Sniper Elite 4
Sniper Elite 4
[gespeeld op pc]
Het sniper-genre is nu niet meteen een genre waar de keuze bijzonder ruim is. Zo heb je enerzijds de Sniper Ghost Warrior-reeks en anderzijds de Sniper Elite-reeks. Bijna drie jaar na de derde telg van Sniper Elite komt ontwikkelaar Rebellion opdraven met de vierde in de reeks. Bij onze preview waren we alvast tevreden over een aantal verbeteringen, maar het was nog maar de vraag hoe het eindproduct zou zijn.
Uiteraard keert onze bekende sluipschutter Karl Fairburne terug, al laten we de Afrikaanse woestijn voor wat het is. In de vierde telg reizen we naar Italië, waar we samen met het verzet vechten tegen Duitse en Italiaanse troepen. Hogerop heeft namelijk iemand zijn zinnen gezet op één man: Andreas Kessler. Die is bij de Nazi's verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een nieuwe soort raketten. Je kan natuurlijk raden wat je hoofdopdracht is, maar die uitvoeren is niet zo eenvoudig.
In tegenstelling tot de voorgaande games word je nu voor de start van de missie op een klein afgelegen gebied gedropt. Hier vind je een aantal personen terug, waaronder Weaver die actief is bij de geheime dienst. Dit is het moment om enkele optionele opdrachten aan te nemen door met de verschillende personen te gaan praten. De volgorde waarin je de hoofdopdracht en de verschillende optionele weet te volbrengen, is volledig aan jou. Je krijgt nu ook een volledig open gebied voor de kiezen, waar je de hoofdopdracht en de zijmissies naar eigen goeddunken kan volbrengen. Daardoor zijn de mappen ook een pakje groter en volgens de ontwikkelaar is zelfs het kleinste level drie keer groter dan wat we gewend waren in de voorgaande titels uit de reeks.
Op basis van onze eigen ervaring gaan we die claim alvast niet ontkrachten, want de mappen bieden duidelijk heel wat meer plaats dan we gewend waren van de reeks. Het is geweldig om zo een open gebied te krijgen dat nog eens groot aanvoelt en waarin je volledig kan doen wat je wenst. We deden er zo bij de verschillende missies ook wat langer over dan normaal het geval is, puur door het feit dat de keuze aan ons lag en we al sneller dat 1 specifiek padje wilden volgen om te zien waar het ons bracht.
De open gebieden voelen ook niet leeg aan. Gelukkig maar, want het is wel bijzonder eenvoudig om te pochen met grote mappen, als er uiteindelijk niets te beleven valt. Dit is niet het geval bij Sniper Elite 4. Zelfs bij stukjes waar je geen vijanden verwacht, kom je er wel enkele tegen die bijvoorbeeld gezellig aan een kampvuurtje zitten. Een schouderklopje voor de ontwikkelaar dus om de mappen toch levend en 'vol' te laten aanvoelen. Qua speeltijd waren we met elke missie een goed uurtje bezig, met inbegrip van de optionele missies. We moeten er wel aan toevoegen dat we niet altijd de meest stille aanpak hebben gebruikt, waardoor we sommige stukken van de game misschien iets sneller hebben kunnen spelen, dan gamers die er alles aan doen om uit het zicht te blijven.
Aan de start van elke missie kan je een loadout selecteren. Hierbij kan je kiezen welk sluipschuttersgeweer je wenst mee te nemen en krijg je zicht op andere wapens en de broodnodige gadgets. De verschillende gadgets hebben deze keer ook weer een alternatieve mode. Zo kan je instellen dat de mijn pas bij de tweede klik wordt geactiveerd of tripwire met een kleine vertraging actief wordt. Dit laat je toe tactisch aan de slag te gaan. De ontwikkelaar heeft ook de mogelijke upgrades voor de wapens aangepast, waarbij je nu een aantal doelen moet halen om bepaalde zaken, waaronder recoil, te verbeteren. Ook de Skill-tree werd vernieuwd en voortaan kan je om de vijf levels uit twee vaardigheden kiezen. Zo kan je kiezen om sneller vallen te ontmantelen of minder schade op te lopen door explosieven. Nieuwe wapens speel je vrij door ze te kopen. Na iedere missie krijg je een aantal dollar die je kan spenderen aan nieuwe wapens. Dit is zowel op vlak van sluipschuttersgeweren als de gewone wapens.
