Sniper: Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3
[gespeeld op PS4]
Met Sniper: Ghost Warrior wil ontwikkelaar CI Games een realistische sluipschutterservaring aanbieden, maar tot op het heden kon de ontwikkelaar nooit echt de fans ten volle bekoren. De basis was er steeds, maar de afwerking ontbrak telkens. Nu krijgen we met Sniper: Ghost Warrior 3 een nieuwe iteratie. Weet de ontwikkelaar de problemen nu aan te pakken?
Op dit ogenblik beschikt Sniper: Ghost Warrior 3 enkel over een singleplayer. De multiplayer zullen we op een later tijdstip krijgen via een gratis update. Met de campaign springen we bij de proloog in de huid van Robert North, de jongere broer van Jonathan North. Samen reis je af naar de Russisch-Oekraïense grens om een afgelegen gebouw te onderzoeken op biowapens. Nadat je de opdracht tot een goed einde weet te brengen, loop je echter in een hinderlaag. Robert wordt meegenomen, maar Jonathan komt er met veel geluk vanaf. Een aantal jaar later word Jonathan naar Georgië gestuurd om de plaatselijke separatisten te helpen. Uiteraard zit er meer achter, aangezien hij eigenlijk wil achterhalen wat er met zijn broer is gebeurd. Dit doet je samen met Frank Simms, Lydia en Raquel. Dat is eigenlijk in een notendop het hele verhaal en veel meer valt er niet over te vertellen. Ook het einde is nogal abrupt, want na de laatste missie rollen plots de credits over het scherm. We krijgen zelfs geen eindscène te zien om het verhaal af te ronden. Bovendien is die laatste missie niet bepaald spectaculair en blijven we dus toch een beetje op onze honger zitten. Het ruikt allemaal nogal generiek, maar we hebben al veel slechter voorgeschoteld gekregen.
Het verhaal speelt zich af in vier verschillende regio's van Georgië. Elk van deze regio's vormt een open wereld waar je kan gaan en staan waar je wil. Wanneer je naar een andere regio wil vertrekken, moet je wel even geduld uitoefenen bij de laadtijden. Die zijn namelijk niet van de minste. Zo hadden wij op een bepaald moment bijvoorbeeld een wachttijd van 3 minuten en 40 seconden. In die tijd kan je rustig een kopje koffie zetten, laten afkoelen en opdrinken. Deze laadtijd mag je ook in rekening houden wanneer je de campaign opstart, want ook hier moet je dan een map inladen. Om in de wereld van het ene punt naar het andere punt te geraken, wordt er een wagen voorzien. De ontwikkelaar voorziet ook Fast Travel punten, waardoor je makkelijk snel ergens naartoe kan. Al zal je deze wel eerst moeten unlocken door er naartoe te rijden. De laadtijden wanneer je de Fast Travel gebruikt zijn gelukkig wel relatief laag.
De verschillende regio's hebben daarnaast ook allemaal een Safe house, waar je je benodigheden terugvindt. Hier zal je onder andere een bed, workbench, armour case en laptop terugvinden. Het bed laat je toe om de tijd verder te "spoelen", want het spel houdt namelijk rekening met een dag- en nachtcyclus. Met de workbench kan je verschillende types munitie, med kits en items in de vorm van granaten fabriceren, indien je over de benodigde resources beschikt. Deze vind je terug in de spelwereld en op vijanden. Bij de armour case kan je je verschillende wapens aanschouwen en nieuwe items aankopen of indien nodig repareren. Je silencer kan je bijvoorbeeld maar een aantal schoten gebruiken, vooraleer het ding zogezegd breekt. Vanaf dat moment knal je tegen de volledige klank van het wapen en zal de vijand je makkelijker horen. Als laatste hebben we de laptop, waarmee je nieuwe missies start en de Most Wasted-lijst kan bekijken.
