World of Warcraft: Legion
World of Warcraft: Legion
World of Warcraft: Legion heeft een moeilijke missie. Het moet niet enkel de bittere nasmaak van Warlords of Draenor doen vergeten, het moet misschien wel de toekomst van de MMO redden. World of Warcraft: Warlords of Draenor was immers een teleurstelling. Dat is geen publiek geheim. Ondanks de toch wel veelbelovende launch bleek de uitbreiding al snel heel wat tekortkomingen te hebben. De sterke focus op de orcs zorgde voor een leuke start, maar uiteindelijk was zowat iedereen de orcs beu gezien na het zoveelste "versla nu deze orcbaas" verhaal. Daarnaast transformeerde de game langzaamaan naar een asociale MMO waar iedereen in zijn eigen garrison (een soort fort) bleef zitten. Dat gaf de game een enorm singleplayer-gevoel. Het gebrek aan updates - een jaar lang zonder updates als grootste voorbeeld - maakte het allemaal nog wat erger. Gevolg: het aantal spelers zakte tot een dieptepunt. Zo laag dat Blizzard zelfs geen cijfers meer vrijgaf.
De invasie van de Burning Legion is één van de bekendste verhalen uit de historiek van Warcraft. Dankzij onze goede vriend Gul'dan - die in Warlords of Draenor ontsnapt is uit een alternatieve tijdslijn - kunnen we die invasie nog maar eens zelf beleven. Ditmaal is de Burning Legion wel sterker dan ooit. Zo sterk dat iconen als Varian Wrynn en Vol'Jin al bijna meteen sterven. het lijkt wel of je een aflevering van Game of Thrones aan het bekijken bent. Toch zal ook jij tegen die demonen moeten vechten, al heeft Blizzard er wel een manier op gevonden om die strijd toch een tikkeltje eerlijker te maken in ons voordeel. De inbreng van Artifact Weapons.
Artifact Weapons zijn legendarische wapens die uniek zijn voor elke klasse. Zo loopt een paladin bijvoorbeeld rond met Ashbringer, een bekend zwaard dat zowat iedere World of Warcraft-veteraan wel zal kennen. Bedoeling is om je personage toch echt doen aan te voelen als een soort held en niet iemand die al zoveel gevaren heeft getrotseerd doorheen de jaren van World of Warcraft en nu opnieuw moet rondlopen met een aardappelmes. Elk wapen brengt een gepersonaliseerd verhaal met zich mee aan de hand van een questlijn. Daarnaast krijg je ook een speciale vaardigheid en kan je Artifact Power verzamelen om je wapen verder uit te breiden. Het is leuk gevonden en de wapens zien er ook gewoon cool uit. Het is enkel jammer dat het legendarische gevoel nogal snel verdwijnt wanneer je rondloopt in een stad als Dalaran en elvendertig andere spelers ziet rondlopen met exact hetzelfde wapen. Je kan wel verschillende skins vrijspelen, maar dat unieke gevoel verdwijnt dan toch wel een beetje, al is dat ergens wel eigen aan een MMO.
Legion probeert echter wel vrij hard om jouw personage belangrijk te doen aanvoelen. Je bent niet meer toevallig aanwezig, je bent echt wel een belangrijk onderdeel geworden van het verhaal. Je voelt dat jouw aanwezigheid nodig is om bepaalde zaken in het verhaal tot een goed einde te brengen, ook al weet je dat er ondertussen honderdduizend andere mensen exact hetzelfde moeten doen. Toch zit het quest design zo goed in elkaar dat je altijd het gevoel hebt dat je iets belangrijks aan het doen bent. Je hebt natuurlijk nog altijd quests waar je simpelweg de opdracht krijgt om x aantal vijanden om te brengen, maar dat is niet zonder reden en er zit altijd wel een verhaal achter. Je moet niet zomaar twintig wolvenpelzen verzamelen om een of andere simpele reden. Je zal vechten tegen grote demonen, vliegen met draken en geesten ontmoeten. Allemaal zaken die enkel een echte held ondergaat.
De manier waarop je de nieuwe gebieden verkent is ook aangepast. Er is geen vast traject meer en je bent niet meer gebonden aan een vaste verhaallijn of minimum level. Alles schaalt mee met jouw huidige level. Je kan kiezen waar je begint. Stormheim, Highmountain, Val'sharah of Azsuna, het maakt niet uit. Elke zone heeft zijn eigen verhaallijn, cutscènes en belangrijke personages. Er is overal wel iets te doen en het is leuk dat men de keuze volledig overlaat aan de speler. Elk gebied ziet er ook gewoon fenomenaal uit, zelfs ondanks het feit dat de game ondertussen al bijna twaalf jaar oud is. De engine - ondanks de vele aanpassingen die zijn gemaakt - kan dan misschien niet meer mee met de meer recentere MMO's op de markt, Blizzard weet dankzij hun unieke artstyle toch altijd indruk te maken.
Legion heeft natuurlijk nog een grote aanwinst en dat zijn de Demon Hunters, een nieuwe klasse. De vraag naar deze klasse is er altijd al geweest en vele spelers zijn dan ook erg blij dat ze eindelijk beschikbaar is, maar ook nieuwe spelers zullen deze keuze appreciëren. Er schuilt namelijk erg veel achtergrondverhaal bij deze klasse en men vertelt er dan ook veel over de geschiedenis van World of Warcraft. De perfecte keuze voor een nieuwe speler, ook al begin je meteen aan level 98. Ook voor veteranen is deze klasse erg leuk omdat het allemaal erg verfrissend aanvoelt. Dankzij hun Double Jump vaardigheid word je ze niet snel beu. Je kan zelfs je vleugels gebruiken om in de lucht te zweven.
Natuurlijk is het moeilijk om te weten hoe deze uitbreiding verder zal verlopen. Als we terugdenken aan Warlords of Draenor, dan waren we ook daar erg positief toen de game net uit was, net zoals hier eigenlijk. Qua inhoud kunnen we momenteel niet echt klagen. De dungeons zijn divers en uitgebreid, de Artifact Weapons en Class Quests zorgen ervoor dat elke klasse daadwerkelijk anders aanvoelt en de wereld zit boordevol dingen die je kan doen. De bal ligt uiteindelijk volledig in het kamp van Blizzard. Als ze de toestroom aan updates kunnen volhouden, dan zal Legion misschien wel hun beste uitbreiding worden. Maar als ze dezelfde fout maken als tijdens Warlords of Draenor, dan zal ook deze uitbreiding een stille dood sterven.
- Artifact Weapons...
- Veel inhoud...
- Demon Hunter
- Mooie gebieden
- ...ook al draagt iedereen bijna hetzelfde
- ...maar zal dit zo blijven?