Severed
Severed
Geschreven door SImon Barrez
Sony mag dan wel al zelf de stekker uit de Vita getrokken hebben, dat betekent niet dat je je handheld al een finale rustplaats op zolder mag geven. DrinkBox Studios bewijst met Severed eens te meer het potentieel van Sony's handheld dat nooit ten volle benut is.
DrinkBox Studios, dat zijn de mannen die ons eerder al verblijd hebben met Mutant Blobs en vooral het uitmuntende Guacamelee. Met Severed kiezen ze weer resoluut voor een compleet ander soort game. Geen luchadores dit keer, helaas, maar laat dat de pret niet drukken. Met Severed geven ze een moderne draai aan de klassieke first-person dungeon crawler en staan touch controls centraal.
Severed verspilt geen tijd aan nodeloos langgerekte introscenes – binnen de paar minuten na het opstarten, weet je al dat je een jonge vrouw bestuurt wiens arm afgehakt is en haar familie uitgemoord. Als Sasha trek je, gewapend met een zwaard, naar een andere wereld, op zoek naar je gezinsleden. Die wereld oogt als een geweldig kleurrijke en tegelijk toch lichtjes lugubere tekenfilm, waarbij DrinkBox Studios zich ook nu weer heeft laten inspireren door Mexicaanse en Azteekse invloeden.
Mede door de first-person dungeon-insteek weet men geweldig met diepte te spelen. Het is geen spel dat de Vita tegen zijn grafische limieten laat aanleunen, maar het is vanuit artistiek oogpunt bijzonder geslaagd. De muziek houdt zich eerder onopgemerkt op de achtergrond en draagt zonder meer bij tot de al indrukwekkende sfeer die Severed schept. Navigeren is wel even wennen voor wie de lang vervlogen tijden van bovenvermeld genre nooit heeft mogen meemaken, maar de controls voelen vlot genoeg aan en de map biedt voldoende houvast om je daar snel over te zetten.
Al snel nadat je je eerste stappen in de wondere wereld van Severed hebt gezet, kom je oog in oog te staan met de talrijk aanwezige vijandige wezens, en het is vooral in dit onderdeel dat deze game zo uitblinkt. Tegenstanders verslaan doe je immers door Fruit Ninja-gewijs met je vingers over het touch screen te swipen. We hadden vooraf onze bedenkingen over hoe dit langer dan tien minuten zou blijven boeien, maar DrinkBox werkt dit in wezen bijzonder eenvoudige concept steeds dieper uit naarmate je voortgang boekt. Monsters verslaan omvat namelijk heel wat meer dan als een wildeman alles van je scherm proberen weg te vegen.
Iedere tegenstander heeft een metertje onderaan het scherm dat aangeeft wanneer je je moet klaar houden om zélf slagen te ontwijken – een correcte timing en het afweren van vijandelijke aanvallen zijn even belangrijk als zelf klappen uitdelen. Severed maakt het je er ook niet makkelijker op door al gauw drie tot vier opponenten tegelijk op je af te sturen, zodanig dat je voortdurend moet opletten wie wanneer aanvalt en waar je nog ergens een gaatje hebt om zélf toe te slaan. Elk van die knap gedesignde schepsels heeft bovendien zo zijn eigen manieren waarop je ze moet verslaan. Bij elk nieuw monster is het telkens weer een beetje uitzoeken hoe je daar nu weer mee aan de slag moet. Severed weet je aandacht bij de gevechten te houden door aan een hoog tempo steeds nieuwe tegenstanders op het strijdtoneel te sturen én sterkere versies van creaturen die je inmiddels al kent uit zijn hoge hoed te toveren.
Niet dat er enig risico op het verslappen van je concentratie bestaat, want zo ongeveer halverwege het dik zes uur durende avontuur wordt de erg faire moeilijkheidsgraad een beetje opgekrikt door je tegenstanders van buffs als snellere aanvallen of een betere defensie te voorzien. Zelf kun je Sasha gelukkig ook voortdurend sterker maken – zo kan je al snel je belagers tijdelijk verblinden en kan je later zelfs hun tijdelijke upgrades stelen.
Dat zijn echter vaardigheden die je in de loop van het spel verkrijgt. Severed bevat nog een upgradesysteem dat volledig afhangt van hoe goed je vecht en hoe zorgvuldig je de kerkers binnenste buiten keert. Door niet geraakt te worden en zelf toe te slaan wanneer het moment zich voordoet, bouw je immers je focusmeter op. Is die vol en versla je vervolgens één van je vijanden, dan heb je kort de tijd om hun ledematen, ogen, staarten en wat nog allemaal van hun lichaam te scheiden. Die onderdelen kun je vervolgens spenderen om je statistieken te verbeteren.
Daarnaast kam je maar beter iedere omgeving uit om ook daar de nodige onderdelen voor upgrades te vinden. Meestal liggen die verborgen achter één of andere puzzel, al stellen die niet zo geweldig veel voor. Niet dat dat een smet op het blazoen van Severed werpt, want het zorgt ervoor dat het strakke tempo nooit echt onderuit zakt.
Wie zich de moeite getroost heeft van deze review volledig door te nemen, zal gemerkt hebben dat we tot nu toe unaniem positief over Severed zijn. Als we dan toch een puntje van kritiek moeten aanhalen, dan is het wel dat het door zijn touch controls niet echt geschikt is om lang aan één stuk te spelen. Niet dat we de fitheid van de gemiddelde gamer willen onderschatten, maar enig ongemak in onder meer de polsen is nu eenmaal een inherent nadeel van deze manier van games besturen. Gelukkig is Severed prima speelbaar in korte beurten, aangezien er om de haverklap wel een autosave plaatsvindt.
- Simpel concept wordt voortdurend dieper uitgewerkt
- Unieke visuele stijl
- Fysiek niet geschikt voor lange speelsessies