Ratchet & Clank
Ratchet & Clank
[gespeeld op PS4]
Binnenkort krijgen we Ratchet & Clank in de cinemazalen en hier hoorde natuurlijk een bijhorende game bij. In plaats van een saaie 'textures'-remaster voor de PlayStation 4 krijgen we een volledige remake van het eerste avontuur van de twee vrienden. Ontwikkelaar Insomniac Games haalt namelijk verschillende elementen uit de volledige reeks om een totaal pakket van Ratchet & Clank aan te bieden.
Met Ratchet & Clank krijgen we grotendeels het originele verhaal op ons bord, maar her en der zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd op vlak van verhaal en leveldesign. Om te beginnen is het verhaal wat herschreven met extra cutscenes en komen er wat nieuwe personages op de voorgrond. Welke dat zijn laten we je graag zelf ontdekken. Het verhaal hint met zijn nieuwe cutscenes met momenten ook wat naar de film, maar indien je hier geen fan van bent, kan je dit volledig uitschakelen. Zo kan je nog spoilervrij van de film gaan genieten. Op vlak van leveldesign is er ook wat veranderd. Zo zijn er volledige levels opnieuw herschreven of beschikken ze over andere routes om tot je einddoel te geraken.
Ontwikkelaar Insomniac Games haalde verschillende features vanuit de hele serie om ze in de 'remaster' te ploffen. Hierdoor krijg je een zeer gevarieerde spelervaring waar je op vlak van 'nieuwe' wapens, gadgets en minigames wordt verrast. Als wapen krijg je bijvoorbeeld toegang tot de Sheepinator en zoals de naam doet vermoeden, verander je hiermee de vijand in wollige schaapjes. De Trespasser krijg je als gadget waarmee je de befaamde Hacker Terminals moet loskrijgen. Dit doe je door verschillende ringen met laserstralen correct uit te lijnen. Het is even puzzelen, want zo heb je bij iedere ring ook wat blokkades die laserstralen afschermen. Ben je niet meteen thuis in al dit gepuzzel dan kan je de makkelijkste route kiezen en de Trespasser autohack gebruiken. Verder krijg je ook toegang tot de Hooverboards, de Jetpack uit Ratchet & Clank: Into the Nexus en meer. De befaamde Ryno is ook weer van de partij en laat je deze keer verschillende weaponcards verzamelen. Eenmaal in de handen vreest iedere vijand je. In het eerste avontuur van Ratchet & Clank had je slechts vier levens, welke uit te breiden waren naar een maximum van acht. In deze game krijg je toegang tot een soort van health packs die iedere keer tien punten healen. Je kan nog steeds je max health verbeteren, maar tegenover de originele game krijg je dus nu toegang tot wat meer ademruimte.
Het spelplezier stopt niet op het moment dat je de singleplayer tot een goed einde weet te brengen. Hierna krijg je namelijk toegang tot de Challenge Mode waar je de huidige wapens kan upgraden tot een maximum level van tien. De upgrade zorgt voor een nog nieuwe en dodelijkere variant van het bestaande. Doorheen de wereld vind je kisten met Bolts terug, maar deze worden ook gedropt wanneer je een vijand verslaat. De Bolts kan je gebruiken bij een wapenhandelaar om nieuwe wapens aan te kopen. Doorheen je avontuur vind je ook Raritanium terug. Dit kan je gebruiken om je bestaand wapen te verbeteren met upgrades. Nieuwe upgrade mogelijkheden speel je dan weer vrij door je wapen te levelen. Dit doe je door het gewoon te gebruiken tegen vijanden en dit tot een maximaal van level vijf in een normale playthrough.
Op grafisch vlak is er wel het een en het ander te vertellen. Om te beginnen komen de cutscenes recht uit de film. Het oogt echt geweldig om Ratchet en zijn vrienden zo gedetailleerd op je scherm te krijgen. Je merkt dat Insomniac Games die animatie-achtige grafische voorstelling van de film ook wil doortrekken naar het spel, want voor ons hoort deze toch meteen bij de toppers op grafisch vlak. Je wandelt als het ware in een animatiefilm rond. De planeten zijn tot in de puntjes gedetailleerd en voelen totaal niet leeg aan. Spijtig genoeg heeft dit wel een impact op de framerate, want Ratchet & Clank komt met een vaste framerate van 30. Oorspronkelijk liep de reeks constant op een framerate van 60fps, maar bij deze wou de ontwikkelaar all-in gaan op grafisch vlak en dit met een vaste 30fps. Op die belofte komen ze hun woord na, want dipjes in de framerate hebben we niet meteen ondervonden en dit evenmin in de drukke gevechten. Wanneer je Ratchet & Clank voor de eerste maal opstart, is het wel even wennen met die nieuwe framerate, aangezien alles niet zo soepel aanvoelt. Eenmaal je een uurtje bezig bent, ben je het gevoel gewoon en speel je alsof je het nooit anders hebt gespeeld. Op vlak van geluid hebben we eigenlijk niet veel meer te zeggen, aangezien dit quasi op hetzelfde niveau is als het visuele.
- Elementen uit de hele reeks
- Grafische pracht, maar ...
- Wapenarsenaal (Sheepinator)
- Soms her en der een bugje
- ... ten koste van 60fps