Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia
Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia
Fire Emblem, een franchise die tot voor enkele jaren nog met uitsterven bedreigd was, is weer helemaal in bij Nintendo en diens fanbase. Vorige lente kregen we maar liefst drie Fire Emblem-games via de Fates-serie aangeboden en eerder dit jaar konden we naar hartelust personages summonen in Fire Emblem Heroes. Nu is het echter opnieuw tijd voor het echte werk. Met Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia, neemt ontwikkelaar Intelligent Systems ons terug in de tijd.
Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia is namelijk een remake van de tweede Fire Emblem-game, Fire Emblem Gaiden. Deze zag nooit het daglicht in Europa, dus voor zowel nieuwkomers als fans zal het de eerste keer zijn om dit verhaal te ervaren. Uiteraard zou een eenvoudige remake tot een vrij ouderwetse en soms frustrerende ervaring leiden, vandaar dat Nintendo op heel wat vlakken zijn best gedaan heeft om de game zo modern mogelijk te doen aanvoelen.
De game start met een mooie cutscene over het verleden van het continent Valentia, dat onder een geweldadige tweestrijd tussen de goden Mila en Duma lijdt. Duma wil namelijk dat de mensheid het verkrijgen van meer macht nastreeft, terwijl Mila van oordeel is dat mensen beter gewoon in vrede leven en plezier hebben. Als gevolg hiervan, werd het continent opgeplitst in twee delen: het Noorden dat onder invloed van Duma kwam te staan, terwijl het Zuiden van Valentia onder invloed van Mila stond. Aldus werden twee naties, respectievelijk Rigel en Zofia, opgericht. Terwijl Rigel een zeer krachtige en machtige natie werd, bleef de natie Zofia op haar lauweren rusten.
Het is niet moeilijk om in te beelden dat Rigel naar meer machtsuitbreiding loert en dus een oorlog met Zofia start. Dit is ook het begin van het feitelijke verhaal, alwaar we kennismaken met de twee protagonisten Alm en Celica. Hun verhaal zal in vijf grote hoofdstuken uit de doeken gedaan worden en zit natuurlijk vol spanning en avontuur. Je zal ook merken dat men destijds ook ietwat serieuzer omging met het schrijven van dergelijke verhalen. Fire Emblem Fates kende namelijk toch wel een heleboel zogenaamde 'anime tropes'. Voor zij die zich hier toch wat aan ergerden, is Echoes een welgekomen geschenk.
In het tactische rollenspellenavontuur van Fire Emblem Echoes is het de bedoeling dat we al onze eenheden iedere beurt laten strijden tegen de vijandelijke eenheden. De basis uit het orgineel heeft men min of meer intact gehouden, wat ook inhoudt dat zaken als breekbare wapens, het kunnen dragen van verschillende wapens en de intussen bekende wapendriehoek afwezig zijn. Je kan bijvoorbeeld enkel speciale wapens aan eenheden geven. Ook kent magie een andere insteek dan we van de laatste games gewoon zijn. Het aanleren van spreuken gebeurt automatisch bij het stijgen van een level en om een spreuk te gebruiken zal je wat levenspunten kwijtspelen.
Het navigeren in het verhaal en tussen de missies gebeurt door middel van een vernieuwde overworld map, waarin spelers diverse gevechten kunnen aangaan en optionele paden kunnen bewandelen. Op een gegeven moment kan je bijvoorbeeld zelf kiezen of je wat meer focust op het verhaal van Alm of Celica. Gevechten vinden ook niet enkel plaats op een typische map, maar Echoes bevat ook tal van dungeons om te verkennen. Deze dungeons vallen misschien nog het best te vergelijken met die uit Persona 5, al zijn ze gelukkig wel wat aan de kortere kant en nemen ze vaak maar enkele minuten in beslag.
In deze dungeons vinden we vaak een paar voorwerpen, wat geld en natuurlijk vijanden terug. Op zich is het een leuke afwisseling, maar toch beginnen de kerkers na een tijdje iets te repetitief aan te voelen. Misschien had men op dat vlak ook een paar kleine puzzels of extra mechanics kunnen implementeren. De vijanden versla je uiteraard niet in een real-time actie setting, maar gevechten zullen jouw eenheden naar een klassieke map brengen om het uit te vechten.
Tot slot bevat de map in Fire Emblem ook heel wat nederzettingen en dorpjes, alwaar je nieuwe eenheden kan rectureren, voorwerpen kan vinden of speciale wapens kan upgraden. Het geheel zou menig speler toch weer een 20-tal uren moeten zoethouden, al hangt het er natuurlijk wel wat van af op welke moeilijkheidsgraad je het spel hebt ingesteld. Voor mensen die geen fan zijn van permadeath is er goed nieuws, want de casual optie uit Fire Emblem Fates en Echoes is teruggekeerd. Tevens is er ook de mogelijkheid om een beperkt aantal keren in een gevecht een beurt terug te gaan om op die manier je beslissingen te herzien.
Wanneer je het hebt over een game uit het jaar 1992, is het niet moeilijk om in te beelden dat de graphics allemaal vrij simplistisch waren. Het is dan ook vooral op audiovisueel vlak dat Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia een grote sprong vooruit maakt ten opzichte van het origineel. Gevechten tussen eenheden zijn volledig geanimeerd door 3D-modellen en het verhaal wordt verteld aan de hand van talloze CG-cutscenes en mooi vormgeven artwork.
Alle personages werden van nieuwe art en een lichte redesign voorzien door de artiest Hidari. Ook voice-acting is ditmaal van de partij, zij het helaas enkel in het Engels en dus zonder de optie om Japans stemmenwerk te horen. De soundtrack werd ook nieuw leven ingeblazen en is van zeer hoge kwaliteit. Op audiovisueel vlak heeft de ontwikkelaar voor deze remake, met de mogelijkheden van de 3DS in het achterhoofd, zeker een pluim verdiend.
- Audiovisuele update
- Meer afwisseling
- Zeer geslaagd verhaal
- Dungeons aan de lege kant