Kirby: Planet Robobot
Kirby: Planet Robobot
Met Kirby Triple Deluxe heeft Nintendo’s roze mascotte al een verschijning gemaakt op de 3DS. In Planet Robobot keert hij slechts twee jaar later al terug met nieuwe vaardigheden in een vers platformavontuur. Zoals de titel reeds doet vermoeden heeft hij deze keer toegang tot een heel nieuw type speeltuig…
Inderdaad, het besturen van gevechtsrobots staat centraal in Kirby’s nieuwste game. We kennen zijn kopieervaardigheden nu al een tijdje, dus het is tijd om een nieuwe blik op dat kopiëren te werpen. Dat is wat ontwikkelaar HAL moet hebben gedacht na het lezen van onze review van Triple Deluxe. In de Story Mode van Planet Robobot kruip je immers geregeld in een robot, waarna de gameplay doet denken aan momenten uit de Mega Man X-reeks, maar uiteraard met een vleugje Kirby. De robotpakken zijn namelijk uitgerust met een scanner, waarmee je de vaardigheden van vijanden in een oogwenk kan “downloaden”. Op deze manier krijgen we herkenbare krachten, zoals de Vuur-kracht, in een ander, verfrissend jasje te zien en krijgt de gameplay de innovatieve afwisseling die nodig was.
De robots zorgen namelijk niet enkel dat je met groter gemak en meer kracht vijanden te lijf kan gaan, ze brengen ook een nieuwe kijk op puzzel-elementen die je geregeld tegenkomt in Kirby’s kleurrijke wereld. Door puzzels op te lossen boek je voortgang in de levels en verzamel je Code Cubes, die je in ieder van de zes werelden toegang tot de baas verstrekken. Verzamel je al deze alle Code Cubes, dan krijg je toegang tot een EX Stage, een bonuslevel dus. Dit zorgt ervoor dat de casual gamer het spel met niet al te veel denk- en verzamelwerk kan uitspelen, maar dat je ook extra spelinhoud kan vrijspelen door op zoek te gaan naar alle geheime wegen en manieren om puzzels te doorgronden. Voor ieder dus wat wils en een deugdelijk beloningssysteem. Krijg je niet genoeg van het verzamelen, kan je wederom op zoek gaan naar verzamelbare stickers om met je collectie te pronken bij je vrienden.
Wat betreft de puzzels lijkt het spel hier en daar ook wat invloed van Super Mario 3D Land te hebben gehad. Het is een tijdje geleden dat we de 3D-slider nog eens echt hebben gebruikt om van het 3D-effect gebruik te maken, omdat dat ons daadwerkelijk kan voorthelpen in het spel. Het gaat verder dan werken met verschillende lagen en van voor- naar achtergrond springen om verder te geraken, wat een game in onze ogen toch wat doet uitspringen en enkel ten goede kan komen. Niet iedere ontwikkelaar lijkt nog te denken aan de meerwaarde van de unieke hardware waarmee men kan werken, maar HAL Laboratories kennelijk wel, waarvoor we toch even een duim omhoog steken.
Zelfs op gebied van gevechten met bazen is men creatief te werk gegaan. Zo is de baas van het eerste gebied dan wel opnieuw een boom, maar is deze ditmaal gemechaniseerd (volledig in thema van het spel) en kent het gevecht verschillende stadia, waarbij telkens een andere aanpak vereist is. Niet gewoon je gekopieerde vaardigheid erop loslaten dus, maar een efficiënte strategie bedenken is de boodschap. Erg moeilijk zijn de boss fights echter niet, we zullen eraan moeten wennen dat de moeilijkheidsgraad van Kirby-games nu eenmaal niet hoog ligt wat gevechten betreft.
Audiovisueel doet het spel denken aan voorganger Triple Deluxe. Alles ziet er strak en kleurrijk uit en variaties op de originele deuntjes worden afgewisseld met geheel nieuwe. De Kirby-sfeer zit er in ieder geval in, wat voor fans een mooie zaak is. Tevens mag het design van de nieuwe robots er wezen; zij veranderen – net als Kirby – van uiterlijk wanneer een vaardigheid wordt gekopieerd, waardoor ze er best stoer gaan uitzien.
In de verhaalmodus heeft men de implementering van Amiibo niet over het hoofd gezien. De verzamelbare figuurtjes kunnen door spelers met een New 3DS (XL) of NFC-lezer gebruikt worden om Kirby van een passende vaardigheid te voorzien. Er zijn zelfs nieuwe vaardigheden toegevoegd in de game, die in het teken lijken te staan van bestaande Amiibo. Zo heeft Kirby een nieuwe kopieervaardigheid genaamd “Doctor” en eentje die “PSE” heet, gebaseerd op de psychokinetische krachten van Ness en Lucas uit Earthbound. Geen toeval dus dat deze Amiibo hem van deze krachten voorzien. De release van deze game wordt trouwens vergezeld door die van een nieuwe reeks Amiibo. Wij konden met de nieuwe Kirby-Amiibo uit de Kirby-reeks aan de slag en kunnen erover melden dat hij een unieke vaardigheid voor Kirby ontgrendelt. Hij transformeert in een UFO, waardoor hij permanent kan rondzweven en vijanden met stralen bestookt. Het maakt de gehele ervaring nog net dat ietsje makkelijker, waardoor het zeker geen must is, maar wel eens leuk om te beleven.
Wie aan de verhaalmodus niet genoeg inhoud heeft voor een volledig spel, zal zijn heil wellicht vinden in de extra (mini)spellen die in Planet Robobot worden voorgeschoteld. Kirby 3D Rumble aan de ene kant is een arcade-achtige toestand, waarin je in drie dimensies op een platform kan rondlopen en alle vijanden moet uitschakelen. De bedoeling is om een zo hoog mogelijke score te behalen, wat voor enige herspeelbaarheid kan zorgen in een minigame die anders niet langer dan een half uurtje in beslag neemt om uit te spelen.
Team Kirby Clash anderzijds is de best uitgedachte minigame tot hiertoe, waarin je gevechten voert in een RPG-setting die wat doet denken aan de Tales-reeks. Je kiest uit een Sword Hero, Hammer Lord, Dr Healmore of Beam Mage, afhankelijk van de rol die je in het gevecht wil spelen, en gaat zo een baas te lijf. Er werd ook effectief een level-systeem geïmplementeerd, waarmee je van level 1 naar 10 kan stijgen om dat iets meer ondergedompeld te worden in de RPG-sfeer. Absoluut pluspunt? Je kan Team Kirby Clash samen met vrienden spelen. Na het uitspelen van het spel kan je overigens nog met Meta Knight aan het werk in Meta Knightmare Returns, wat opnieuw leuk is voor liefhebbers, maar niet meer lijkt dan het spel te doorkruisen met de Zwaard-vaardigheid van Kirby.
- ROBOTS
- Puzzelelementen
- 3D-effect benut
- Team Kirby Clash
- Lage moeilijkheidsgraad in gevechten