Batman: Return to Arkham
Batman: Return to Arkham
[gespeeld op PS4]
Een aantal jaar geleden keerde de Dark Knight terug naar de spelcomputers in Batman: Arkham Asylum en Arkham City. De games wisten te verrassen met een donkere sfeer en een baanbrekend vechtsysteem. Warner Bros. vond het hoog tijd om de huidige generatie consoles ook kennis te laten met deze twee pareltjes in Batman: Return to Arkham.
Zowel Arkham Asylum als Arkham City kunnen inmiddels wel bestempeld worden als klassiekers. Beide games kennen een sterk verhaal, uitstekend leveldesign, sublieme voice-acting, een heerlijk duistere sfeer en een vechtsysteem dat inmiddels door heel wat games is overgenomen. Wat ons betreft terechte kandidaten voor een remaster.
Zoals een goede remaster betaamt heeft de gevleugelde held natuurlijk een flinke oppoetsbeurt gekregen. Zowel Arkham Asylum als Arkham City zijn door de Chinese ontwikkelaar Virtuos van een update voorzien en overgezet naar de Unreal Engine 4. En dat is flink te merken. De textures zijn een stuk scherper en wat gedetailleerder, maar nog veel belangrijker: de belichting is volledig aangepast.
Waarom dit belangrijk is, ligt in de essentie van de Arkham-serie: een duistere inkijk in de even grimmige wereld van Gotham en de Dark Knight. Er werd door de games een bijna sinistere sfeer neergezet. Deze wordt echter grotendeels onderuit gehaald door de belichting. De hele game is een stuk lichter waardoor de tekortkomingen van de game een stuk duidelijker zichtbaar zijn en een groot deel van de magie van rondbanjeren als Batman in één klap verdwenen is. Een goede optie is om de gamma laag te zetten, maar ideaal is het niet.
Ook teleurstellend is de technische prestatie van de remaster. Hoewel het hier gaat om games uit respectievelijk 2009 en 2011, is het Virtuos niet gelukt om de framerate naar 60 te krijgen. Sterker nog, een stabiele 30 frames per seconde is in beide games lang niet altijd aan de orde. Vooral in de gangen van Arkham Asylum hebben we last van framedrops en haperingen. Het is niet zo storend dat het echt de gameplay onderbreekt, maar het is zeker merkbaar en was niet aanwezig in de originele games. Mensen met een Xbox 360, een PS3 of pc, doen er goed aan gewoon de originele edities op te pikken.
Beide games zijn voorzien van alle downloadable content die er door de jaren heen voor de games zijn uitgekomen, maar we vinden het jammer dat Batman: Arkham Origins niet in het pakket zit. De game mag dan niet ontwikkeld zijn door Rocksteady, het blijft een onderdeel van de Arkham-serie die nooit is uitgekomen op de huidige generatie consoles.
- Twee van de beste games allertijden
- Grafische verbeteringen...
- ..die tenietgedaan worden door de matige belichting
- framerate wil nog wel eens inkakken