Conan Exiles
Conan Exiles
[Gespeeld op pc]
Vorig jaar begon ontwikkelaar Funcom aan een avontuur met een early access release van Conan: Exiles. Tijdens de daaropvolgende periode heeft de titel tal van wijzigingen ontvangen: vijftig updates en een grote map update om exact te zijn. Begin deze maand was het dan D-day voor de ontwikkelaar, want men stapte met Conan: Exiles uit de status van early access om het als een volwaardige titel op de markt te brengen. De vraag is natuurlijk of Conan: Exiles de massa zal weten aan te spreken.
Conan: Exiles bevindt zich in het survival-genre, waar je moet weten te overleven door voedsel te vergaren, maar je jezelf ook moet voorzien van beschutting en meer. Wanneer je de game voor de eerste maal opstart, krijg je de opdracht om een personage te vormen. Hier kan je kiezen tussen een mannelijk of vrouwelijk personage dat je een aantal uiterlijke kenmerken kan geven. Hetgeen dat je meteen opvalt is dat je nogal in detail de lengte van de penis of de grootte van de borsten kan kiezen. Het is eens wat anders dan uren te spenderen aan welk kleur haar je toch zou nemen. Na de uiterlijke keuze ga je over naar de selectie van een soort sekte. Je krijgt de keuze uit vijf verschillende goden die je kan aanbidden. Elk van deze god geeft enige voordelen in het spel, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om sneller te healen.
Eenmaal dit allemaal achter de rug is, word je gedropt in een woestijn waar je aan een kruis hangt te bengelen. Gelukkig voor jou is er een redder in nood die je komt bevrijden. Na deze bevrijding loopt de grote meneer terug weg en sta je er alleen voor. Vanaf dit moment start je avontuur om te overleven en je levenstijl te verbeteren. Conan: Exiles bestaat uit verschillende gebieden, waaronder het koude en besneeuwde noorden, maar ook een woestijn, moeras en oerwoud. Ieder gebied heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen, maar ook zijn eigen 'diersoort'. We zetten dat bewust tussen haakjes, omdat de ontwikkelaar soms de verbeelding de vrije loop heeft gelaten om nieuwe dieren te creƫren of er enkele terug te halen uit de dood. Afhankelijk van het gebied waar je voor kiest, moet je ook rekening houden met de weersomstandigheden. Zo kan je makkelijk onderkoeld geraken in het noorden, terwijl je in de woestijn hunkert naar druppels water. Afwisseling genoeg, maar wij kozen het oerwoud om onze basis op te bouwen.
Hetgeen we wel spijtig vinden, is dat je alles te voet moet bereiken. Je hebt dus geen vervoer om even rond te gaan op de map of ergens sneller naar toe te gaan. Wat je wel hebt, zijn obelisken die je kan terugvinden in de spelwereld en moet activeren. Eenmaal dit is gedaan kan je deze gebruiken om te teleporteren naar verschillende punten op de map. Het nadeel is wel dat je hiervoor een speciale kamer met een map moet bouwen om er zo gebruik van te kunnen maken. Het is een klein puntje, maar toch eentje waar je veel tijd aan zal spenderen. Je personage heeft natuurlijke ook geen oneindige stamina, dus dit vertraagd het ook allemaal een beetje meer. Een van de grotere features is de mogelijkheid om quasi overal in de wereld te kunnen bouwen. Na het vergaren van verschillende resources, krijg je de mogelijkheid om verschillende zaken te bouwen. Dit gaande van gereedschap tot heuse constructies bestaande uit verstevigde muren en katapulten. Natuurlijk speel je niet alles meteen van in het begin vrij. In het begin werk je met veel basisgereedschap dat je telkens net iets verder brengt. Maak je dus klaar om hier veel tijd in te spenderen, ook om uit te zoeken hoe alles net in elkaar zit.
Veel hulp krijg je immers niet en je zal dan ook veel zelf moeten uitzoeken. Gelukkig zijn sommige zaken voor de hand liggend en krijg je bij andere zaken een kleine handleiding, om te weten wat je verkrijgt wanneer je bepaalde resources combineert De leercurve is dan ook iets hoog in het begin en het stoot met momenten een beetje af, maar na een tijdje begint het steeds beter en beter te gaan, waardoor het allemaal wat duidelijke wordt. De ontwikkelaar voorziet wel een Journal waar een aantal zaken instaan, die je moet doen om vooruitgang te boeken. Deze zijn uiteraard niet verplicht, maar het geeft wel een richtlijn wat je allemaal moet doen. Zo moet je een stukje licht armor maken of je eerste maaltijd op een vuurtje bakken. Conan: Exiles bezit over een progressiesysteem dat je toelaat om enkele nieuwe vaardigheden vrij te spelen, maar ook enkele nieuwe items te leren. Zo moet je leren om ijzeren gereedschap te fabriceren, maar anderzijds kan je je personage zijn vaardigheid ook opkrikken om bijvoorbeeld meer items te kunnen ronddragen.
In de wereld van Conan: Exiles ben je niet alleen. In de verschillende gebieden vind je steeds enkele vijanden terug. Dit kan zowel in menselijke als in dierlijke vorm zijn. In het begin is het hier ook wat zoeken hoe je het best aan de slag gaat met je wapens, maar dit leer je relatief snel. We moeten toegeven dat het combatsysteem van de titel niet meteen het slechtste is dat we ooit hebben gezien. De combat voelt redelijk natuurlijk aan en je kan enkele mooie combo's plaatsen. Het spijtige is dat de intelligentie van de AI nogal te wensen overlaat. Men slaat soms naast jou of komt vast te zitten in rotsen of achter bomen. Bepaalde vijanden hebben ook een 'charge'-animatie die al eens durft foutlopen als je jezelf een beetje verplaatst. Dit is toch wel spijtig, want het combatsysteem op zich is best goed. Om voor wat uitdaging te zorgen, voorziet Funcom ook World Bosses die je moet verslaan. In elk gebied vind je zo eentje terug en zo hadden we in ons gebied een heuse spin die we moesten verslaan. Bij het schrijven van de review is ons dat trouwens nog niet gelukt.
Wij hebben dit avontuur offline gedaan, zodat we rustig alles konden aanschouwen, maar de titel laat je natuurlijk ook toe om dit met andere mensen te proeven. Je krijgt de keuze uit PvE en PvP. In het eerste ga je samen met andere spelers de omgeving tegemoet, terwijl je bij het laatste ook moet opletten voor andere spelers. Grafisch ziet Conan: Exciles er zeker niet slecht uit en je krijgt ook een dynamisch weersysteem. Alles is goed afgewerkt, maar met een open wereld kom je natuurlijk de nodige bugjes tegen en je merkt ook dat de ontwikkelaar hier niet zoveel ervaring in heeft om alles weg te werken. Het geluid is dan weer van een ok niveau.
- Grote map
- Combat
- AI
- Kleine bugjes