Steep
Steep
[gespeeld op PS4]
Met Steep probeert ontwikkelaar Ubisoft een publiek aan te spreken dat zich weet te vinden in de extreme sporten. De sporten die vooral nood hebben aan sneeuw en hoogtes. Uiteraard is dit niet meteen voor iedereen weggelegd en we zijn dan ook benieuwd naar de aanpak om die-hard fans van de sport geïnteresseerd te houden.
In tegenstelling tot bij de meeste games word je bij Steep meteen op een berg gedropt waar je vrij spel krijgt. Om je niet helemaal in het ongewisse te laten, krijg je via de radio een persoon te horen die je wat meer uitleg verschaft over wat je allemaal kan doen qua activiteiten. Steep richt zich namelijk niet op een bepaalde sport die je moet selecteren aan de start van een menu, maar je kan on-the-go, indien dit zich toelaat, wisselen tussen vier sporten: snowboarden, skiën, paragliding en vliegen met een wingsuit. Uiteraard moet je het beste nemen wat past bij het terrein, want zo is het nogal moeilijk om een wingsuit te gebruiken als je geen diepe afgrond hebt om je af te stoten. Met Steep krijg je meteen toegang tot het grootste gedeelte van de berg waar je verschillende challenges terugvindt. Deze bestaan uit drie moeilijkheidsgraden en met de moeilijkere haal je natuurlijk meer ervaringspunten. Dit is ook aan de hand van de medailles die vooral op vlak van tijd of scores invloed inbrengen.
De ervaringspunten zorgen ervoor dat je stijgt in rank en hierdoor krijg je nieuwe stukjes van de bergen aangeboden die iets gevaarlijkere afgronden en challenges met zich meebrengen. Wanneer deze challenges je niet meteen iets zeggen, kan je ook gewoon vrij ronddwalen en genieten van de omgeving. Je wordt namelijk beloond met wat ervaringspunten wanneer je nieuwe drop zones of gebieden weet te ontdekken. Die drop zones kan je gebruiken om snel op een specifiek stukje van een berg te geraken. Handig wanneer je onderaan een helling staat en je snel opnieuw aan een afdaling wil beginnen. We hadden wel wat probleempjes met de map in Steep, want die is niet altijd even overzichtelijk.
Om de sleur wat te vermijden qua challenges krijg je per regio kleine verhaaltjes die worden verteld. De verhaaltjes hebben een specifieke opdracht, bijvoorbeeld tien griezelige sneeuwmannen stukmaken. Je krijgt daarbij de volledige vrijheid over je aanpak. Wil je wat heen en weer op de berg gaan dan krijg je ervaringspunten bij Explorer. Ben je liever iemand die gaat voor gebroken beenderen, dan kan je puntjes verdienen bij Bone Collector. Zo zijn er in de game een aantal progressielijnen te vinden.
De vier sporten brengen elk een unieke ervaring met zich mee. Skiën en snowboarden lijken dan wel op elkaar, qua controls is het toch verschillend genoeg. Met het skiën hadden we gevoel dat we iets wenbaarder waren, terwijl je bij het snowboard vooral leuke trucjes kan uitvoeren en snelheid van toepassing is. Het gebruik van een wingsuit is handig wanneer je snel even grote afstanden wil afleggen en dit vooral wanneer je naar beneden van de berg wil gaan. Het is ook redelijk goed uitgewerkt en past wel bij het plaatje van steile hellingen en snelheid.
Dit hadden we niet bij de laatste sport, genaamd paragliding, want daar voelt de gameplay een pak trager aan. Je hangt aan je parachute en het gaat allemaal traag vooruit. Aan de bergen vind je enkele spots terug die je kan gebruiken om naar omhoog te gaan, maar qua challenges voelde deze sport niet meteen in het geheel te passen.We vinden ook dat je nogal weinig mogelijkheden krijgt tot trucjes die je kan uitvoeren. Je hebt bij het snowboarden bijvoorbeeld het standaard vastnemen van je board, ronddraaien of over de kop gaan. Meer trucjes moet je niet verwachten en op dit vlak wordt het dan ook snel eentonig wanneer je voor een wedstrijd weer diezelfde flow van drie opeenvolgende trucjes uitvoert. Hier hadden we graag wat meer variatie gezien.
Het is natuurlijk belangrijk bij dit soort games dat de besturing tot in de puntjes nauwkeurig is en we kunnen jullie melden dat dit bij Steep zeker het geval is. De beweging van de analoge sticks worden naadloos overgebracht naar het scherm. Je kan precies draaien en dit is nodig wanneer je tegen een hoge snelheid van een berg afdaalt, want een kleine aanpassing kan het verschil betekenen tussen leven of dood (of beter gezegd, het al dan niet breken van een aantal botten). Valpartijen hangen verder ook af van je G-meter. Hoe meer G-krachten je te verwerken krijgt, hoe groter de kans is dat je valt. Maak je dus een sprong van een grote hoogte en kom je niet helemaal goed neer, dan kan het zijn dat je nog wel kan verder spelen, maar dat een volgende kleine fout fataal is.
Het zou ook een beetje saai en eentonig worden wanneer je telkens in dezelfde outfit of uitrusting moet ronddwalen. Hiervoor voorziet de ontwikkelaar je de mogelijkheid om je personage en uitrustingen te customizen. Je kan bijvoorbeeld je board een nieuw kleurtje geven of een vette sticker met een motief plakken. Verder kan je je personage een nieuwe muts laten dragen of gewoonweg in een kostuum stoppen. Hiermee kan je volledig je personage personaliseren en een unieke uitstraling geven.
Steep beschikt ook over een multiplayer, maar de manier is wat anders dan bij de traditionele games, al gebruikt Ubisoft hier één van zijn favoriete trucjes. Bij Steep krijg je een wereld voorgeschoteld waar andere spelers in kunnen voorkomen en je zit als het ware op dezelfde server, waardoor je elkaar kan tegenkomen op de berg. Je kan dan beslissen om een groepje te vormen om samen challenges aan te gaan. Daarbij zal je op de hoogte gehouden worden van je medespelers en als je dat wil kan je snel terug naar een challenge om een nieuwe score neer te zetten. Je kan ook zelf challenges creëren en mensen uitdagen om hier je tijd of score te verbeteren.
Het nadeel aan deze soort multiplayer is dat er een constante internetconnectie vereist is met de servers. We zaten op een moment naar het login scherm te kijken, omdat we niet konden connecteren met de servers. Niet echt aangenaam als je gewoon even wat trucjes wil uitvoeren.
Op visueel vlak ziet Steep er bijzonder goed uit. Het kan her en der natuurlijk wat beter. Zo hadden we een moment dat we met de wingsuit naar beneden vlogen en we de bomen van een 2D- naar 3D-textures zagen springen. Het nam even wat tijd en het viel op dat moment goed op. De sneeuw daarentegen is geweldig om aan te zien en je ziet mooi de sporen wanneer je er doorgaat. Qua soundtracks krijg je een mix van wat populaire liedjes, waaronder Freestyler van Bomfunk MC's, en minder bekende nummers. Uiteraard is Steep niet perfect qua bugs en her en der kom je een klein bugje tegen, maar dit hinderde ons niet meteen in de spelervaring.
- On-the-go afwisseling van sport
- Prachtige "open" berg
- Adrenaline
- Precieze besturing
- Online connectie nodig
- Paragliding valt wat uit de boot
- Niet voor iedereen