Metroid: Samus Returns
Metroid: Samus Returns
[Gespeeld op New 3DS]
Al geruime tijd wachten Metroid-fans op een nieuwe game in de franchise. Het recent uitgebrachte Metroid Prime: Federation Force bleek helaas niet de game te zijn waar iedereen op had gehoopt en dus leek het er even naar uit dat onze heldin Samus in de nabije toekomst geen missies meer zou accepteren. Gelukkig bracht Nintendo tijdens de E3-beurs goed nieuws in de vorm van niet één, maar twee Metroid games. Terwijl Switch-eigenaars nog even geduld zullen moeten uitoefenen vooraleer ze aan de slag kunnen met Metroid Prime 4, kunnen eigenaars van een Nintendo 3DS nu aan de slag met een gloednieuw klassiek side-scrolling avontuur in de vorm van Metroid: Samus Returns.
Je leest het goed, na 13 jaren wachten keert Nintendo terug naar de roots van de franchise en dat doet men door het in 1991 uitgebrachte Game Boy-avontuur, Metroid II: Return of Samus, volledig te remaken. Metroid: Samus Returns zal er namelijk niet alleen een pak beter uitzien, maar ook qua world layout, het aantal en soort eindbazen, de power-ups etc. is zowat alles volledig herzien en opgebouwd. Het is namelijk zo dat Yoshio Sakamoto, de peetvader van de Metroid-franchise, nooit persoonlijk een hand heeft gehad in Metroid II. Dit is dan ook voor hem een uitstekende kans om, samen met de Spaanse ontwikkelaar MercurySteam, zijn input, visie en versie van de gebeurtenissen en het design in Metroid II te voorzien.
In Samus Returns volgen we de avonturen van de vrouwelijke premiejager Samus op de planeet SR388. Zij wordt door de Galactic Federation ingeschakeld om alle 40 Metroids uit te roeien, aangezien de soort als een grote bedreiging voor de mensheid en andere rassen in het universum wordt gezien. De planeet blijkt echter vol gevaar te zitten, waardoor het verkennen ervan alles behalve een gemakkelijke taak zal zijn. Maar in tegenstelling tot Other M zal Samus zich deze keer niet laten bespelen door emoties. Je ziet haar voor niets terugdeinzen en altijd het gevaar rechttoe rechtaan trotseren.
Het verhaal wordt dan ook vooral verteld aan de hand van een mooie intro vol artwork die de toon zet en de missie aan de spelers uitlegt. Nadien word je volledig ondergedompeld in de sfeer van de planeet SR388 zonder stemmenwerk of verhaal dat de immersie in de weg zou lopen. Aan de hand van de gedetailleerde achtergronden en korte, subtiele actiescenes zal de speler zelf het verhaal wat kunnen opmaken en samenstellen. Daarnaast kan je, wanneer bepaalde voorwaarden zoals item completion voldaan zijn, ook enkele nieuwe artworks ontgrendelen die het verhaal van de Chozo op de planeet SR388 vertellen. Samus Returns is in dat opzicht een Metroid geworden waar vele fans al jaren achter vroeger: geen gezever of overbodige tekst, maar enkel en alleen pure exploratie, immersie en eindeloze actie.
Het Metroidvania genre is nooit echt weggeweest. Vooral in de laatste paar jaren hebben tal van ettelijke indie-ontwikkelaars hun visie op het genre met ons gedeeld. Je zou je dan ook afvragen of Samus Returns in dat opzicht überhaupt nog kan imponeren. In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden, heeft Nintendo er voor gekozen om te focussen op hetgeen games zoals Super Metroid en Metroid: Zero Mission zo goed maakten en hier enkele moderne twists aan gegeven. De vertrouwde gameplay is dan ook volledig intact gebleven, met onder meer ontzettend responsieve en snelle besturingsmogelijkheden voor onze heldin. Het aanraakscherm, dat ten allen tijde de map weergeeft en je de mogelijkheid geeft om snel tussen enkele beams te wisselen, is bijvoorbeeld een absoluut welgekomen toevoeging.
Ook nieuw is het feit dat Samus de vijand fysiek kan counteren wanneer ze een aanval op haar uitvoeren. Door een getimede druk op de X-knop, zal Samus de aanval van een vijand volledig kunnen blokkeren en heb je enkele seconden de tijd om met heel wat extra kracht een tegenaanval op te roepen. Het richten van de power cannon kan nu ook volledig 360 graden uitgevoerd worden wanneer je stil blijft staan en de L-knop inhoudt. Bepaalde zaken zoals de Space Jump en het uitvoeren van andere power-ups zijn allemaal wat gemoderniseerd zodat ze vlotjes uitgevoerd kunnen worden.
