Tekken 7
Tekken 7
[gespeeld op PS4]
Het is intussen vijf jaar geleden sinds we nog eens een volwaardige Tekken-game mochten verwelkomen. De verwachtingen voor Tekken 7 waren dus hooggespannen, ook al omdat de concurrentie in het genre zeker geen vlekkeloos parcours aan het rijden is. De lange afwezigheid en de druk op de ketel hebben de ontwikkeling blijkbaar goed gedaan, want de game staat meer dan zijn mannetje.
Het spel wordt trouwens niet met een koude start op de PS4 losgelaten, want sinds de arcade-release van Tekken 7 in 2015 is de game doorontwikkeld naar het strakke en afgelikte eindproduct dat nu in de console-rekken te vinden is.
De reeks houdt al lang vast aan haar 3D-arena’s en dat is nu niet anders. In tegenstelling tot de concurrentie op PS4 (Street Fighter V en Injustice 2) betekent dat dat de vechtersbazen vrij in een driedimensionale ruimte kunnen bewegen in plaats van beperkt te zijn tot een rechte lijn. In en uit het scherm stappen is dus een belangrijk deel van de gameplay en voelt vlotter aan dan ooit. Over het algemeen voelt de gameplay erg vertrouwd aan, met een beperkt aantal tweaks en nieuwigheden.
Een voorbeeld daarvan is het opgepoetste Rage-systeem. Wanneer je gezondheid onder een bepaald niveau zakt, krijgt je vechter een rode gloed om zich heen. Die aura zorgt er niet alleen voor dat je aanvallen een stukje sterker worden, maar kan ook gebruikt worden voor een zogenaamde Rage Art. Dat is een supermove die je Rage opsoupeert en harder bij je opponent aankomst naarmate je eigen healthmetertje gezakt is. Gevechten worden daardoor spannender, omdat je erg snel kan terugkomen van een achterstand, al kan hoog spel spelen met een straffe Rage Art ook meteen je eigen doodvonnis tekenen wanneer je tegenstander hem zag aankomen en op tijd kon counteren.
Het Rage-systeem is dus een extra tactische laag op de gameplay voor ervaren gamers, maar is tegelijk erg toegankelijk gemaakt. Je kunt immers een Rage-combo toewijzen aan één enkele knop, waardoor je dus geen lange knoppencombinaties uit het hoofd moet leren om straf uit de hoek te kunnen komen. Elke knop is trouwens (her)programmeerbaar. Dat lijkt op zich misschien een kleine feature, maar voor wie graag zijn spelervaring customiseert is het een bijzonder handige optie.
Net als in eerdere games uit de Tekken-franchise kun je behoorlijk wat schade aanrichten wanneer je de kunst beheerst om tegenstanders in de lucht te meppen en hem daar te houden. De sleutel daarvoor ligt nog steeds in het uitvoeren van goedgetimede combo's, maar nieuwe Screw-aanvallen moeten dat gegeven nog wat kracht bijzetten. Als deze aanvallen hun doel treffen houden ze je opponent een fractie van een seconde vast in de lucht, waardoor je enkele extra hits kunt maken wanneer je ze goed timet.
Ook qua spelmodi zit het goed, zowel wat het offline als het online aanbod betreft. Naast de typische Arcade mode heb je ook nog een offline Story modus en een Treasure Battle. Die laatste is misschien wel de grootste verslavende modus in het spel. Zoals in een klassieke survivor-modus vecht je tegen een niet-aflatende reeks van vijanden totdat je er zelf de brui aan geeft. Zoals de naam al doet vermoeden is het verzamelen van schatten de belangrijkste feature, met een schatkist die zich opent na elke overwinning. Hoewel de inhoud meestal niet spannender is dan een stukje textiel om je personage te customiseren, heeft het verzamelen en vrijspelen van nieuwe content iets magisch dat genoeg was om ons een tijdlang in de modus gekluisterd te houden.
De verhaalmodus bleef dan weer iets onder de veel gehypte verwachtingen door de beperkte lengte en enkele vervelende boss fights. Waar deze modus wel sterk werk heeft afgeleverd is in het introduceren van de lopende Tekken-verhaallijn en het situeren van deze nieuwe game net na de gebeurtenissen in Tekken 6. De cutscènes zijn knap afgewerkt en houden het tempo in de game, maar zoals vele mooie liedjes duurt het geheel niet lang genoeg. Wie in gedachten had het spel enkel voor de verhaalmodus aan te schaffen denkt dus best twee keer na.
Dat betekent niet dat er geen andere goede redenen zijn om Tekken 7 in huis te halen, want de online modi zitten behoorlijk sterk in elkaar. De nieuwe online tornooimodus laat toe om competities te organiseren voor maximaal 8 spelers. Voor winnaars liggen er alweer in-game cash en prijzen klaar, waardoor ook deze modus de moeite loont om tijd in te investeren. Daarnaast zijn er ook nog de traditionele online ranked en casual matches met klassiek lobbysysteem. Je krijgt telkens een indicatie van de sterkte van de netwerkconnectie met je opponent, wat je toelaat om sterke lag te vermijden door een game te verlaten voor de start.
Op grafisch vlak zit het behoorlijk snor met de game, met vooral speciale vermelding voor de kleurrijke en gevarieerde arena’s en personages. De slow-motion effecten waar we eerder al naar verwezen geven je luchtaanvallen bovendien nog een extra punch. Ook de soundtrack en geluidseffecten zijn top. Met de Jukebox (exclusief voor PS4) staat bovendien de integrale soundtrack van vorige Tekken-games ter beschikking, met de mogelijkheid om je eigen favoriete playlist te creëren.
Tekken 7 beschikt ook over een VR Mode, al houdt die bijzonder weinig in. Je hebt twee opties wanneer je in VR wil spelen: VR Battle en VR Viewer. VR Battle is een trainingsmode, waarbij je in een mooie omgeving wordt neergepoot en je het kan opnemen tegen een computergestuurde tegenstander. Dat is echt niet bijzonder interessant, zeker aangezien je zelfs de move list niet even kan raadplegen en je dus minder opties hebt om wat te oefenen dan in de echte trainigsmode.
In VR Viewer kan je de verschillende personages en de aanpassingen die je hebt gemaakt, van een beetje dichterbij bekijken. Ook hier kan je niet veel anders doen dan een beetje in het rond gapen en na een paar minuten heb je het wel gehad. Als je het al zo lang volhoudt.
Dat Tekken 7 op deze manier omgaat met de VR Mode vinden we toch een serieus gemiste kans. Het lijkt er op alsof de ontwikkelaars op het laatste moment nog een uurtje vrij hadden en dan maar besloten om er een VR Mode aan toe te voegen, zonder daar echt over na te denken.
- Treasure Battle
- Rage Art
- Uitgebreide online modi
- VR Mode
- Korte verhaalmode