RISK: Urban Assault
Risk: Urban Assault
[Gespeeld op PS4]
Door een bordspel te vertalen naar een digitale variant begeef je je op glad ijs. Je stript namelijk het bordspel van diens charmes die je alleen maar hebt bij de fysieke variant. Toch neemt Ubisoft graag het ‘risico’, want de laatste tijd zetten ze namelijk fel in op het digitaliseren van bordspellen: Monopoly, Zeeslag, Scrabble, Uno … Vorig jaar bracht Ubisoft reeds Risk op de markt en met Risk: Urban Assault bouwen ze hierop voort.
Risk kan er wat intimiderend uitzien als je nieuw bent, maar je hoeft heus geen geboren wereldleider doch politiek genie te zijn om ermee aan de slag te kunnen gaan. Simpel gezegd is het spelbord verdeeld in verschillende gebieden. In Risk: Urban Assault zijn het deze keer 5 steden in plaats van de gebruikelijke continenten. Iedere speler kiest een factie (met ieder ook een eigen gezaghebber met unieke voordelen) en vervolgens is het zaak om het volledige territorium te veroveren.
De eerste stap van je tactisch plan voor werelddominatie begint al met het kiezen van een factie. Elke factie heeft namelijk zijn eigen gezaghebber en daarmee ook zijn eigen uniek voordeel op het slagveld. Zo zorgen sommige leiders er bijvoorbeeld voor dat er 1 wordt bijgeteld bij het totaal van je geworpen dobbelstenen. Andere leiders kunnen dan weer net deze zogenaamde ‘dobbelsteenmods’ counteren.
Na de strategische opzet kan het bloedvergieten eindelijk beginnen. De combat in Risk is vanzelfsprekend; je kiest een deel van de map om aan te vallen en werpt een aantal dobbelstenen (waarbij het aantal dobbelstenen afhankelijk is van het aantal troepen dat je inzet). Risk: Urban Assault breidt de combat echter uit met wat extraatjes en hier komen de zogenaamde gezaghebbers ter sprake. Door acties uit te voeren op het bord verdien je sterren. Deze sterren kan je bij het begin van een beurt vervolgens inruilen voor troepen, gebouwen of upgrades.
Denk bijvoorbeeld aan het bouwen van een rocket facility waarmee je 1 keer per beurt een naburig deel van de map kan aanvallen. Het vraagt dus een beetje denkwerk uit te dokteren hoe je het meeste voordeel uit je sterren kan halen. Bovengenoemde toevoegingen zorgen ervoor dat de focus op tactiek groter wordt, wat de game een stuk aangenamer maakt om te spelen. Al zijn er deze keer andere factoren die roet strooien om van een 'aangename spelbeleving' te kunnen spreken.
Wellicht gaan we nu klinken als ongelooflijk slechte verliezers, maar we hebben de indruk dat dobbelstenen te vaak in het voordeel van de computergestuurde tegenstanders worden gerold. Het is dan ook geen wonder dat we de campaign snel opzij schoven en onze pijlen richtten op spelletjes met echte personen. Helaas was het vinden van spelers in de online multiplayer reeds een uitdaging op zich. Door het gering aantal spelers vonden we vaker geen dan wel spelers om een potje mee te Risken.
De beste manier om Risk te ervaren lijkt dus gewoon met wat vrienden op de bank via de lokale multiplayer, zo elimineer je alvast het gebruikelijke conflict over wie het bordspel na afloop moet afruimen (we weten allemaal dat dat de taak van de verliezer(s) is, maar de praktijk blijkt vaak anders). Als je dan tóch wil Risken tegen de computer, doe je er goed aan een 'custom game' te starten. Hier kan je namelijk zelf instellen dat de AI wat minder agressief moet zijn om zo enigszins de balans te herstellen.
- Grotere focus op strategie
- Snellere AI
- AI is duidelijk in het voordeel
- Multiplayer is reeds dood