Pokémon Sun & Pokémon Moon
Pokémon Sun & Moon
[Gespeeld op New Nintendo 3DS]
De Pokémon games gaan intussen al heel wat generaties mee. De formule dateert eigenlijk al van de eerste Pokémon game en lijkt nog steeds erg gesmaakt te worden door miljoenen spelers, al mag het volgens heel wat fans ook eens een beetje anders zijn. Met Pokémon Moon en Pokémon Sun probeert ontwikkelaar Game Freak het toch ietwat over een andere boeg te gooien.
Hoewel we net aangaven dat de ontwikkelaar het over een andere boeg gooit, is de start van het verhaal in Pokémon Moon en Pokémon Sun nog steeds erg vertrouwd en gelijk aan diens vorige generaties. Samen met je moeder verhuis je naar een nieuwe stad en regio om vervolgens de Professor en nieuwe vrienden te ontmoeten.
We bevinden ons in een archipelago van vier tropische eilanden in de Alola-regio. Trainers van heinde en verre trekken naar deze tropische eilanden om zich te ontspannen en uiteraard tal van Pokémon-gevechten te houden. Bovendien is er een nieuw team van slechterikken, Team Skull, dat ons zo nu en dan in het verhaal zal dwarsbomen. Team Skull is een van de meer geslaagde en charmerende teams sinds het originele Team Rocket, dus verwacht je alvast aan enkele leuke en grappige momenten in het spel.
Op het eerste zicht lijkt er niet veel nieuws onder de zon te zijn, maar deze keer zullen we toch niet 8 gyms moeten bezoeken om badges te verzamelen. Elk van de vier eilanden kenmerkt zich door enkele unieke trials die je kan aangaan. Deze trials zullen je meestal laten strijden tegen andere trainers of Pokémon, maar worden erg individueel en uniek ingekaderd. Soms zal je in een bos of grot op zoek moeten gaan naar een paar voorwerpen, terwijl je andere keren als het ware met je Pokédex op spokenjacht zal moeten gaan. Bij het vervolledigen van een trial krijg je een speciale kristal voor je Z-ring, waarover we weldra iets meer weten te vertellen.
Pokémon Moon en Pokémon Sun bevatten heel wat welgekomen verbeteringen en aanpassingen om ons avontuur toch wat aangenamer te maken. Qua menu, layout en pc box opties is er ontzettend veel stroomlijning gebeurd. Wanneer je bijvoorbeeld een Pokémon voor de eerste keer verslagen hebt, zal je nadien steeds kunnen zien welke type aanval al dan niet effectief zal zijn tegen dezelfde soort. Ook kunnen we gras met wilde Pokémon maar beperkt in de eilanden van Alola terugvinden. Vaak zijn ze ook wat afgezonderd van de route, zodat je niet steeds doorheen het gras moet stappen en tegen Pokémon hoeft te vechten.
Helaas doet men ook wat toegevingen naar de moderne gamer in de vorm van vlaggetjes op de map die altijd mooi aangeven waar je hoort te zijn om het verhaal verder te zetten. De wereld is ook op die manier gebouwd, wat het avontuur voor ons soms iets te lineair deed aanvoelen. Aangezien we in het begin ook al heel wat onnodige uitleg meekregen, voelde het verkennen van de eerste twee eilanden niet zo speciaal en aangenaam aan.
Nadien komt het spel een pak beter op gang en mag de uitdaging er zeker zijn. De zogeheten Totem-gevechten, waarin een erg sterke Pokémon samen met een andere Pokémon samenspant, vragen vaak toch heel wat inzicht en strategie van de speler. Voor het eerst werden we toch enkele malen naar het game over scherm gestuurd, iets wat in de voorbije twintig jaar aan Pokémon games praktisch nooit het geval was.
Net zoals elke generatie kunnen we ook in Pokémon Sun en Pokémon Moon een hele resem aan features en gimmicks terugvinden. De drie meest opvallende features zijn de introductie van Z-moves, Battle Royal en de Poké Finder. Z-moves zijn gebaseerd op de eerder aangehaalde Z-ring en Z-kristallen. Een keer per gevecht kan je een erg krachtige Z-aanval oproepen om zo een mooi voordeel in het gevecht te krijgen. Aangezien het avontuur soms best uitdagend kan zijn, is het selecteren van een goede Z-move zeker geen overbodige luxe.
Qua multiplayer weet iedereen dat er tal van gevecht- en ruilopties in het spel aanwezig zijn. Een nieuwe modus is de Battle Royal. Dit type gevecht omvat vier trainers die het op eenzelfde moment tegen elkaar opnemen. Een trainer kan maximaal drie Pokémon hebben en één Pokémon in het gevecht actief hebben. Zodra iemand van de vier trainers geen Pokémon over heeft, eindigt de volledige match. Spelers worden vervolgens gerangschikt op basis van het aantal Pokémon die ze verslagen hebben.
Poké Finder geeft de speler op bepaalde plaatsen in de wereld de mogelijkheid om de omgeving rondom je te bekijken. Regelmatig zullen hier enkele Pokémon verstopt zitten die je op de gevoelige plaat vast kan leggen. Hoe beter de foto's genomen worden, hoe meer opties (zoals een betere zoom) toegankelijk zullen zijn. Op die manier zouden fans van Pokémon Snap toch iets om handen hebben.
Op technisch vlak zijn we erg blij om te zien dat Game Freak geen half werk verricht heeft. Er waren namelijk nog best wat problemen in de engine van Pokémon X/Y en ORAS terug te vinden. Het stereoscopisch 3D-aspect wordt ditmaal volledig achterwege gelaten, zodat de gevechten tussen Pokémon een pak beter geanimeerd zijn en er veel meer detail in de achtergrond terug te vinden is. Een tropische setting vereist natuurlijk ook een passende soundtrack. Tal van tropische deuntjes en zeer memorabele tracks passeren de revue.
Er wordt in de wereld ook veel beter gebruik gemaakt van bepaalde camera-standpunten, om je zo toch echt de indruk te geven dat je een echte 3D-wereld aan het verkennen bent. Ook merkten we dat er heel wat werk gestoken is in de modellen en animaties van trainers en Pokémon, wat de sfeer van het spel zeker ten goede komt.
Eenmaal de game uitgespeeld is, kan je ook wat postgame content terugvinden. Het is vooral de bedoeling om naar de vier eilanden terug te keren en enkele nieuwe gevechten te vinden. Hiervoor zal je meestal beloond worden in de vorm van een speciale item. Verwacht je dus aan heel wat nieuwe gevechten en inzichten in de wereld van Alola, maar niet aan een geheel nieuw eiland of gebied om te verkennen.
Zoals gewoonlijk, wordt het avontuur in Alola op twee manieren aangeboden: via Pokémon Moon of Pokémon Sun. Opnieuw bevat iedere versie enkele unieke Pokémon, maar ditmaal verschillen de versies toch net iets meer van elkaar. Pokémon Moon start namelijk 12 uren eerder dan Sun, wat er concreet op neerkomt dat de ingame tijd van Pokémon Sun overeenkomt met de huidige tijd op je horloge in de echte wereld. Pokémon Moon loopt echter een halve dag achter, dus zal dag in de echte wereld gelijk staan aan nacht in het spel. Tot slot zullen de totem Pokémon in beide games ook wat verschillen.
- Veel leuke QoL-verbeteringen
- Trials i.p.v. gyms
- Uitdagende gevechten
- Sfeervolle wereld
- Zwak en traag begin
- Beperkte vrijheid