Matterfall
Matterfall
Wie Housemarque zegt, die denkt aan games als Alienation, Resogun en Super Stardust. Daar mag je nu ook Matterfall aan toevoegen, de platformer/shmup-game die je tot het uiterste zal drijven en je reflexen flink zal testen.
Matterfall speelt zich af in een wereld waarin het gebruik van een nieuwe soort technologie er voor heeft gezorgd dat er een flink pak machines zijn die het niet meer zo begrepen hebben op de mensheid. Gelukkig zijn er nog mensen zoals jij: fixers. Jij wordt de wereld ingestuurd om de machines uit te roeien en de steden terug in te nemen voor de mensheid.
Dat is het volledige verhaal achter Matterfall. Veel soeps is het niet, maar dat maakt ons eigenlijk geen snars uit. Van ons hadden ze aan het begin van de game gewoon een wapen in onze hand mogen duwen en ons gewoon laten starten. Matterfall draait dan ook volledig rond actie.
De eerste minuten lijkt Matterfall een normale platformer waar je onderweg wat vijanden tegen komt, die je simpelweg aan flarden kan knallen. Al snel komen echter de roots van ontwikkelaar Housemarque naar boven en kom je terecht in een bullet hell die er voor zorgt dat je zenuwen flink gespannen zullen staan.
Matterfall is een twin-stick shooter, wat wil zeggen dat je gewoon je rechterstick de juiste kant op moet duwen en je begint automatisch te schieten. De game bevat echter een aantal elementen die het allemaal wat interessanter maken. Om te beginnen kan je ook ‘matter’ schieten, waarmee je op bepaalde plekken nieuwe platformen kan maken. Die platformen kan je dan gebruiken om naar anders onbereikbare plekken te springen, maar je moet er ook wel rekening mee houden dat ze na een aantal seconden verdwijnen.
Daarnaast kan je met de matter ook bommen laten ontploffen en ontvoerde mensen bevrijden. Om matter te gebruiken moet je een van de triggers induwen, waardoor je wapen matter schiet en niet langer gewone kogels. Dit zorgt er voor dat je tijdens intense gevechten snel moet wisselen tussen de twee wapens, vooral omdat het laten ontploffen van bommen bijzonder belangrijk is wanneer je een pak vijanden op je af ziet komen. Mensen bevrijden is dan weer nodig om augmentations vrij te spelen.
Die augmentations zijn er in passieve en actieve vorm. Er zijn meer dan tien augmentations, maar je kan er telkens maar drie van gebruiken. Je kan daarbij kiezen om je standaardwapen sterker te maken of om granaten toe te voegen aan je arsenaal en nog een hele boel andere opties. Hierdoor kan iedereen zijn personage ook aanpassen zodat het beter past bij de eigen speelstijl.
Een van de belangrijkste elementen in Matterfall is het gebruik van de Strike. Dat is een soort dash-aanval die je naar alle kanten kan gebruiken. Veel schade doet het niet, maar je kan de strike wel gebruiken doorheen kogels en om vijanden te stunnen. Na elke strike moet je wel rekening houden met een vertraging van pakweg een seconde om het opnieuw te gebruiken. Wie de strike op de juiste momenten kan inzetten, kan zo bijzonder vlot uit benarde situaties komen. De strike is voor ons ook het onderdeel dat van Matterfall een bijzondere game maakt. Het zorgt voor een vernieuwend aspect in de gameplay dat met een simpele toevoeging toch heel wat tactische elementen meebrengt.
Tot slot beschik je ook nog over de Overcharge, een superaanval waarbij je voor een korte periode supersterk bent en alles om je heen ook vertraagt. Op het einde van je overcharge is er ook nog een flinke ontploffing, waardoor je even tot rust kan komen dankzij een leeg scherm.
Het combineren van al deze verschillende elementen is wat je doorheen Matterfall zal loodsen en geloof ons wanneer we zeggen dat het even zal duren voor je de game onder de knie hebt. Je mag ook geen moment in paniek geraken, want dan zal je al snel het loodje leggen. Gelukkig zijn er ook voldoende checkpoints om het niet frustrerend te maken. Er zijn zelfs een aantal ‘Zero G’-secties, die je terugvoeren naar de gameplay van een typische shmup. De moeilijkheid is wel behoorlijk, zeker bij de boss fights. Die vergen het uiterste van al je skills. Wij moesten bij de eerste boss fight al de controller na een tijdje even wegleggen, om het later opnieuw te proberen.
Die moeilijkheid is ook wat er voor zorgt dat Matterfall je geld waard is, want de game bevat eigenlijk maar twaalf levels. Dat lijkt niet veel, maar het zal je flink wat uurtjes aan de praat houden en bovendien zal je elk level waarschijnlijk een aantal keren willen spelen. De kans is immers niet onbestaande dat je niet onmiddellijk alle mensen hebt kunnen redden en dan zijn er nog de leaderboards, waar je kan vechten voor de absolute topscore.
Op audiovisueel vlak lijkt Matterfall te zijn geposteerd in het universum van Resogun. We zeggen niet dat het zo is, maar zowel de graphics als de muziek voeren ons terug naar die game, net als enkele andere details, zoals het gebruik van de speaker in je controller. De sfeer in de game is dan ook top en Housemarque weet als geen ander hoe ze zaken op een prachtige manier kunnen laten ontploffen op je scherm. Het enige jammere is dat er vrij lange laadtijden zijn wanneer je een level opstart. Gelukkig gebeurt dat niet te vaak, maar het is toch iets dat we verholpen zouden willen zien.
- Prachtige graphics
- Combinatie platformer en shmup
- Strike
- Stevige leercurve
- Lange laadtijden