Berserk and the Band of the Hawk
Berserk and the Band of the Hawk
[gespeeld op PS4]
Berserk is een icoon in zowel de anime- als manga-industrie. Bekend omwille van zijn donkere thema’s en vaak brutale gevechten. Helaas ook omwille van de vaak lange pauzes die de manga ondergaat. De impact van de franchise is echter immens groot, zelfs in de videogame-industrie. Als grootste voorbeeld hebben we de Dark Souls-reeks, die erg veel haalt inspiratie uit Berserk. Een samenwerking tussen From Software en Berserk is dan ook een natte droom voor velen. Voorlopig zullen we het echter moeten stellen met een extra brutale versie van Dynasty Warriors: Berserk and the Band of the Hawk.
Berserk and the Band of the Hawk is een vrij traditionele Warriors game. Je speelt als één bepaald personage uit de Berserk-reeks – meestal Guts – en moet het in je eentje opnemen tegen honderden, soms duizenden vijanden. Jouw enige doel? Iedereen uitmoorden. Heel af en toe moet je eens iemand beschermen of een bepaalde plek bereiken, maar het grote merendeel van de tijd zal je jouw zwaard rondzwaaien en vijanden naar het hiernamaals sturen. Daarbij krijg je te maken met menselijke, maar ook met demonische vijanden. In vergelijking met andere gelicenseerde Warriors titels is alles hier wel vrij basic. Je kan lichte aanvallen of zware aanvallen uitvoeren, en die combineren om combo's op de mat te leggen. Daarnaast heb je ook een paard waarmee je kan rondrennen en een subwapen zoals een kruisboog of, in het geval van Guts, een mobiel kanon op je arm. Op het slagveld kan je ook items vinden die je personage tijdelijke bonussen geven. Vrij klassieke Warriors-gameplay dus.
Het grootste verschil met de andere games is wellicht de Frenzy-modus. Terwijl je vijanden neermaait zal er een speciale meter gevuld worden. Eenmaal die volledig gevuld is kan je Frenzy activeren. Je personage wordt dan veel sterker en ook deels immuun voor bepaalde aanvallen. De animaties van stervende vijanden worden ook veel bombastischer met rondspattend bloed en ontploffende ledematen. Belangrijk: zo lang Frenzy actief is zal er een tweede meter verschijnen die je ook kan opvullen. Als die opgevuld is, kan je een speciale aanval uitvoeren die enorm veel schade toericht. Erg belangrijk voor wanneer je tegen een baas moet vechten. Bepaalde personages kunnen ook transformeren als deze tweede meter vol is. Denk maar aan Zodd The Immortal die verandert in een demonisch beest of Guts die transformeert naar zijn Berserker-stand. Het geeft Berserk een agressievere aanpak tegenover andere Warriors-games, iets dat wel past bij Berserk. Frenzy wordt ook steeds sterker elke keer je het gebruikt, reden genoeg om het zoveel mogelijk te gebruiken en niet altijd te sparen voor de eindbaas van een level.
Elk personage in Berserk and the Band of the Hawk is uniek op zijn eigen manier. Guts is een brok ruwe kracht en zijn aanvallen zijn allemaal erg brutaal en de vernietigingskracht van zijn zwaard is ongekend. Dit wel ten koste van snelheid, al voel je dat niet zo erg. Hij is gewoon zo krachtig dat het verlies aan snelheid maar een klein minpunt is. Meer nog, als hij transformeert naar de Berserker is hij plots sneller dan eender wie. Die combinatie van bovenmenselijke kracht en snelheid voelt bijna aan als valsspelen. Andere personages zoals Griffith of Casca zijn wel sneller en eleganter in hun aanvallen dan Guts, maar de game is zonder enige twijfel op zijn best wanneer je als Guts speelt. Hij is de man die de spotlight steelt in deze game.
In zijn geheel is de game wel een matige musou-titel. Niet slecht maar ook niet echt noemenswaardig. Het is daarvoor te ‘simpel’ in vergelijking met titels als Dragon Quest Heroes, One Piece Pirate Warriors of zelfs de Attack on Titan musou. Daar had je tenminste wat innovatie, meer afwisselende personages en gewoon leukere mechanics in het algemeen. Als fan van de manga en anime zit de sfeer wel goed, maar voor wie hoopte op iets meer dan een typische musou-titel zal er toch enige teleurstelling zijn. Dit is Dynasty Warriors met Berserk-invloeden en niet omgekeerd. Het is te veilig, te gewoontjes en misschien zelfs te saai. De soundtrack die gepaard gaat met het geheel is ook redelijk saai en dat is jammer voor een reeks als Berserk die een legendarische soundtrack had in de originele anime. Wat we dan weer wel appreciëren is dat de game verder gaat dan enkel de Golden Age Arc. Die zijn we ondertussen al beu gezien en het is dan ook tof om het volledige verhaal in speelbare vorm te krijgen, inclusief de gevreesde boot.
Audiovisueel is de game geen pareltje, maar alles speelt wel soepel en de details zijn niet slecht, zeker voor een Berserk-kenner. De animaties van Guts – zeker zijn Berserk-vorm – deden soms toch onze mond openvallen van verbazing. Enkel jammer dat de soundtrack dus niet zo memorabel is. Daarnaast is de herspeelbaarheid ook een beetje beperkt door erg traditionele spelmodi. Je hebt het hoofdverhaal, een free mode en Endless Eclipse, een survival-modus. Die laatste is nog wel leuk, omdat je de meest gekke scenario’s krijgt voorgeschoteld, maar dat wordt na een tijdje ook erg snel repetitief, mede door het feit dat de game niet zoveel uitgebreide mechanics kent als andere musou games. Het voelt te snel aan als hersenloos button mashen, al heb je dat in zekere mate natuurlijk wel met elke musou.
- Berserk-sfeer
- Verhaal en voice-acting
- Matige soundtrack
- Te simpel, te gewoontjes
- Snel repetitief