onze ogen gewoonweg fenomenaal. Iedere zone heeft zijn unieke soundtrack en het past ook gewoonweg perfect. Dit geldt ook voor de conversaties en de voice-acting die weer zeer goed gedaan is. Het is ook tof dat Blizzard verder gaat de met de geanimeerde cut-scenes op de engine.
- Omgevingen van de twee eilanden
- Aparte mappen voor Horde en Alliance
- Aangename dungeons
- Warfronts, ...
- Reputatie-grind voor het verhaal mocht iets minder
- Island Expeditions nogal nutteloos op dit moment
- Azerite armor voelt ondermaats
- ..., maar de lag verpest het een beetje