Metroid: Samus Returns kent een mix van diverse oude power-ups uit Metroid II en voegt er ook enkele uit de latere games aan toe. Bovendien zijn er vier nieuwe vaardigheden toegevoegd, die een aparte pool van energie vereisen. Deze zogenaamde Aieon Abilities laten Samus de omgeving op verborgen items en gangen scannen, geven haar een tijdelijk, volledig onpenetreerbaar schild, vertragen de tijd rondom haar of zorgen voor ontzettend krachtige aanvalsmogelijkheden. Tevens kunnen ze gecombineerd worden, maar dan zal de meter wel heel snel leeglopen. Een goede balans tussen Aieon abilities kan dus zeker van pas komen om de vele gevaren op de planeet te overleven.
En dat zal zeker nodig zijn ook, want Samus Returns is alles behalve een gemakkelijke game. Terwijl we zelden moeite hebben met een Metroid-game op normale moeilijkheidsniveau uit te spelen, heeft Samus Returns ons toch heel wat keren naar het 'game over' scherm gestuurd. Vijanden kunnen vrij aggressief uit de hoek komen en ook de Metroids zelf hebben een zeer willekeurig en soms moeilijk te voorspellen aanvalspatroon. De vele checkpoints geven je wel de mogelijkheid om het gevecht met een Metroid bijvoorbeeld weer meteen aan te vangen in plaats van terug te keren naar een save station.
Het hele avontuur op de planeet SR388 zal de gemiddelde spelers ongeveer 8 à 10 uren aan de praat houden, terwijl het bekomen van 100% item completion een kwestie van een 10 à 15 uren zal zijn. Dat is best wat langer dan de vorige '2D-avonturen' van Samus en het origineel. Zoals eerder gezegd is het map design volledig onder handen genomen en zijn er hier en daar enkele nieuwe zaken toegevoegd, wat je vaak de indruk geeft met een geheel nieuwe Metroid-game in plaats van een remake bezig te zijn. Het backtracken is wat minder nodig dan voordien, vermits er heel wat teleporters over de planeet verspreid zijn die Samus meteen van het ene naar het andere gebied kunnen teleporteren.
Als we dan toch een puntje van kritiek in deze game moeten aankaarten, is het allicht wel het gebruik van Amiibo in deze titel. Je kan enkele Metroid Amiibo gebruiken om extra energy en missiles te bekomen, maar het ontgrendelen van de soundtest en twee art galleries zal enkel en alleen via Amiibo kunnen bekomen worden. Ook een van de moeilijkheidsgraden (standaard kan iedere speler toegang krijgen tot normal en hard), de Fusion Mode, zit achter een Amiibo als unlockable. We hopen dat Nintendo in de toekomst met iets meer cosmetische, dan wel modi, op de proppen komt wat Amiibo-content betreft.
Op de vele screenshots zal Metroid: Samus Returns er allicht niet zo indrukwekkend uitzien. Het is en blijft natuurlijk een 3DS-game, maar de focus ligt ditmaal vooral op het stereoscopisch 3D-effect. Samus Returns draait namelijk op dezelfde engine die MercurySteam destijds voor Castlevania: Mirror of Fates gebruikte en deze game had een erg imponerend 3D-effect. Dit heeft men dan ook doorgetrokken naar Samus Returns, met het verschil dat er nu wel een stabiele framerate van 30fps aan te pas komt.
De planeet van SR388 is zeer gedetailleerd en mooi vormgeven qua achtergrond in diverse laagjes. Met een 3D-effect van ongeveer 70 à 80 % kan je een erg mooi resultaat vol diepgang bekomen. Zonder stereoscopisch 3D ziet alles er ook erg degelijk uit, want in vergelijking met de vorige klassieke Metroid games heeft men heel wat werk gestoken in de diverse gebieden. Van kristallen grotten, tot onheilspellende laboratoria en rotsige oppervlaktes, je krijgt het allemaal voorgeschoteld.
Tot slot is er ook de soundtrack die een aparte vermelding verdient. Kenji Yamamoto, de grote man achter de Super Metroid en Metroid Prime soundtracks, is opgetrommeld geweest om deze soundtrack te remasteren. Liefhebbers van de Prime-series gaan ongetwijfeld enkele tracks met de nodige nostalgie herkennen, terwijl enkele nieuwe composities het geheel mooi afwerken en de sfeer ten goede komen.
- Moderne besturing
- Stereoscopisch 3D-effect
- Focus op exploratie en actie
- Touchscreen integratie
- Amiibo nodig om alle modi te spelen