In voorgaande Sniper Elite-titels had je steeds 1 soort munitie die je kon gebruiken voor je sluipschuttersgeweer. Met de vierde krijgen we er nu ook Suppressed-munitie bij - al zet het ook gewoon een demper om je geweer. Die moet je uiteraard vinden in de spelwereld of vrijspelen door het met je dollars aan te kopen. De Suppressed-munitie laat je toe om vijanden uit te schakelen zonder dat de andere vijanden worden gealarmeerd. Zo kunnen ze je positie niet gaan vastpinnen om achteraf naar je op zoek te gaan. Uiteraard moet je hier wel zuinig mee omgaan, want je komt het niet met immense voorraad tegen in de spelwereld en aan de start neem je maximaal tien kogels mee. De tegenhanger is natuurlijk de gewone munitie die flink wat lawaai maakt. Bij een enkel schot kan de vijand dit horen en zijn ze gealarmeerd. Wanneer je dan nog eens schiet, komen ze je positie iets exacter te weten en uiteindelijk gaat men de omgeving van de schoten verkennen. In beweging blijven is hierdoor van groot belang. Gelukkig heb je soms op bepaalde levels achtergrondgeluiden die je kogelschoten maskeren. Wanneer je ver genoeg zit van vijanden kan je uiteraard ook naar hartenlust knallen, aangezien het geluid zo ver niet kan reizen. Om de verre schoten iets makkelijker te maken, voorziet de ontwikkelaar de mogelijkheid om de afstand op je wapen in te stellen. Zo hoef je niet enkele meters boven de vijanden te richten om een schot in het hoofd te plaatsen.
Ben je echt een slechte sniper, dan zal je opgemerkt worden en komt de vijand je richting uitgelopen. Je kan je verstoppen in de vegetatie en sinds deze versie kan je ook al hurkend lopen. Zo kan je veilig naar de verschillende punten wegrennen wanneer je je snel wil verplaatsen. Blijf je op dezelfde plaats zitten en bijt je de aanvallen van je af, dan is er een kans dat er een artillerie aanval op je positie wordt aangevraagd. Dan kan je best maken dat je wegkomt. Probeer je wel te ontsnappen, dan moet je jezelf even schuil houden tot de vijanden de zoekactie opgeven, maar men zal erna nog een tijdje alert zijn en uitkijken voor mogelijke aanvallen.
In vergelijking met de voorgaande Sniper Elite's is de AI van deze al een mooi stap vooruit. Uiteraard is het nog niet waterdicht en begaat de AI soms een mooie blunder, waar het een zoektocht iets te snel opgeeft. Ook is het niet altijd even duidelijk welke vijanden zullen worden gealarmeerd wanneer je een schot lost. Daarnaast schiet de vijand wel een stuk accurater dan voorheen, dus ontkomen wanneer je gespot wordt is niet meer zo eenvoudig.
Je verrekijker heeft ook een kleine verbetering gekregen, want wanneer je een vijand detecteert en je blijft er naar kijken dan krijg je meer informatie over hem te zien. Zo krijg je een klein beetje achtergrondinformatie en zicht op het wapen dat hij draagt en de loot die je bij hem te pakken kan krijgen. Bij voertuigen wordt dit uiteraard ook gebruikt om de zwakke elementen van het voertuig naar voor te brengen. De omgeving brengt nu ook de mogelijkheid met zich mee om vijanden te doden door een ongeval. Zo kan je bijvoorbeeld bij een uitkijkpost aan een berg een klein plankje terugvinden dat, wanneer je dit wegknalt, de hele structuur in elkaar laat zakken.
Nadat je de singleplayer tot een goed einde weet te brengen, kan je uiteraard de verschillende missies opnieuw uitspelen door bijvoorbeeld een ander pad te volgen. Herspeelbaarheid is hier wel degelijk aanwezig, maar je kan je tijd ook verdoen in de co-op, de Wave-mode of de multiplayer. Met co-op kan je met een partner jezelf een weg banen door de singleplayer. De Wave-mode werd in de voorgaande Sniper Elite in het leven geroepen en laat je toe om een hoofdkwartier te beschermen tegen verschillende inkomende golven aan vijanden. Hier kan je met een totaal van vier spelers aan de slag gaan en dit op drie verschillende mappen. Onze ervaring met de multiplayer komt na de release, aangezien we nu geen servers terugvinden.
Grafisch ziet Sniper Elite 4 er niet slecht uit. We konden de titel op het maximum van zijn settings draaien op onze computer en dit met een resolutie van 3440x1440p. We hadden altijd rond de 70-80fps, maar in zeer dichte stukken met wat actie durfde dat wel eens zakken naar 50-60fps. Een toch wel mooi resultaat als je de verschillende levels aanschouwt. Ze zijn groter dan normaal, maar voelen niet leeg aan. Ook krijg je afwisseling qua omgeving. Zo vecht je de ene keer aan een kleurrijke wijngaard, terwijl je de andere keer in een bos of besneeuwde bergtop aan de slag gaat. Qua geluid is natuurlijk niet meteen reden tot klagen. De voice-acting is van een degelijk niveau en ook de verschillende geluiden in de wereld klinken naar behoren en realitisch.
- Verbetering AI...
- Open en kleurrijke mappen
- Tactische vrijheid
- ...maar het kan altijd nog beter
- Bepaalde wapens als DLC