Battlefield 1
Battlefield 1
[gespeeld op pc]
Met Battlefield 1 in de winkelrekken kunnen we eindelijk ten strijde trekken in de eerste Wereldoorlog. Het was een gewaagde gok van ontwikkelaar DICE een aantal jaar terug, maar met de onthulling van Battlefield 1 was de hype daarom niet minder. Men gooit het dan ook over een compleet andere boeg met de singleplayer, terwijl ook de multiplayer wat nieuwigheden met zich meekrijgt.
In de voorgaande Battlefield-titels was het verhaal steeds een pijnpunt. Bij Battlefield: Hardline was het een beetje beter, maar dat was dan eigenlijk weer één groot cliché. Met Battlefield 1 gooit ontwikkelaar DICE het idee weg om een eigen geschreven verhaal te voorzien en dook men in de geschiedenisboeken om er interessante verhalen te ontdekken. Hierdoor krijg je in Battlefield 1 een totaal van vijf verschillende hoofdstukken, die elk een 'legendarisch' verhaal vertellen uit de eerste Wereldoorlog. Ieder verhaal brengt je naar een andere locatie op de wereld , want het was namelijk niet enkel aan het Westerse front waar de oorlog werd gevochten.
Bij de episode Through Mud and Blood neem je plaats in een Britse Mk. V tank en krijg je de opdracht om door de vijandelijke linie te breken. Bij de slag waar je aan deelneemt, werden tijdens Wereldoorlog 1 trouwens het meeste tanks gebruikt. Je missie is een succes, maar je geraakt wel afgesneden achter de Duitse linie. Bij Friends in High Places kruip je in de huid van een vrijwilliger die aan de slag gaat bij de Britse Royal Flying Corps en coördineer je een aanval vanuit de lucht. Avanti Savoia vertelt dan weer het verhaal van een Italiaanse vrijwilliger bij de Arditi, de shock troopers, en hier kruip je dan ook in een volledig metalen harnas. The Runner laat je dan weer de grootse strijd rond Gallipoli ervaren en als laatste hebben we nog Nothing is Written. Daarin wordt het verhaal van Lawrence of Arabia verteld.
Zoals je kan lezen, vertelt elk van deze verhalen een unieke gebeurtenis in de eerste Wereldoorlog. Spijtig genoeg is de uitwerking niet altijd de beste. Je krijgt met momenten nogal saaie en simpele opdrachten en soms gebeurt alles op dezelfde map. De ervaring wordt ook teniet gedaan door de artificiële intelligentie van de vijanden. Ze vormen geen enkele uitdaging op de normale moeilijkheidsgraad. Met momenten staan ze je gewoonweg aan te staren en we hadden zelfs een moment dat een vijand gewoon zijn pad bleef volgen ook al waren we er volop aan op het vuren. De singleplayer is nu ook niet de langste. Na een viertal uurtjes waren we dan ook al volledig rond. Aan het einde bleven we dan ook met een leeg gevoel achter, aangezien men zoveel meer kon doen met deze toch wel indrukwekkende verhalen. Als ze het dan toch niet deftig wilden uitwerken, dan hadden ze die tijd misschien beter ergens anders gespendeerd, zoals aan de multiplayer.
Uiteraard ligt de kracht van Battlefield 1 bij de multiplayer. We konden hier reeds van proeven bij de open bèta en toen konden we jullie al melden dat het smaakte naar meer. Om te beginnen krijg je met Battlefield 1 de oude, bekende modes terug, waaronder Conquest, Rush, Team Domination en meer. Hier gaan we dan ook niet in detail, aangezien de meeste wel bekend zijn met de opzet van deze modes. Er zijn echter twee nieuwe modes die we met de titel mogen verwelkomen, namelijk Operations en War Pigeons. Bij War Pigeons moet je een duif zien te vangen en deze zolang mogelijk bij je houden. Gedurende die tijd schrijf je een bericht om naar het hoofdkwartier te sturen. Wanneer dit lukt, krijg je een heuse artillerie aanval die de vijand moet verzwakken. Lukt het je niet, dan kan een teamgenoot de duif wel oppikken en verder schrijven of een vijand kan aan de slag gaan om zelf een bericht te schrijven. Het schrijven gebeurt uiteraard automatisch en wanneer je zelf in bezit bent van de duif word je als een immens doel op de map aangeduid. Het is dus aan je teamgenoten om je te verdedigen en te helpen.
