WRC 6
WRC 6
[gespeeld op pc]
Na het vrij matige WRC 5, brengt Kylotonn ons dit jaar een logische opvolger met WRC 6, het officiële FIA rallyspel. In een genre met een beperkte fanbase waarin de meeste spelers verknocht zijn aan het vrij magistrale Dirt Rally is het niet evident om de concurrentie aan te gaan. De licentie om met echte rallywagens, piloten en locaties aan de slag te gaan helpt natuurlijk een handje, maar daarna is het aan de ontwikkelaars om het verschil te maken.
WRC 5 had heel wat problemen, zowel van technische aard als slechte designkeuzes. Vanaf de start is het duidelijk dat men bij WRC 6 zeker niet van nul begonnen is, maar verder bouwt op de fundamenten van het vorige spel. Die fundamenten bleken echter niet van de stevigsten te zijn, wat natuurlijk het ergste doet vrezen voor het nieuwe spel. Bij het spelen van WRC 6 lijkt het er gelukkig op dat men de kritiek ter harte heeft genomen. Het spel is een pak stabieler, zowel qua crashes als qua framerate. Ook de physics hebben geen vreemde kuren meer, wat van het voorheen degelijke rijmodel nu een goede versie maakt. De ervaring die de ontwikkelaar nog miste bij WRC 5, is nu duidelijk aanwezig.
Twee punten van kritiek blijven echter bestaan, al heeft men er wel aan gewerkt. Zo heeft men de voorheen vaak gebrekkige timing van de instructies van je copiloot minder dynamisch gemaakt. Je lijkt nu telkens gewoon de instructies voor de komende 3 à 5 bochten na elkaar te krijgen net voor de eerste van die serie bochten. Hoewel je nu dus wel zeker bent van het krijgen van je informatie, is de kans wel groter dat je bij de laatste bocht de gesproken instructies al weer vergeten bent. Je krijgt wel nog steeds een visueel icoon per bocht die je nog moet afwerken, maar ook deze zijn niet optimaal bij gecombineerde bochten. Een typisch fenomeen bij rally is namelijk dat een initieel flauwe bocht, halverwege ineens een pak scherper kan worden. De gesproken instructie zal dan iets zeggen in de aard van ‘left eight tightens into two’. Het icoon zal echter enkel die flauwe linkerbocht aangeven, weliswaar met een icoon dat de bocht zal verscherpen, maar zonder aan te geven hoe scherp die bocht uiteindelijk wordt. Ben je dus de gesproken instructie vergeten, kan je al wel eens in de problemen komen. Het lijkt dan wel een beetje op spijkers op laag water zoeken, maar goede informatie over de komende weg is essentieel bij rally.
Een ander gemis is nog steeds het ontbreken van een terugspoeloptie bij fouten. Het checkpoint systeem van het vorige spel is al wel vervangen door een klassieke reset-optie met een bijkomende tijdstraf, dus daar is wel vooruitgang te vinden. Ook de vrij slecht geïmplementeerde rally school is vervangen door enkele optionele uitdagingen om je op de proef te stellen.
Grafisch is er aan het spel niet al te veel veranderd, maar de problemen met overdreven pop-in lijken opgelost en bijkomende optimalisatie lijkt zelfs voor een een hogere framerate gezorgd te hebben. Wel een opvallende toevoeging is zichtbeperkende mist die je reactievermogen extra op de proef zal stellen. Heb je het ongeluk om in een pikdonkere nachtrace ook nog eens met die mist geconfronteerd te worden, zal het je een behoorlijke portie stress opleveren vooraleer je zonder al te veel kleerscheuren het einde haalt.
Ook de besturing van de wagens blijft de gulden middenweg van speelbaarheid en pseudo-realisme bewandelen. Hoewel de besturing met een stuur zich nog niet kan meten met Dirt Rally, geeft WRC 6 je als niet-specialist zeker het gevoel van met een rallywagen onderweg te zijn. Met een gewone controller is de besturing zeker en vast top, en kunnen we ons zelfs inbeelden dat sommige spelers de controle van dit spel zelfs verkiezen.
Een ander sterk punt van WRC 6 is natuurlijk hun officiële FIA licentie. Met veertien rallys en de teams uit zowel de WRC, WRC 2 en Junior WRC heb je wel wat keuze. Er is ook een eenvoudige carrière mode waarin je onderaan de ladder start, en langzaamaan betere teams moet overtuigen om je in dienst te nemen. De laatste mogelijkheid is om je eigen kampioenschap samen te stellen voor een categorie en bepaalde locaties. Geen al te uitgebreide mogelijkheden dus, maar er zijn wel tijdelijke events die de makers organiseren waar je een zo goed mogelijke tijd moet neerzetten, ondanks een extra moeilijkheid zoals een kapotte handrem of de afwezigheid van je co-piloot. Samengeteld vormt het dus een behoorlijk pakje content voor een redelijke prijs van 40 euro.
- Officiële licentie
- Overtuigend rijgedrag
- Copiloot nog niet optimaal
- Graphics kunnen beter