Mafia III
Mafia III
[gespeeld op pc]
Zes jaar geleden bracht uitgever 2K ons Mafia II en deze werd toen door velen goed ontvangen, wegens zijn aanpak qua verhaal. Nu krijgen we Mafia III op ons bord dat wordt ontwikkeld door Hangar 13. Een nieuwe studio gaat dus aan de slag met de reeks en we zijn dan ook benieuwd of men de sfeer en het gevoel van de Mafia-reeks kan terugbrengen.
Mafia III speelt zich af in de 'seventies' waar je kennismaakt met New Bordeaux, dat is gebaseerd op New Orleans. Dit doe je met een nieuwe protagonist, genaamd Lincoln Clay. Lincoln had een moeilijke jeugd achter de rug en hij werd in huis gehaald door Sammy Robinson die reeds een zoon, genaamd Ellis Robinson, had. Hij was voor jou niet enkel een vaderfiguur, maar hij was ook de leider van de zwarte mafia in Delray Hollow. Het avontuur begint na de terugkeer van je toer door Vietnam en er wordt een verhaal opgebouwd met Sammy, Ellis, Giorgi Marcano en Sal Marcano. Op ongeveer een kwart van je speelsessie wordt dit verhaal abrupt verstoord, wanneer twee leden van je crew het leven laten.
Uiteraard ben je hier kwaad over en zoek je wraak op de verantwoordelijke persoon. Samen met John Donovan, een CIA-agent die je kent van je periode in Vietnam, ga je op zoek naar de dader om hem te laten boeten. Dit is natuurlijk geen werk voor iemand alleen en samen met drie andere associates, genaamd Cassandra, Vito Scaletta (bekend vanuit Mafia II) en Thomas Burke, ga je op pad. De manier waarop het verhaal wordt verteld, is leuk gedaan. Zo wordt er gebruik gemaakt van beelden uit interviews, waarin wordt verteld wat je door de jaren heen allemaal hebt uitgespookt om tot je zoete wraak te komen.
Over de opzet van het verhaal waren we best tevreden en deze mocht qua niveau zeker tellen. Spijtig genoeg was de uitwerking naar de missies iets minder. De dader meteen van kant maken is natuurlijk eenvoudig te doen, maar iets zeer gevaarlijk, aangezien hij er niet alleen voorstaat. Daarom moeten we beginnen vanaf de bodem met zijn capo's, luitenanten en hun onderdanen, om ons zo op te werken naar ons ultieme doel. Dit doe je door de verschillende districten, waar er in totaal zes van zijn, in te nemen en deze te verdelen onder je groep. Bij elk district heb je twee contacten die je vertellen hoe de twee lokale bazen hun geld bij elkaar krijgen. Om deze naar buiten te lokken, moet je schade aanrichten aan hun organisatie. Eenmaal je genoeg schade hebt aangericht, lok je ze uit hun kot en kan je informatie krijgen over de luitenant in de regio. Wanneer je de luitenant weet te doden, kan je het district aan een van je companions schenken. Uiteraard krijg je een kleine kickback van het geld dat ze verdienen.
Een district bestaat dus uit twee maal het geldinkomen stoppen om zo de baas te doden. Je moet beiden bazen, twee in dit geval, ondervragen en doden. Hierna krijg je toegang tot de luitenant die je kan doden en dit mag je dus doen voor alle zes districten, met geen verschil in uitvoering. Het enige dat anders is, is de manier waarop ze geld verdienen en de baas/luitenant aan het einde. De ene doet het met seks en de andere dan weer met drugs. Dit voelt allemaal zeer repetitief en saai aan. Men kon dit perfect doen als elk district een iets wat andere opzet had of gewoonweg met eens een gewone missie. Nu doe je zes keer hetzelfde om dan uiteindelijk de 'eindbaas' te gaan doden. De repetitieve opzet is bovendien nog meer jammer, als je weet dat het verhaal en de sfeer best goed zitten.