Operations is een huwelijk van Rush en Conquest waar een klein verhaaltje wordt verteld. Wanneer je met deze mode aan de slag wil gaan, moet je eerst een bepaald gevecht selecteren. Die bestaan uit een paar mappen en dankzij een korte intro krijg je wat meer achtergrondinformatie rond het gevecht. De bedoeling bij deze mode is dat je de vijandelijke linie gaat innemen om zo steeds verder en verder te geraken. Iets wat je kan vergelijken met Rush, maar hier worden vlaggen gebruikt. Het aantal vlaggen dat je tussen per linie moet innemen, kan wel verschillen. Bijvoorbeeld bij de start moet je er twee innemen, maar bij de volgende linie drie of een. Je team moet ook alle vlaggen in handen hebben om verder te geraken. Een vlag kan immers ook in handen geraken van de vijand. Verlies je een aanval, dan is dat niet noodzakelijk een ramp, want daarna krij je nog twee pogingen. Bij die pogingen krijg je wel de hulp van Behemoths, die je moeten helpen om een doorslag te geven.
Die Behemoths maken trouwens voor het eerst hun intreden. Die kan je verkrijgen wanneer je met je team aan de verliezende kant staat. Hierdoor krijg je wat meer vuurkracht om hopelijk het tij te keren. Afhankelijk van op welke map je speelt, krijg je toegang tot een van de drie Behemoths. Het gaat daarbij over een enorme zeppelin, een bepantserde trein en een slagschip. Een Behemoth kan je met een aantal teamgenoten gebruiken, waarbij één iemand natuurlijk achter het stuur moet zitten en de andere de wapens kunnen gebruiken. Meestal bestaan die uit mortieren, AA guns en heuse kanonnen. Je kan dus gerust wat schade aanrichten, maar je bent natuurlijk wel een aantal broodnodige spelers kwijt. Het is dus aan de rest van je team om het tij te keren en dat lukt niet altijd even goed, aangezien de meeste spelers in de Behemoths willen om kills te scoren. In de bèta vonden we Armored train nogal overpowered, maar nu in de finale versie lijkt dit anders te spelen. Wanneer je team zich richt op een Behemoth, dan kan je die redelijk snel neerhalen, om zo uiteindelijk toch het potje te winnen.
Bij Battlefield 4 kregen we nog Battle pick ups, waarbij je krachtige wapens op bepaalde plekken op de map kon oppikken. Bij Battlefield 1 gooit men die de deur uit en haalt men er de Elite Classes bij. Deze Elite Classes vind je ook weer terug op bepaalde plekken op de map, meestal bij een vlag of in je basis. De Elite Classes komen in drie varianten en zorgen elk voor een andere speelstijl. Zo heb je eentje die een gasmasker en vlammenwerper draagt en vooral effectief is in nauwe straatjes en gangen. Een andere draagt een metalen bescherming en dit met een watergekoeld machinegeweer, dat plaats heeft voor meer dan honderd kogels. Als laatste hebben we de klasse met een immens antitankgeweer. Die is vooral bedoeld om tegen vijandelijke voertuigen te vechten, maar het hoofdwapen kan je ook gebruiken om zeer nauwkeurig vijanden te 'snipen'.
Battlepacks krijgen met Battlefield 1 ook een wijziging en deze keer kan je die enkel krijgen aan het einde van een ronde. Die worden willekeurig uitgedeeld en hiermee wil DICE er voor zorgen dat mensen tot het einde van een ronde blijven. Vroeger kreeg je hier XP multipliers, wapengadgets en skins mee. Nu zal je er enkel skins mee kunnen verkrijgen voor je wapens en voertuigen. Die komen in drie categorieën van zeldzaamheid, want je hebt standaard, legendary en rare. Verder heb je de gebruikelijke vier klassen in de multiplayer, namelijk Medic, Support, Scout en Assault. Wanneer je in een voertuig kruipt, krijg je een speciale klasse met een eigen uitrusting qua wapen. Met je klasse kan je nu ook stijgen in level. Hoe meer je een bepaalde klasse gebruikt, hoe hoger dit geraakt. Wanneer je level tien bereikt, krijg je een speciaal wapen voor deze klasse. Omdat die wapens soms ook een tikkeltje sterker zijn, loont het zeker de moeite om langer met één klasse te spelen. Naast de verschillende tanks en vliegtuigen die je nu aan je basis of vlag kan kiezen, krijg je ook toegang tot paarden. Wanneer je kiest voor het paard kom je met een speciale klasse op het slagveld. Deze bezit een rifle, maar ook een zwaard waarmee je vijanden vanaf je paard kan doden. Je hebt standaard ook wat meer health dan andere klassen. Wanneer je een tank of vliegtuig wil gebruiken, dan kan je dit doen aan je vlag of basis. Je kan dan bijvoorbeeld kiezen tussen drie verschillende tanks of vliegtuigen die elk uniek spelen.
