Monster Energy Supercross
Monster Energy Supercross
[Gespeeld op pc]
AMA Supercross, bij ons is het niet zo heel bekend, maar in de Verenigde Staten is het bijzonder populair. Vergelijk het een beetje met onze motorcross, zoals we die kennen van onder andere Stefan Everts, maar dan in grote stadions en veel spectaculairder. Een perfecte sport dus om in een game te proppen, dachten ze bij het Italiaanse Milestone. Zo was Monster Energy Supercross – The Official Videogame geboren.
Supercross wordt opgedeeld in drie kampioenschappen: 250 East, 250 West en 450. Die laatste is de zwaarste en moeilijkste klasse en dat kampioenschap wordt gereden op tracks in zowel het oosten als het westen van de Verenigde Staten. Dat is ook zo in Monster Energy Supercross. Wanneer je met de Career aan de slag gaat, krijg je de keuze tussen 250 East en 250 West. Pas wanneer je die gewonnen hebt, kan je jezelf met de grote jongens gaan meten in de 450.
Een career mode is vaak het leukste wat er is in een racegame, maar die moet wel ietsje meer bieden dan gewoon een opeenstapeling van verschillende races. Dat is in Monster Energy Supercross jammer genoeg niet het geval. Je rijdt een race, je krijgt de punten voor je resultaat, gaat terug naar het menu en begint vervolgens aan de volgende race. Er zit vrijwel geen enkele vorm van management in de career mode. Niet dat we vinden dat je alles tot in de puntjes moet kunnen regelen, maar toch. Ja, je kan van sponsor veranderen om meer geld te krijgen, maar dat gebeurt op zo’n basismanier dat het je welgeteld drie seconden zal bezighouden. Je moet verschillende sponsors zelfs niet tegen elkaar afwegen om na te gaan welke je nu het beste kan kiezen.
Ook de andere modi zijn nogal eenvoudig in elkaar gestoken. Zo heb je nog de mogelijkheid om losse races te rijden, een eigen kampioenschap in elkaar te steken of om te proberen de beste tijd op een track neer te zetten. Daar houdt het qua offline modi al op.
Het is jammer dat de modi zelf zo mager zijn, want op vlak van de races geeft Monster Energy Supercross je best wel wat mogelijkheden. Je kan zelf beslissen hoe diepgaand een raceweekend is: met of zonder kwalificaties, meerdere heats of net niet. Je kan er dus voor kiezen om een realistische race te creëren, waar je gemakkelijk een uurtje aan kwijt bent, of te kiezen voor de korte, meer arcadeachtige ervaring.
Ook op vlak van het rijgedrag van je motor en je tegenstanders kan je die keuzes maken. Je kan een boel hulpmiddeltjes aan- en uitzetten en de kwaliteit van de AI gaat van very easy tot realistic. Afhankelijk van je keuzes zal je na de race ook meer of minder geld verdienen. Het is maar goed ook dat al die opties aanwezig zijn, want de game heeft een immense leercurve. Zelfs gewoon aan een gemiddeld niveau starten, zal voor heel wat racers een probleem zijn.
Die leercurve is echter niet enkel aanwezig vanwege de moeilijkheid die met de sport gepaard gaat. Je moet natuurlijk leren hoe je bochten neemt en waar je wel of niet hoog moet springen en ga zo maar door. Kennis van de verschillende tracks is dan ook een noodzaak. Alleen zal dat je maar tot op een bepaald niveau brengen.
Om te beginnen is het rijgedrag van de AI soms uitermate irritant, waarbij ze heel agressief te werk gaan of dan weer zonder reden vlak voor je neus tegen de grond tuimelen. Zodra je tussen een aantal andere racers zit, is het vanaf een bepaalde moeilijkheidsgraad bijzonder lastig om nog ongeschonden door de bochten te komen. Het is bovendien nogal irritant dat je motor volledig tot stilstand durft te komen wanneer je toevallig een klein obstakel aantikt. Voeg daar nog aan toe dat je motor over het algemeen nogal ‘twitchy’ reageert en de kans dat er een controller door je kamer vliegt, is niet onbestaande.
Grafisch ziet Monster Energy Supercross er degelijk uit, maar mist het ook weer wat afwerking. De motoren zelf en ook de tracks zien er mooi uit, met zelfs enkele sterke weerseffecten. Langs de andere kant voelen de stadions nogal leeg aan en zijn de menu’s een beetje achterhaald. Bovendien heeft de game al eens last van framedrops als er veel motoren in de buurt zijn. Ook op vlak van geluid is het niet altijd top. De soundtrack is bijzonder eentonig en tijdens de races is het geluid van de motoren ook niet bepaald overweldigend. Voeg daar nog relatief lange laadtijden aan toe en je ervaring verbetert er niet echt op.
Naast de gewone offline modi beschikt Monster Energy Supercross ook over een online segment, maar dat kregen we niet echt aan de praat. We hebben geen idee of het is omdat er niemand online te vinden is of omdat de servers gewoon niet werkten, maar online spelen was er dus niet bij. Wat we wel konden, was de track editor gebruiken, waarmee je zelf tracks in elkaar kan steken en die kan delen met de online community. Hopelijk zorgt die er voor dat de game wat langer speelbaar blijft. De editor is in ieder geval eenvoudig in gebruik, dus iedereen kan wel even proberen een eigen race in elkaar te steken.
- Veel opties qua moeilijkheidsgraad
- Track editor
- Matige AI
- Kale Career
- Twitchy besturing