DiRT Rally
DiRT Rally
[gespeeld op PS4]
DiRT Rally is geen klassiek vervolg binnen de DiRT-franchise: het is dus geen DiRT 4, iets wat je eigenlijk al kan afleiden uit de naam zelf. Toch is DiRT Rally een DiRT-game in hart en nieren. We keren hier terug naar de roots van de franchise, het rally verleden - de tijd van de PlayStation 1 en de copiloot die je constant instructies geeft terwijl je de scherpste bochten overmeestert. Dit is DiRT in zijn puurste vorm, maar ook in zijn meest hardcore vorm.
Het zat er al een tijdje aan te komen, maar nu is het ook daadwerkelijk gebeurd. Dirt Rally, de game die lange tijd exclusief speelbaar was op Steam (Early Access) verschijnt nu ook op de huidige consoles, de PlayStation 4 en Xbox One. Hoewel de game destijds met niet al te veel inhoud zijn debuut maakte op Steam Early Access is er ondertussen al veel veranderd, we zijn dan ook één jaar later. Meer auto's, meer locaties en nog meer focus op rally, daar mag je je aan verwachten. Je houdt best ook rekening met de moeilijkheidsgraad, want die is niet mals. Dit is allesbehalve een simpele arcade racer, het is meer een hardcore sim-racer.
Dat is op zijn minst toch wel een verrassing te noemen, zeker gezien de laatste paar DiRT-games steeds meer de arcade-toer op gingen. Zelfs voor Codemasters is het al lang geleden dat ze nog eens een echte simulator uit hebben gebracht. De focus lag jarenlang op het toegankelijker maken van racing games, iets dat nu plotseling verandert met deze game. DiRT Rally zet realisme terug op de eerste rij en dat brengt dan ook een forse uitdaging met zich mee. Dit is geen game die je onder de knie hebt na een halfuurtje spelen, zelfs niet na een dag of twee. Je moet een rally-wagen kunnen begrijpen. Je moet de baan begrijpen. Je moet eigenlijk rekening houden met alle kleine details en omstandigheden, want enkel dan kan je echt goed worden in deze game.
Er is natuurlijk wel ruimte voor fouten. Niet iedereen kan zomaar keer op keer een perfecte rit uit zijn mouw toveren. We zijn ook maar mensen en dat weet de game ook, maar elke fout die je maakt, is telkens het resultaat van een verkeerde inschatting of een detail dat je over het hoofd ziet. Het zijn fouten die je eerst moet meemaken vooraleer je weet hoe je ze kan vermijden. Het is ook daarom dat de bekende rewind-functie van Codemasters hier niet aanwezig is. Uiteraard omdat de focus hier meer op het realisme ligt, maar het is daarnaast ook goed dat je fouten maakt en de gevolgen daarvan draagt zonder ze ongedaan te maken. Zo leer je uit je fouten.
Dit klinkt nu allemaal vreselijk moeilijk, maar de consolerelease heeft gelukkig wel zo'n twintig tutorials in voorraad zodat je toch een zekere vorm van uitleg krijgt. Het enige probleem hier is dat je wel moet weten dat ze niet speelbaar zijn, het zijn namelijk video tutorials. Ze zijn echter zeer informatief en gaan ook erg diep in op de gameplay. Je zult ze ook nodig hebben, want de stevige gameplay in DiRT Rally kent zoveel verschillende race-technieken dat het zo goed als onmogelijk is om ze zonder hulpkanaal allemaal te leren.
Het feit dat ze niet speelbaar zijn zorgt er wel voor dat je alles zelf in de praktijk zal moeten omzetten: je wordt als het ware meteen voor de leeuwen geworpen. Het enige positieve aan dit alles is dat je de volledige game nog altijd perfect met een controller kan spelen. Een racing-wiel blijft superieur, maar is geen vereiste, zelfs niet voor een hardcore sim als deze.
Qua game modes heb je zaken als het officiele FIFA Rallycross, events die bestaan uit meerdere races waarin je de beste tijd moet neerzetten tegenover AI racers. Beschadigingen die je auto oplopen zijn permanent doorheen elk kampioenschap. