LEGO Worlds
LEGO Worlds
[gespeeld op Nintendo Switch]
Nadat Lego Worlds zich een weg baande naar de pc en consoles is het nu de beurt aan de Nintendo Switch. Het is altijd leuk om een titel als Lego Worlds mee te nemen voor onderweg of om rustig in de zetel met een partner te spelen, maar is het ook de moeite om 'on the go' te spelen?
Met de lancering van Lego Worlds op Switch werd de Adventure-mode toegevoegd. Hier ga je met een astronaut op avontuur door het heelal, maar aan de start krijg je problemen met de raket. Je stort namelijk neer op een eiland en je opdracht is om je raket terug in de ruimte te krijgen. Je moet hem namelijk repareren en dit doe je aan de hand van Gold Bricks. De Golden Bricks verkrijg je door mensen in de spelwereld te helpen.
Mensen helpen doe je doormiddel van het voltooien van opdrachten. Zo moet je iemand uit een put helpen, iemand bevrijden uit een kooi of een huisje een kleur geven. Je hebt een aantal mogelijkheden die steeds terugkomen. Om de opdrachten tot een goed einde te brengen, heb je uiteraard het correcte gereedschap nodig. Gedurende je avontuur krijg je telkens nieuw gereedschap dat je kan gebruiken om de opdrachten te voltooien. Zo vind je gereedschap dat je helpt om nieuwe gebouwen en items te ontdekken en te kopieren. Maar je vindt ook gereedschap terug dat de spelwereld wijzigt, gebouwen in een verfje zet en meer.
In het begin zijn de opdrachten leuk en afwisseld, aangezien je steeds nieuwe tools moet gebruiken, maar wanneer je verder geraakt dan dit wordt het nogal snel eentonig. Je krijgt telkens dezelfde soort opdrachten voorgeschoteld en dit verveelt zeer snel. Er is ook niet echt een uitdaging, wat misschien goed is voor de jongste onder ons, maar men mocht toch iets voorzien voor de iets oudere generatie die ook deze games weet te smaken. Uiteindelijk is het doel van dit avontuur om alle Golden Bricks te verkrijgen om je zo om te toveren tot 'Master Builder'.
Dit doe je uiteraard niet zonder slag of stoot, want naast de repetitieve opdrachten die na een tijdje de bovenhand nemen, kom je geregeld een bugje tegen. De camera is ook niet meteen je beste vriend. Deze draait automatisch en wanneer je jezelf ergens binnen bevindt, is het ramp om jezelf te kunnen oriënteren. De camera speelt ook een negatieve rol wanneer je de verschillende tools gebruikt. Uitzoomen kan je zelf niet doen met de camera en we hebben momenten gehad dat we iets wilden kopieren, maar gewoonweg moesten gokken of nu wel alles hadden, omdat de camera gewoonweg niet mee wilde.
Nadat je dit avontuur tot een goed einde weet te brengen, kan je je uitleven in de Sandbox-mode. Hier kan je alles bouwen wat je ook maar wil en zelf de wereld schapen naar je wensen. Voor de creatievelingen zal deze mode dan ook meer aanspreken. Wanneer je je alleen voelt, kan je een tweede persoon vragen om met je mee te spelen. Het is wel irritant dat wanneer je het spel opstart, je telkens het bericht krijgt wat je moet doen om een tweede persoon te laten meedoen. Wrijf het er maar in dat we geen vrienden hebben...
Het rennen doorheen de spelwereld voelt dan wel weer goed aan en wanneer je over obstakels moet, zal je personage erover springen. Je kan ook eenvoudig klimmen en vijanden bevechten. We vinden het wel spijtig dat je steeds in een mini-menuutje moet om een ander wapen te selecteren en dat er niet een andere mogelijkheid beschikbaar is om snel te wisselen. Grafisch ziet Lego Worlds er best ok uit op de Nintendo Switch, maar je merkt wel dat de tekst niet altijd optimaal wordt getoond en dat het menu er maar mager uitziet. Verder merk je ook dat de framerate niet altijd even stabiel is en dat kan soms wel even storen. Waar we wel blij mee zijn, is de stem die ons doorheen de game leidt. Die is bijzonder aangenaam om te horen en zal er voor zorgen dat je niet helemaal gek wordt wanneer je iets nieuw leert.
- Sandbox-mode
- Vertelstem
- Repetitieve opdrachten
- Camera