De Most Wanted-lijst bestaat, zoals de naam het al wat doet blijken, uit een lijst met gezochte criminelen of leiders. Het is aan jou om ze op te zoeken en hun van het leven te beroven. Eenmaal je het verhaal en de Most Wanted-lijst tot een goed einde weet te brengen, kan je je verder verdiepen in de verschillende regio's. De regio's staan namelijk vol met Outposts (een kleine knipoog naar Far Cry?) die je kan ontdoen van hun bezetters. Verder kan je ook een aantal collectables verzamelen. Nieuwe wapens verkrijg je door missies te voltooien, al krijg je niet alle wapens via deze weg. Wil je echt alles verzamelen, dan moet je sommige wapens oppikken van vijandelijke soldaten. Ze worden dan meteen aan je verzameling toegevoegd. De sluipschuttersgeweren in de titel zijn flink afgewerkt en hebben een realistisch kantje. Zo moet je rekening houden met de wind en de afstand. Verder kan je ook op het wapen de afstand instellen, zodat je dit niet hoeft te compenseren door iets hoger te richten. Je kan ook eenvoudig de zoom afstand vergroten en nieuwe scopes kan je uiteraard aankopen. Wanneer je dan rustig uitademt, krijg je een kleine indicatie van waar het schot zal belanden. Bij een hit krijg je een vertraagde animatie te zien om mooi te tonen waar je de vijand hebt geraakt. Spijtig genoeg zijn we reeds verwend met de stijl waarop Sniper Elite dit doet, waardoor het hier een beetje eenvoudig overkomt. Na een tijdje hebben we de animatie ook gewoon uitgeschakeld, omdat het iedere keer dezelfde animaties zijn. Uiteraard voorziet de ontwikkelaar je met verschillende soorten kogels. Zo krijg je naast de standaard kogels ook explosieve, lokkende en penetrerende munitie.
Met Sniper Ghost Warrior 3 krijg je de mogelijkheid tot drie verschillende speelstijlen, nameijk Sniper, Ghost en Warrior. Bij Sniper schakel je de vijanden allemaal uit op een lange afstand, waarbij je dus rekening houdt met de verschillende factoren. Bij Ghost sluip je achter de vijand en schakel je deze uit met een mes. Hier verdien je ook punten wanneer je de drone gebruikt. De drone is een nieuwe gadget die zijn intrede maakt tot de serie. De drone laat je om op een veilige afstand de vijanden te stalken en hun positie aan te wijzen op de map. Ook hier kan je een aantal upgrades voor aankopen, waaronder betere camouflage. De spotting gebeurt volgens ons wel een beetje willekeurig, aangezien we soms een tijdje op een paar vijanden moesten richten vooraleer ze werden gespot. Op andere momenten werden vijanden meteen gespot ook al waren ze niet meteen in beeld. Het zorgt er alleszins voor dat je een aanval beter kan voorbereiden. Als laatste heb je Warrior en deze speelstijl promoot de aanval met Assault Rifles, LMG of Shotguns. In tegenstelling tot de vorige twee kijk je hier niet meteen naar een luide knal of twee(honderd). Uiteraard kan je ook de drie combineren en punten verdienen voor de verschillende speelstijlen. De puntjes kan je dan gebruiken om Skills vrij te spelen voor een specifieke speelstijl. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen om meer munitie voor je AR mee te nemen.
Ontwikkelaar CI Games gebruikt voor Sniper Ghost Warrior 3 de Cryengine en zoals we deze kennen heeft die veel capaciteit om iets stevig op je bord te toveren. Kijk hiervoor naar bijvoorbeeld Evolve of Ryse: Son of Rome. In deze game wordt dat niveau echter helemaal niet gehaald. De details zijn niet altijd even goed en terwijl sommige omgevingen er goed uitzien, zijn de andere maar matig. De wereld voelt ook wat leeg aan. Op de wegen komt je quasi niemand tegen en voor de rest is er niet meteen veel bevolking dat rondloopt. Deze kwaliteit kan je ook doortrekken naar de cutscenes die redelijk standaard aanvoelen en wanneer het geluid erbij komt, komt het soms nogal low budget over. Bij andere stukjes is het dan weer beter. Het is allemaal nogal wispelturig. Om over de soundtrack nog maar te zwijgen. Je krijgt namelijk in je wagen de optie om een radio aan te zetten, maar veel afwisseling is er niet. Zo krijg je ook gedurende de laadtijden de hele tijd hetzelfde liedje voorgeschoteld. Verder kom je her en der eens een bugje tegen en voelt het over het algemeen gewoon niet echt afgewerkt. Gedurende onze speelsessies zat onze PlayStation 4 Pro twee tot driemaal vast bij een missie toen we wilden inzoomen met ons wapen.
- Een "ok" verhaal, ...
- Open wereld, maar ...
- Speelstijlen + Drone
- Keuze wapens
- ... dat generiek aanvoelt
- ... niet veel te beleven
- Laadtijden
- Afwerking en bugs