Monster Hunter Generations
Monster Hunter Generations
Het Japanse Monster Hunter-fenomeen wint steeds meer aan populariteit in het Westen, dankzij een nauwe samenwerking tussen Capcom en Nintendo. Na Monster Hunter 3 en 4 Ultimate, krijgt de 3DS nog eens een volwaardige Monster Hunter-game in de vorm van Monster Hunter Generations. Wij zijn in de voorbije weken stevig op jacht gegaan om een oordeel over Generations te vellen.
In onze review van Monster Hunter 4 Ultimate wisten we jullie te vertellen dat Capcom heel wat moeite heeft gestoken in de presentatie en het verhaal van de game. Dit in combinatie met een wat meer gestroomlijnde tutorial zorgde ervoor dat de vierde telg in de serie een perfecte instapgame is voor zij die aan de Monster Hunter-franchise willen beginnen. Helaas is het epische verhaal zoek in Generations. We vermoeden dat men zich volledig gefocust heeft op de monsters, de nieuwe gameplay-stijlen en gebieden om de fans op hun wenken te bedienen.
Zij die dus een verhaal en meeslepende singleplayer verwachten, zijn er in ieder geval aan voor de moeite. De singleplayer geeft je als hunter meteen toegang tot alle dorpjes en heel wat quests, waardoor het als nieuwkomer toch allemaal net te veel wordt. Als je enkele ervaren vrienden hebt om samen mee te jagen, is dit allemaal niet echt een probleem. Zij die zich graag op de solo-actie willen focussen, zijn misschien toch beter af met de voorganger. In MH 4: Ultimate wordt alles namelijk stapje per stapje overlopen en ontgrendeld, samen met een licht en luchtig verhaal om je beter in de wereld van Monster Hunter te kunnen inleven.
Gelukkig mogen fans van het eerste uur wel heel wat leuke en sterke vernieuwingen verwachten en dat is toch wel echt de voornaamste reden voor het bestaan van Generations. Voor het eerst kan je je eigen Hunting Styles en Hunting Arts uitkiezen. Je hebt de keuze uit vier verschillende speelstijlen: Guild Style, Striker Style, Aerial Style en Adept Style. Guild Style is een zeer diverse stijl waarmee je een arsenaal aan aanvallen krijgt en bovendien twee Hunting Arts mag uitkiezen. Deze Arts zijn een soort van speciale aanvallen die erg afhankelijk zijn van het wapen waarmee je je hunter uitrust.
De Striker Style geeft je als hunter 3 Arts mee en zorgt er tevens voor dat de Arts-meter sneller gevuld wordt. Hoewel het standaard arsenaal aan aanvallen en mogelijkheden dus iets beperkter is, heb je wel vaker en meer toegang tot de Arts. Aerial Style zal slechts met 1 Art gepaard gaan, terwijl het (zoals de naam doet vermoeden) je een heleboel extra mogelijkheden geeft in de lucht. Tot slot zullen spelers met de Adept Style veel risico moeten nemen, want het ontwijken van een aanval op het allerlaatste moment zal resulteren in de mogelijkheid tot een stevige counterattack.
De vier stijlen hebben allemaal hun unieke eigenschappen en samen met de keuze uit tal van verschillende wapens (14 om precies te zijn) zorgen ze in combinatie met de Arts voor ongelooflijk veel mogelijkheden. Zowat iedereen zal zijn of haar gading wel in deze Monster Hunter kunnen vinden, wat een zeer positieve zaak is.Verder heeft men ook heel wat werk gestoken in het balanceren van de wapens en aanvallen. Zo kunnen we met onze insect glaive de monsters minder vaak mounten dan in MH 4: Ultimate, aangezien het daar wel net iets te vaak gebeurde.
De game introduceert ook een aantal nieuwe monsters, maar kent vooral veel klassieke monsters en gebieden. Generations is op dat vlak echt wel een 'best of' van de Monster Hunter-games, waardoor wel iedere fan wel zijn of haar favorieten zal kunnen terugvinden.
Naast de Hunting Styles en Arts, hebben spelers nu ook de mogelijkheid om hun Palicoes (Feylenes) rechtstreeks te besturen in de Prowler Mode. Er zijn een aantal exclusieve quests in de game te vinden die enkel als Palico tot een goed einde gebracht kunnen worden. Wederom resulteert dit in heel wat nieuwe aanvallen in de game en als kers op de taart kan je als Palico ongelimiteerd gatheren. De Prowler Mode is dus een uitstekende modus om een grote voorraad aan materialen in te slaan, iets wat niet altijd een even leuke bedoening was in de voorbije games.
Op audiovisueel vlak is de game eigenlijk quasi gelijk aan diens voorganger. Een stevige soundtrack vol bekende en nieuwe deuntjes ondersteunt de gevarieerde omgeving en goed geanimeerde monsters. Monster Hunter Generations weet ook de New 3DS-hardware goed te gebruiken, met bijvoorbeeld een hogere framerate en betere weergave van textures. Ook kunnen eigenaars van de New 3DS gebruik maken van de c-stick om de camera te hanteren (ditmaal zonder vervelende notificaties om deze optie al dan niet te activeren), alsook profiteren ze van snellere laadtijden. Dat gezegd zijnde, wordt het wel eens tijd dat de handheld in de nabije toekomst opgevolgd wordt, want de lage resolutie van de (N)3DS is soms echt wel een domper op de jachtvreugde in Monster Hunter.
- Verschillende speelstijlen
- Goede lineup van monsters en gebieden
- Betere balans qua aanvallen t.o.v. MH4U
- Gatheren een pak sneller dankzij Prowler Mode
- Iets minder instapvriendelijk dan MH4U
- Gebrek aan verhaal