Nadat je het verhaal tot een goed einde weet te brengen, kan je terugkeren naar New Bordeaux om alle optionele missies te voltooien die je gedurende het verhaal links hebt laten liggen. Aan het verhaal zelf waren we ongeveer iets meer dan twintig uur bezig en je krijgt dus ook nog een tal van optionele missies die we eigenlijk niet allemaal hebben voltooid. In de trailers werd de stad aangetoond als een stad die bruisde van het leven. De werkelijkheid was spijtig genoeg iets minder. Er zijn momenten waar je quasi niemand op de baan ziet en op de snelwegen heb je soms maar twee tot vijf voertuigen die je voorbij rijdt. Wanneer je in het drukke Downtown rondrijdt, zie je al wat meer mensen wandelen en rondrijden, al is het nog steeds nies dat de stad echt leeft.
We hadden het reeds aangehaald dat je de zoektocht niet alleen aankon en dat je dus enkele partners onder de arm neemt. Elk van je partner geeft je unieke voordelen die je kan gebruiken. Zo biedt Cassandra de mogelijkheid om een busje met munitie en wapens te laten afkomen, zodat je jezelf snel kan voorzien van wat vuurkracht. Vito Scaletta kan je dan weer helpen met ondersteuning en Thomas Burke met de agenten. Elke partner heeft zo'n twee voordelen, al brengen ze ook nog wat extra's mee op vlak van betere wapens, voorziening van geld en meer. Steeds betere voordelen verkrijgen bij een partner doe je door zijn omzet te laten stijgen en dit doe je door een district te schenken dat hij mag runnen. In het begin doe je er af en toe beroep op, maar naar het einde toe krijg je een aantal voordelen die je leven een pak aangenamer maken.
Bij een encounter heb je steeds de mogelijkheid om de vijand in stilte te besluipen en zo neer te halen, maar je kan ook binnen stormen en alles bij elkaar knallen. Het makkelijkste is nog steeds om gewoon door de missie heen te sluipen en zo iedereen te doden. Jammer genoeg zal je al snel weten hoe een vijand zich beweegt, wat de uitdaging een stuk minder maakt. De tegenstander is dan ook niet meteen van de slimste. Zo konden we er een paar keer gewoon voorbij sluipen zonder dat iemand ons ook maar opmerkte. Wanneer je iemand midden in een gesprek doodt, dan vat de andere persoon dat niet op alsof er iets mis gaat. Neen, deze praat of gaat gewoon verder zonder te kijken en zo kunnen we nog eventjes doorgaan. De gunplay geeft dan weer wel een bevredigend gevoel. De manier van rijden is ook wat aangepast. Bij de trailers was immers niet iedereen even enthousiast over de wagens en de ontwikkelaars hebben dat aangepakt door twee verschillende rijstijlen aan te bieden: normaal en simulatie.
Iets wat de Mafia-reeks altijd plezant maakte, was de invloed van de politie. Zo kon je verkeersboetes krijgen wanneer je te snel reed en kon je niet op klaarlichte dag mensen gaan vermoorden zonder dat iemand de politie opbelt. In Mafia III is dit niet anders. De politie rijdt en wandelt door de wereld van New Bordeaux. Wanneer iemand je een misdaad ziet begaan, bijvoorbeeld iemand omverrijden, dan lopen ze naar de dichtsbijzijnde telefoon om de politie te telefoneren. Wanneer je snel genoeg bent, kan je ze nog tegen de grond stampen, zodat de politie niet wordt gebeld. Geraken ze er wel dan wordt er een oproep gelanceerd en krijg je een cirkel op de map waarin de politie naar je op zoek gaat. Het valt ook te zien in wat voor district je jezelf bevindt. In Delray Hollow krijg je namelijk een oproep dat de politie eens mag gaan kijken wanneer ze er tijd voor vinden, terwijl de politie in Downtown er binnen de seconde staat. Verder kan je ook verkeersboetes krijgen wanneer je de regels overtreedt, al werkt dit toch niet al te goed. Er zijn momenten geweest waar we politie door het rood voorbijstoken of gewoonweg tegen een wagen botsten voor de neus van een agent en hij niks deed. Je kan ook te gemakkelijk wegkomen eenmaal je wordt gezocht.
