République
République
[gespeeld op PS4, geschreven door Simon]
Met een team dat bestaat uit voormalige Metal Gear Solid-medewerkers en de stem van Solid Snake zelf aan boord, kan République al voor de start enkele aardige adelbrieven voorleggen. Maar volstond dat voor Camouflaj om een goeie stealth game in elkaar te boksen?
Na een succesvolle Kickstarter en een eerste passage op pc en mobiele platformen, komen de vijf episodes van République nu in één herwerkt geheel naar PS4. Zoals net aangehaald in de intro, telt ontwikkelaar Camouflaj enkele veteranen van Metal Gear Solid in zijn rangen. Het hoeft dus niet te verwonderen dat République een stealth game is, al draait het dan veeleer rond basic sluipwerk uit de oude, klassieke doos – weliswaar met een originele twist.
République doet geen moeite om de speler vooraf te informeren en gooit je meteen in het diepe. Een bang meisje, genaamd Hope (of 390-H, zoals iedereen in de spelwereld haar kent), spreekt je via een smartphone rechtstreeks aan en smeekt je om hulp – zoniet dreigt ze 'geherkalibreerd' te worden. Wat Hope mispeuterd heeft en waar ze zich bevindt, daar heb je het raden naar. Helpen doe je door via haar mobiele telefoon in te hacken op de honderden camera's die in het complex waar Hope gevangen zit hangen. Je mag Hope dan wel rechtstreeks besturen, je zicht is steeds beperkt door het blikveld dat de camera's je bieden. République draait dan ook rond het nauwkeurig vooraf plannen van je route door van camera naar camera te springen, daarbij zorgvuldig de vele bewakers (de Prizrak) ontwijkend.
Het is even wennen – een beperkt zicht is niet altijd even handig in stealth games – maar eens je er mee weg bent, is het een verfrissend idee dat best goed werkt. Helaas zijn er wel een aantal ruwe kantjes waar de originele versie al mee te kampen had en die men om onbegrijpelijke redenen niet weggewerkt heeft. Zo zijn er vaak laadtijden van enkele seconden bij het switchen tussen camera's, wat verschrikkelijk irritant is aangezien je voortdurend van camera naar camera hopt. Bovendien besluit het spel soms om zelf eens van camera te wisselen wanneer het dat nodig acht, waardoor je soms onverwacht naar een ander camerastandpunt gedwongen wordt en je Hope plots de verkeerde kant opstuurt omdat de controls natuurlijk meedraaien. Het is geen euvel dat de game zodanig onderuit haalt dat het onspeelbaar wordt en het gebeurt gelukkig niet geweldig vaak, maar als je heel République opbouwt rond het best inventieve idee van de actie volgen via camera's, verwachten we wel dat dat iets vlotter draait. Voor het overige bestuurt Hope zelf wel redelijk soepel en is er behoorlijk wat moeite gestoken om de controls zo intuïtief mogelijk te maken, wat niet vanzelfsprekend is gezien de mobile oorsprong van République.
Naast het uitstippelen van je sluiproute, gebruik je de camera's ook voor het verzamelen van informatie. Er zijn talloze posters met info, computers die gehackt kunnen worden en telefoontjes die je kan afluisteren – al krijg je sommige van deze vaardigheden slechts nadat je voldoende inlichtingen vergaard en verkocht hebt. Er liggen ook talloze collectibles verspreid in de wereld van Metamorphosis, met onder meer door het regime verboden bekende boeken, diskettes met verwijzingen naar indie games en cassettes achtergelaten door een rebel. Niet alles is even relevant voor het verhaal – de diskettes met indietitels zijn op zich nutteloos maar zijn gewoon geweldig leuke referenties – maar sommige details zal je toch missen als je niet al te grondig rondkijkt.
République bouwt immers op de suspens van de mysterieuze omgeving waarin je je bevindt en waar je slechts met mondjesmaat meer over te weten komt. Het is vrij duidelijk dat je in een totalitaire, fascistische inrichting (of land? Stad?) bent terechtgekomen die recht aan Orwells inspiratie ontsproten lijkt, waarin alles en iedereen in de gaten gehouden en bewaakt wordt door een Overseer die alles in de wereld van Metamorphosis voor het zeggen heeft. Naar het hoe, wat, waar en wanneer is het gissen, maar tijdens Hope's ontsnappingstocht wordt gaandeweg het tipje van de grote sluier toch steeds iets verder opgelicht. Camouflaj bouwt het mysterie langzaam op (soms zelfs iets té) in de eerste drie episodes. Episode 4 vormt een vrij grote cesuur en niet iedereen zal een even grote fan zijn van de afwikkeling van het hele verhaal in de vijfde en laatste episode. Vooral de dramatische wending in de aanpak van de plot en het onderbreken en te zeer rekken van het zorgvuldig opgebouwde tempo is een keuze die niet iedereen République in dank zal afnemen. Wij vonden het in elk geval niet zo problematisch en het past in hoe Camouflaj het verhaal wil vertellen.
We vermeldden al even dat je in République enkele nieuwe vaardigheden kan bekomen door informatie te verkopen. Naast perks die je helpen meer te weten te komen over het leven in Metamorphosis, zijn er ook enkele upgrades vrij te spelen die je rechtstreeks van pas komen, zoals het tijdelijk weglokken van de Prizrak of hun aanwezigheid door muren via x-ray spotten. Echt nodig zijn die upgrades niet meteen, want République is verre van een moeilijk spel. De moeilijkheidsgraad wordt wel gradueel opgedreven met onder meer camera's die je kunnen spotten en een steeds kleinere tijdsspanne om je move te doen, maar helaas evolueert de A.I. van je tegenstanders niet echt mee en blijven hun patrouilleerroutes bijzonder lineair en repetitief.
De voice acting is één van de sterkste punten van République. Kan ook moeilijk anders, als je kanjers als David Hayter en Jennifer Hale weet te strikken. De muzikale ondersteuning is eerder minimaal aanwezig, al is dat bij games als deze eerder een pluspunt en weet het bij spannende momenten wel gepast bij te dragen. Grafisch kan République zijn mobiele roots niet helemaal wegsteken, al is de art style van heel Metamorphosis best geslaagd en vinden we dat nog steeds meer doorwegen dan state of the art graphics.
- Sterke voice acting
- Intrigerende omgeving en plot
- Knipogen naar andere indie games
- Onhandige cameraovergangen met laadtijden
- Wordt nooit bijzonder uitdagend door beperkte AI
- Wie niet alles scant en verzamelt, mist stukken van het verhaal