Yakuza 0
Yakuza 0
[gespeeld op PlayStation 4]
Yakuza is een langlopende serie: met zes hoofdelen en vijf spin-offs gooit de serie al jarenlang hoge ogen in Japan. Toch zijn er maar weinig mensen in het westen die een van de games uit de serie onder handen hebben genomen. Yakuza 0 is de perfecte game om aan de reeks te beginnen en jezelf onder te dompelen in de Japanse cultuur met een uitmuntend maffiaverhaal.
Yakuza 0 is het perfecte beginpunt voor nieuwelingen; je hebt geen kennis nodig van alle ingewikkelde intriges en plotten, maar je kunt vanaf nul beginnen in deze prequel. Net als in alle andere delen volg je het verhaal van Kazuma Kiryu, in dit deel nog een jonge gangster in de late jaren 80 die pas een aantal jaar geleden de rangen van de yakuza heeft versterkt. Hij raakt verstrikt in een gecompliceerde strijd om een stuk land midden in Tokio. Wat volgt is een achtbaanrit vol intrige, verraad en knallende actie. Die actie zal Kiryu niet alleen doorstaan. De helft van de game volg je publieksfavoriet Goro Majima, een yakuza die niet alleen bikkelhard maar ook knettergek is.
Het verhaal dat de twee gangsters vertellen is één van de sterkste in de serie. Door het narratief beperkt te houden tot twee personages is het verhaal niet alleen goed te volgen, maar worden de hoofdpersonen ook goed uitgediept. Vooral de ontwikkeling van Majima is indrukwekkend om te volgen. We zien de verandering van een getergde en gepijnigde yakuza tot het hondsdolle monster dat we kennen uit de voorgaande delen. Doordat beide heren vrijwel de hele game op de vlucht zijn en hun conflicten met de yakuza niet alleen hunzelf treffen, maar ook de mensen om wie ze geven is de verhaallijn ongenadig spannend.
Ook het acteerwerk van beide heren, maar met name de antagonisten is van hoog niveau en geeft het verhaal een bepaalde zwaarte mee. De luitenants van de Dojima-familie weten een onuitwisbare indruk te maken met hun acteerprestaties. De diepe stemmen en realistische gezichtsuitdrukkingen maken van de antagonisten meer dan een aantal inwisselbare vijanden. Er zit over het geheel gewoon veel meer stemwerk in Yakuza 0. Waar in vorige delen de dialoog nog voornamelijk werd gevoerd met behulp van tekstballonnen, is in dit deel de volledige hoofdverhaallijn voorzien van stemwerk. Het zorgt voor een verhaal dat met vele verwachte en onverwachte plotwendingen de boel interessant te houden van begin tot eind.
Toch is er nog wel wat aan te merken op de grafische kwaliteiten van Yakuza 0. De animaties van de onbelangrijkere personages en de veelal hoekige stad laten zien dat dit een game is die in Japan ook op de PlayStation 3 is verschenen. Toch weet de game met veel details een sfeer neer te zetten die je doet verlangen naar een reisje Japan.
Hoewel je aan de hoofdverhaallijn al makkelijk dertig uur kwijt bent is er nog veel meer te doen in de wereld van Yakuza. Je kunt ronddolen in twee steden: Sotenbori in Osaka en het fictieve Kamurocho-district in Tokio. Kenners van de serie zullen de laatste locatie inmiddels al op hun duimpje kennen, maar door de tijdsperiode waarin de game zich afspeelt voelt het bekende district toch fris aan. Discomuziek, erotiek en neonlichten voeren de boventoon in de rosse buurt van Tokio. Je kunt restaurants en cafés bezoeken, ongure videotheken binnenwandelen of gaan zitten voor een liedje in de lokale karaokebar. De stad zit vol mogelijkheden en minigames.
Ongestoord de straten van Sotenbori en Kamurocho ontdekken zit er echter niet in. De straten zijn bezaaid met ongure types die jou uitdagen voor een knokpartij. Zoals we gewend zijn van de Yakuza-serie wordt hier geweld niet in ontweken. Alles wat los en vast zit wordt gebruikt om de tegenstander knock-out te slaan: er wordt geslagen met fietsen, reclameborden en vuilnisbakken. Er worden hoofden kapotgetrapt op de straattegels, complete stoelen kapotgeslagen op tegenstanders en vijanden aan zwaarden geregen. Yakuza mijdt overtrokken geweld zelden en brengt het zelfs heerlijk stijlvol in beeld.
Gevechten zijn gevarieerder dan ooit dankzij de verschillende vechtstijlen. Beide personages zijn voorzien van drie verschillende stijlen om vijanden te lijf te gaan. Zo wisselt Kiryu bijvoorbeeld tussen een beestachtige worstelstijl en razendsnelle boksmoves en varieert Majima tussen een botten brekende breakdance-stijl en het gebruik van een honkbalknuppel. De verschillende manieren van knokken zorgen ervoor dat de game minder snel vervalt in het hersenloos rammen op een knop, maar dat er bijvoorbeeld in eindbaasgevechten daadwerkelijk nagedacht moet worden over de te gebruiken vechtstijlen.
Naast dat je heel wat zult vechten in de straten van Kamurocho en Sotenbori zul je ook te maken krijgen met het wel en wee van de lokale bevolking. Regelmatig zul je worden betrokken in, veelal bizarre, zijmissies. Zo kun je een dominatrix leren hoe ze mannen moet domineren, mag je een dame redden uit een Scientology-achtige sekte, rol je een bende van ondergoedverkopende vrouwen op en help je een punkband met hun communicatieplan. Op een gegeven moment zaten we zelfs iemand belastingadvies te geven in een bar. Yakuza 0 kan af en toe heerlijk bizar worden: we love it!
- IJzersterk verhaal
- Imponerend acteerwerk
- Bizarre zijmissies
- Bij vlagen gedateerd