Gravel
Gravel
[Gespeeld op pc]
Racegames zijn een vreemd genre. In principe zit het allemaal heel eenvoudig in elkaar: je kiest wat snelle auto’s, maakt wat tracks en je brengt die twee samen zodat de gamer lekker kan scheuren. Alleen is het allemaal niet zo gemakkelijk en zijn er maar weinig ontwikkelaars die er in slagen om echt goede racegames te maken. Ontwikkelaar Milestone heeft doorheen de jaren al heel wat ervaring opgebouwd in het genre en probeert nu met Gravel een goede arcaderacer op de markt te brengen.
In Gravel draait alles rond een aantal spectaculaire racegenres, zoals Rallycross, Stadium Circuits en lange races doorheen woestijnen en de wildernis. Daarnaast vindt alles zogezegd plaats binnen een tv-programma en is het de bedoeling dat je Offroad Master wordt. Daarvoor moet je natuurlijk heel wat races winnen en onderweg een aantal getalenteerde bestuurders verslaan.
De omkadering met een tv-programma klinkt leuk en had ook leuk kunnen zijn, als Milestone er iets meer diepgang in had gestoken. Tussen en tijdens het rijden door merk je er immers niets van. Enkel vlak voor en vlak na de race heb je een omroeper die praat over de race, maar dat gebeurt op zo’n generische manier dat je meestal gewoon zo snel mogelijk verder wil gaan.
Nochtans had het hele idee de career mode een stuk interessanter kunnen maken, want nu is dat een ongeïnspireerde opeenvolging van verschillende races. Er zijn dan wel verschillende soorten races en heel af en toe probeert Milestone op dat vlak creatief uit de hoek te komen, maar de verschillen zijn zo klein dat je zelden het gevoel zal hebben dat je iets helemaal anders aan het spelen bent.
Dat heeft ook te maken met het snelheidsgevoel in de game. Bij bepaalde races zou dat de spanning flink kunnen opdrijven, maar je voelt raar of zelden de intensiteit die gepaard gaat met racen tegen hoge snelheid, waarbij een klein foutje grote gevolgen kan hebben. De meeste auto’s rijden bovendien nogal op een gelijkaardige manier. Je krijgt voor een race dan wel de keuze met welke auto je wil rijden, maar echt veel verschil maakte dat allemaal niet. De ene auto is wat sneller dan de andere, waardoor je wat meer moet opletten in de bochten, maar je rijstijl helemaal aanpassen is er meestal niet bij.
Niet dat Gravel echt een slechte racer is, we hebben er doorheen de jaren al veel slechtere gespeeld, maar de game kan gewoon niet optornen tegen de games die we tegenwoordig gewoon zijn. Mileston heeft duidelijk de inspiratie gehaald bij games als Forza Horizon, maar slaagt er nooit in dat niveau te benaderen.
De vreemdste beslissing die Milestone heeft gemaakt is echter te vinden binnen Time Attack races. Normaal krijg je dan de tijden van je tegenstanders te zien en hier en daar een tussentijd, zo weet je of je al dan niet goed bezig bent. In Gravel is dat niet het geval. Dat is niet zo’n groot probleem wanneer je drie keer een rondje moet rijden op een track van pakweg een minuut en je na elk rondje kan zien waar je zou terechtkomen in de eindstand, maar het is verdomd frustrerend wanneer je een race van pakweg 5 minuten moet rijden en je pas helemaal op het einde een idee krijgt waar je bent gestrand. Je weet dus nooit of je goed bezig bent en het is onmogelijk om uit te vissen waar je tijd zou kunnen winnen.
Ook grafisch is Gravel niet bepaald een hoogvlieger. De omgevingen zien er flets en leeg uit en zoals we eerder al zeiden, slaagt het er nooit in om een snelheidsgevoel te creëren. Ook op vlak van geluid treedt er snel verveling op, met de typische soundtrack vol onbekende rockliedjes. Het geluid van de wagens is niet slecht, maar ook niet bepaald indrukwekkend.
- Verschillende soorten races...
- ...die niet gevarieerd genoeg aanvoelen
- Rare keuzes bij Time Attack
- Ouderwets