Star Wars: Battlefront II
Star Wars Battlefront II
[gespeeld op pc]
Twee jaar geleden kwamen ontwikkelaar DICE en uitgever EA met een langverwachte reboot van de Star Wars Battlefront-reeks. De basis van de titel zat redelijk goed, maar het werd slecht onthaald door het publiek wegens het gebrek aan content op de release. Dat was een terechte opmerking en ontwikkelaar DICE beloofde dit op te lossen met Star Wars: Battlefront 2.
Het ontbreken van een campaign in Star Wars: Battlefront was voor velen een struikelpunt. Dat is nu aangepakt in Star Wars: Battlefront 2, want de ontwikkelaar voorziet nu wel een campaign. In tegenstelling tot wat velen waarschijnlijk verwachtten, gaan we niet vechten aan de zijde van de rebellen, maar trekken we een uniform aan van de Galactic Empire. De hoofdrol is weggelegd voor Iden Versio, de leidinggevende binnen Inferno Squad. Inferno Squad is een Imperial Special Forces commando dat werd opgericht door haar vader Admiral Garrick Versio. Het verhaal start rond de vernietiging van de Death Star en de dood van de Emperor. Het is aangenaam om het verhaal eens door de ogen van de andere zijde te bekijken, maar op ongeveer de helft van het verhaal wordt alles omgegooid.
Het verhaal is nu niet meteen iets uniek en her en der vind je clichés terug, maar over het algemeen wist het ons wel te vermaken en wist DICE ons iets beter voor te schotelen dan wat men deed bij Battlefield. Er zit een goeie flow doorheen het verhaal en alles wordt mooi naar voor gebracht. DICE laat je ook niet steeds met Iden Versio spelen, want met momenten krijg je een ander personage voor de kiezen. Zo maken bijvoorbeeld Han Solo en Leia Organa ook even hun opwachting. De actievolle infanteriegevechten worden ook afgewisseld met gevechten in de lucht en rustigere momenten waar je rondloopt bij een gesprek. Dit laatste is natuurlijk rustgevend, maar wanneer de campaign slechts een goeie vier uur duurt, nemen deze missies wel enige tijd weg van het totale verhaal. Het verhaal op zich kon dan ook gerust langer zonder te moeten inboeten op vermaak of afzwakking van het verhaal. Op het einde blijft de deur wel op een kier staan voor een vervolg.
Wanneer je de campaign tot een goed einde weet te brengen, kan je overschakelen naar de multiplayer. De multiplayer komt met een nieuwe mode, genaamd Galactic Assault. Dit is een objective based mode waar je met een totaal van veertig spelers aan de slag gaat. Het ene team moet bepaalde objectieven vernietigen, innemen of hacken, terwijl het andere team dit moet zien te weerhouden. Weten de aanvallers het eerste objectief tot een goed einde te brengen dan gaat men over naar de volgende. Dit is dan ook de mode die in onze ogen het meeste spelplezier aanbiedt. In Starfighter Assault ga je naar de ruimte om de vijand te bevechten. Dit geeft ons eindelijk de ruimtegevechten waar we reeds een tijdje achter vragen. De mode speelt geweldig vlot en de besturing is in tegenstelling tot de voorganger een pak beter geworden. Dit is deels dankzij de inbreng van ontwikkelaar Criterion.
Naast deze twee grotere modi voorziet ontwikkelaar DICE ons nog met drie kleinere: Heroes vs. Villians, Strike en Blast. Bij Heroes vs. Villains kruipen een aantal personen in de huid van een bekend personage. Strike kan je een beetje vergelijken met Galactic Assault, maar op een veel kleinere schaal. Als laatste krijgen we Blast en wanneer je fan bent van kleine maps voor die stevige CQB, dan is dit de mode voor je. Indien je wil trainen om jezelf klaar te stomen voor al dat multiplayergeweld dan voorziet de ontwikkelaar je van een training-mode. Aan het einde van de rit zal er waarschijnlijk één mode overblijven waar de mensen naartoe hollen en dat is Galactic Assault. De overige modi zijn leuk, maar gaan volgens ons een stille dood tegemoet.
Met Battlefront 2 brengt ontwikkelaar DICE eindelijk de verschillende klassen naar de titel. Zo krijg je keuze uit vier verschillende klassen:assault, heavy, officer en specialist. Elk van deze klassen heeft een totaal andere speelstijl. Zo neem je de assault wanneer je wat snelle actie wil met een redelijk stevig wapen. De heavy gebruik je wanneer je je team wil ondersteunen en de vijand neerpinnen, maar deze is ook perfect speelbaar met een agressieve speelstijl. De officier geeft je meer eenheidgedreven voordelen, waaronder iets meer health dan normaal voor je teamgenoten. Als laatste hebben we de specialist en deze klasse is te vergelijken met de sluipschuttersklasse vanuit Battlefield 1. Je ondersteunt het team vanop een afstand en voor dichtbij heb je een scan. Je personage kan je ook uitrusten met een maximum van drie abilities. De laatste twee speel je vrij wanneer je rang vijf of tien behaalt voor die gekozen klasse, voertuig of hero/villain. De abilities komen in de vorm van star cards die je zowel actieve als passieve voordelen schenken.
