Sword Art Online: Fatal Bullet
Sword Art Online: Fatal Bullet
[gespeeld op PS4]
Sword Art Online is voor velen gekend als de wereld waarin Kirito en vrienden vast komen te zitten en uiteindelijk een strijd moeten leveren om heelhuids uit de game te komen. Dit was en is nog steeds het sterkste verhaal in het universum van SAO. De games hebben al afgedwaald van die wereld naar andere regionen, maar één regio was tot nu toe echter nog niet tot een game gevormd. Nochtans heeft deze wereld wel een grote kans om tot een succes gemaakt te worden onder de gamers. We hebben het hier natuurlijk over de wereld van Gun Gale Online, de VR MMO waarin het verhaal van Fatal Bullet zich afspeelt.
In tegenstelling tot voorgaande games waar je als Kirito speelde maak je in Fatal Bullet je eigen personage aan en al zie je veel gezichten en haardossen terugkomen uit de anime, het is toch fijn eens je eigen design te maken in een vrij deftige character creator. Na het maken van je personage “log je in” in Gun Gale Online. Daar kom je al direct je real life vriend Kureha tegen die je nog voor je alles goed en wel begrijpt meeneemt naar je eerste toernooi.
Al snel krijg je in de game enkele helpende zaken zoals een android genaamd ArFA-sys, wat voor Artificial financial Advisory System staat. Kortweg een robot die je volgt, jou ‘Master’ noemt en je helpt met je items en geldzaken. Daarnaast krijgt je ook een UFG, een Ultra Fiber Gun. Dit is een hookshot waarmee je omhoog geraakt, schakelaars kan activeren en zelfs vijanden kan neerslaan en items kan stelen. Klinkt allemaal erg handig, maar de camera durft wel eens zijn weg kwijt te raken bij het gebruik ervan. We hebben dus een beetje gemengde gevoelens bij wat anders wel een handig hulpmiddel kan zijn.
Na een tutorial waar je leert schieten en bewegen loop je al snel Kirito en zijn harem tegen het lijf. Personages van zowel beide anime seizoenen als voorgaande games komen allemaal terug en willen al meteen je vriend worden. Daarnaast krijg je ook pagina’s aan tekst over hoe en wat je allemaal kan doen in de game rond questen, stats, levelen enzovoort. Lijkt een beetje op hoe Monster Hunter het wat aanpakt, maar het voorgetoond krijgen is toch wel fijner dan het allemaal te moeten lezen. Zo ben je dus de eerste twee uur bezig met jezelf in te burgeren en alles te leren nog voor het verhaal echt goed op gang gekomen is. Gelukkig blijft in die tijd alles relatief leuk om te ervaren.
Net zoals Monster Hunter en gelijkaardige games moet je in Fatal Bullet grinden om je outfit en stats te verbeteren. Doorheen quests en het uitmoorden van verschillende zones en dungeons krijg je toegang tot nieuwe wapens zoals sniper rifles, machinegeweren en ook het photonzwaard dat Kirito gebruikte in de anime. Als grinden niet zo je ding is weet je al dat deze game minder aantrekkelijk kan zijn voor jou, maar weet wel dat de vooruitgang om sterker te worden en het verhaal verder te zetten goed neergezet is en je nooit te lang hetzelfde moet blijven doen om je stat omhoog te krikken of een nieuwe outfit te kunnen kopen.
Al is Gun Gale Online een VRMMO, Fatal Bullet heeft meer “normale” multiplayer modes ter beschikking. Helaas kun je niet de volledige game met een vriend doorspelen, in plaats daarvan heb je co-op missies om met maximaal vier personen door te spelen en een PvP mode waar twee teams van vier om ter meest schade moeten doen tegen een boss. Beide modes zijn leuk om met vrienden te doen, maar helaas zien we niet echt veel ‘MMO’ terug in de game, alsook is het toernooi uit de anime afwezig waar mensen PUBG-gewijs elkaar moesten afmaken.
De combat in de game voelt lekker aan. Met een druk op de knop kun je auto-aim aanzetten op een vijand om zodoende rond de vijand te strafen. Net zoals in de anime komen er rode lijnen op de tegenstander of jezelf om te zien waar je mikt. Zo kun je ook op het laatste nippertje weg dodgen of lopen als er wat teveel rood op je buik en hoofd gemikt wordt. Het photonzwaard dat wel populair is dankzij Kirito is helaas niet zo eenvoudig in gebruik als de anime doet geloven. Je kan namelijk niet gelijktijdig lopen en slaan of lopen en kogels afketsen zoals een echte Jedi. Je moet stilstaan om te kunnen aanvallen en combo’s uit te voeren. En al zijn die best indrukwekkend en doen ze veel schade, het is allemaal met een risico spelen om terwijl ook beschoten te worden van andere kanten.
De karakters, De SBC Clocken Hub en verschillende zones zijn vrij indrukwekkend nagemaakt uit de serie, al kan de frame rate het soms eens wat moeilijk hebben als er veel vijanden op het scherm zijn en de actie intens is. Het is gelukkig nog niet gamebrekend, maar het maakt de wereld allemaal toch iets minder geloofwaardig. Wat een nog grotere domper is, is dat er gewoon veel laadtijden zijn. Ze zijn dan misschien niet echt lang, om van de game naar een menu en weer terug te poppen zou je nu toch niet direct laadtijden verwachten. Dit gebeurt bij de meeste menu's en acties die je wilt ondernemen wel, waardoor het toch allemaal een beetje teveel aanvoelt.
Misschien hadden de laadtijden beter kunnen zijn als de menu’s niet zo onhandig waren. De hub waar je in kan rondlopen is erg groot en vaak zul je niet van de ene kant van de map naar de andere willen lopen. Om de fast travel optie dan te gebruiken moet je pauze indrukken, doorheen de menu's navigeren en dan de map uitzoomen vooraleer je kan teleporten, natuurlijk opnieuw met een laadtijd. Het zou gemakkelijker zijn moest simpelweg de teleportmap gelinkt kunnen worden aan één knop, zeg maar de touchpad op de PS4-controller. De andere menu's zijn vaak onlogisch in elkaar gestoken, misschien iets om in een update te verbeteren.
Laadtijden achterzijde is Fatal Bullet wel een vermakelijke game met goede third-person gunplay waarin je loopt, schiet en dodged zoals je van Sword Art Online zou mogen verwachten. Vooral de rode lijnen die zichtbaar zijn maken het gevoel helemaal compleet. De game is geen Gears of War waar je een volledig coversysteem hebt, maar dat hoeft voor een game als deze ook niet. Dankzij de auto-aim is strafen en dodgen vaak de norm, maar ook één waar je vele uurtjes fun in kan steken.
- Leuke gunplay
- Anime gerichte visuals
- Niet teveel grind
- Veel laadtijden
- Onhandige menu's
- Soms framerate drops