Iets wat Mafia III wel goed weet te brengen, is de soundtrack. Je krijgt nummers vanuit de jaren '70 en er niks leuker om op de baan te rijden met op de achtergrond The Rolling Stones of Creedence Clearwater Revival. Deze twee zijn een kleine selectie van de honderd nummers die te titel rijk is. Ook de voiceacting is van een degelijk niveau en zorgt er voor dat de cutscenes net dat ietsje meer zijn. Op grafisch vlak slaat de titel de bal dan weer wat mis. De cutscenes zijn van een hoogstaand niveau, maar wanneer je overschakelt naar echte gameplay dan ziet het er allemaal wat minder uit. Op sommige plaatsen ziet het eruit alsof je het speelt op een console van de vorige generatie. De textures zijn ook vlak en hebben geen 'body' en dat kan je ook doortrekken naar het uiterlijke van de mensen. Verder heb je wat bugs met de schaduwen die niet correct worden getoond en kan je die pop-up maar niet negeren wanneer je rond rijdt. Bij de zonsondergang of zonsopgang heb je ook immens veel licht, waardoor je soms gewoonweg niks meer ziet. Je kan dit een soort van realisme noemen, maar echt plezant om er in te spelen, is het niet.
De lancering van Mafia III gaat natuurlijk niet zonder zijn bugs of het gebrek aan een unlocked framerate voor de pc, al is dit laatste nu wel opgelost met een patch, maar dit moest er meteen inzitten. Gedurende je eerste half uurtje kom je al een handvol bugs en glitches tegen. We kunnen dan ook nog enkele alinea's volschrijven over de bugs die we zijn tegengekomen, maar we houden het hierbij. Het is spijtig dat de ontwikkelaar niet meer tijd nam of tijd kreeg om al deze voor de handliggende bugs weg te werken. Veel meer valt er niet over te zeggen. Op sommige vlakken zijn ook kleine details verdwenen die wel aanwezig waren in de vorige games. Waaronder een treinspoor dat echt wordt gebruikt door een trein. De mogelijkheid om overal op te kunnen springen, hulzen van je kogels op de grond en meer.
DLC - Faster, Baby!
Met de eerste uitbreiding voor Mafia III, genaamd Faster, Baby!, rijden we naar Sinclair Parish. Het lokale politiedepartement staat onder leiding van Sheriff Beaumont, die heerst met angst en geweld. Nadat er een leider van de strijd voor betere mensenrechten voor de zwarte bevolking werd vermoord, komt Lincoln ten hulp. Samen met Charles Laveau en zijn dochter Roxy moeen twe er voor zorgen dat Sheriff Beaumomt achter tralies komt te zitten voor zijn geweld tegen de zwarte bevolking. Hij doet er natuurlijk alles aan om je tegen te houden, zodat je geen zaak kan maken voor de rechtbank. Het verhaal weet je een goede twee uur zoet te houden, en erna krijg je de mogelijkheid om nog wat nieuw inkomen te vergaren.
Met de uitbreiding krijg je namelijk toegang tot Herbalism en dit laat je toe om je eigen wiet te groeien. Je moet zelf instaan voor de beplantingen en ook het proces is te verbeteren met verschillende upgrades. De oogst is er niet meteen, aangezien de plantjes rustig moeten groeien. Het is alleszins iets leuk voor de mensen onder ons met groene vingers. Verder krijg je ook nieuwe voertuigen en wapens en kan je je vaardigheden met de wagens verder tonen door verschilende stunts uit te halen.
Met Faster, Baby! ontvangt Mafia III zijn eerste uitbreiding en aan het einde van de rit liet het ons een beetje op onze honger zitten. We hadden er iets meer van verwacht en qua verhaal is het ook nogal lineair zonder enige vorm van verrassingen. Het prijskaartje van 14,99 Euro is in onze ogen iets te hoog voor het plezier dat we er wisten uit te halen. Hopelijk zijn de volgende uitbreidingen iets beter.
- Verhaal
- Goeie sfeer
- Sterke gun play
- Partners
- Repetitieve missies
- Bugs en glitches
- AI agenten en vijanden