Met Battelfront 2 krijgen we ook een nieuw progressiesysteem en dit lijkt echt nergens naar. Om te beginnen is het redelijk onoverzichtelijk en weet je niet wat er allemaal gebeurt. Verder komt het ook traag op gang, waardoor je pas na enkele rondjes eindelijk wat nieuwe items en wapens kan vrijspelen en je personage ermee kan uitrusten. Om te beginnen heb je de gewone progressie op je personage die je niet meteen wat voordeel geeft qua items. Verder heb je de progressie op de verschillende klassen die je toelaten om meer abilities op je klasse te pinnen. Maar de star cards krijg je niet meteen, want deze moet je eerst nog verkrijgen via de beruchte lootboxes of het recycleren van materiaal dat je ook via de lootboxes verkrijgt.
Bij Battlefront 1 kon je voertuigen en heroes/villains verkrijgen door battle picks up op het slagveld. Uiteraard ging de meer ervaren speler er steeds meteen naartoe, waardoor de iets mindere speler dit steeds mocht aanschouwen. Dit is nu anders gedaan, want gedurende je gevechten en objective play verdien je battle points. Deze battle points kan je inzetten om voertuigen of heroes/villains aan te kopen. Uiteraard is er een maximum dat op het slagveld kan, maar het geeft je in theorie iets meer kans om met deze aan de slag te gaan. In praktijk gaat het anders, want de betere spelers gaan nu gewoonweg een pak battle points scoren gedurende een gevecht. Hiermee kom je weer in die herhaling terecht dat de iets mindere spelers er niet mee aan de slag kunnen.
Het gevoel wanneer we Star Wars: Battlefront II speelde was hetzelfde toen we Star Wars: Battlefront I speelden. Qua gameplay en feeling lijkt het een kopie te zijn, want Battlefront 2 speelt zoals zijn voorganger en dat vinden we spijtig. De eerste kon ons slechts een aantal uur zoet houden in de MP en dit gevoel kregen we na een aantal uren ook bij de tweede. Je hebt nu meer content en de modi zijn beter uitgewerkt, maar toch krijg je datzelfde gevoel wanneer je de titel speelt.
We zijn ver ten einde van de review en het is tijd om de olifant in de kamer naar voor te brengen, namelijk de lootboxes. Op het moment van schrijven werd de aankoop van lootboxes uitgeschakeld tot men het progressiesysteem heeft aangepakt. Dit laatste juichen we natuurlijk toe, maar we hopen dat men terwijl het lootboxsysteem ook opnieuw bekijkt en ervoor zorgt dat je geen voordeel meer kan verkrijgen door de lootboxes. Het is spijtig dat EA de lootboxes volsteekt met items die je een voordeel geven in de multiplayer. De verschillende star cards kan je enkel en alleen via deze weg verkrijgen, wat natuurlijk een grote afknapper is, want oftewel betaal je of je gaat ettelijke uren grind tegemoet. Met het weghalen van de betaling blijf je nu wel nog over met de enorme grind die je moet doen om de verschillende lootboxes te verkrijgen.
Na enkele rondes kan je een nieuwe lootbox aankopen die je hopelijk het item geeft dat je wenst. Dit is ook iets waar we ons mateloos aan storen. Wanneer je een bepaalde ability wenst, moet je hopen en je vingers kruisen dat die verdomde lootboxes net de ability geeft die je wenst. Gelukkig kan je de abilities wel craften met de in game crafting materials. De crafting materials verkrijg je door lootboxes te openen, maar je kan deze ook verkrijgen door het voltooien van assignments, vinden van verborgen items in de SP en meer. De currency valt ook te gebruiken om de abilities te verbeteren met upgrades. Dit zorgt er ook voor dat de progressie traag gaat en de interesse zakt dan ook snel weg. Uiteraard is het afwachten wat men bij EA en DICE nu exact gaat doen met lootboxes en het progressiesysteem, maar hoe het was kan echt niet. Zorg er bijvoorbeeld voor dat mensen gewoonweg nieuwe abilities kunnen aankopen met verkregen puntjes in de MP en hou die lootboxes voor pure cosmetische items, zoals nieuwe emotes.
Op audiovisueel vlak is Star Wars: Battlefront II natuurlijk een echte topper. Het Star Wars-universum ziet er prachtig uit in de Frostbite-engine en ook het geluid is weer van een topniveau. De verschillende cutscenes zijn kwalitatief in orde en dit is zo ook voor de voice-acting. Op de pc hadden we nu niet meteen veel problemen qua bugs en glitches, maar uiteraard kom je af en toe tegen dat je ergens in wegzakt, maar uiteindelijk kom je er wel weer uit.
- Aangename singleplayer, ...
- Ruimtegevechten
- Audiovisueel
- ... maar mocht langer
- Déjà vu naar Battlefront I multiplayer
- Onoverzichtelijk progressiesysteem
- Lootboxes