Wanneer je stijgt in level krijg je een nieuwe rang, maar ook een bepaald aantal Warbonds. Warbonds zijn een soort van valuta, die worden gebruikt om nieuwe wapens en gadgets te kopen. Je krijgt nu dan ook meteen toegang tot de meeste wapens bij een klasse, al moet je die nu aankopen met deze valuta. Men zorgt er nu voor dat je meteen dat bepaalde wapen kan vrijspelen zonder een bepaalde rang te moeten halen. Dit is veel leuker en het geeft je ook sneller de mogelijkheid om je unieke uitrusting samen te stellen om de vijand te bevechten.
Een schouderklopje voor DICE met het design van de mappen, want we moeten toegeven dat er enkele parels tussenzitten. Je hebt natuurlijk een aantal mappen die minder spelen dan de rest, maar ook deze zijn redelijk qua design. Andere mappen spelen dan weer tot in de puntjes perfect en je voelt dat de balans meteen goed zit. Je hebt ook een goeie flow naar de verschillende punten en de modes die we hebben getest gingen goed met de verschillende varianten van een map.
Een bepaalde map speelt ook niet altijd op dezelfde manier. Hiermee bedoelen we dan vooral op vlak van weer. Zo kan je de ene moment een map voorgeschoteld krijgen die heel zonnig oogt, terwijl op een ander moment het mistig is of de regen uit de hemel stroomt. DICE doet dit met dynamische weerseffecten, want ook bij een woestijnmap kan je ineens een zandstorm krijgen die naar het einde toe weer weggaat. Het zorgt ervoor dat elke map anders speelt bij een bepaald weerseffect. Je moet je tactieken veranderen en voertuigen die ineens krachtig waren, zijn een pak minder effectief. Een vliegtuig is bijvoorbeeld niks waard tegen gronddoelen bij dichte mist. Ook de destructie krijgt een update en je kan weer alle huizen vernietigen, al zijn er wel een paar die je niet helemaal tegen de grond krijgt. Nu kan je ook de grond veranderen met bepaalde inslagen van explosieven. Wanneer je met een bommenwerper een aantal bommen dropt, zal je de kraters in de map terugvinden. Als soldaat kan je dit dan gebruiken als nieuwe dekking.
Grafisch ziet Battlefield 1 er natuurlijk geweldig uit. We zitten met deze titel op de laatste iteratie van de Frostbite Engine en DICE heeft daar echt een pareltje in huis. Op pc schaalt deze ook mooi mee naar de resolutie die je gebruikt. Al vinden we het wel spijtig dat de video's weer vast staan op 1080p of 720p met 16:9 als aspectratio. Wij konden met een 21:9 monitor dus weer flink wat mooie zwarte randen aanschouwen. Gelukkig merk je daar in-game niks van. De mappen, wapens, personages en meer zien er weer allemaal zeer gedetailleerd uit. De modder en vegetatie zien er met momenten bijna levensecht uit. Dit kan je ook doortrekken naar het geluid, waar ze bij DICE wel wat van afweten. De wapens klinken authentiek en Battlefield 1 heeft weer een goede soundtrack. Uiteraard zijn er wel nog een aantal bugs en glitches aanwezig, maar mettertijd zullen die hopelijk mooi verdwijnen. Het doet deugd om met een redelijk stabiele Battlefield op de release aan de slag te gaan. We weten immers nog allemaal hoe dat ging bij Battlefield 4. Deze is echter speelbaar vanaf de eerste seconde.
- Vijf unieke verhalen, ...
- Audiovisueel hoogstaand
- Toevoeging Operations
- Behemoths en Elite Classes
- ... maar een mindere uitwerking
- AI in de singleplayer
- Her en der nog wat bugs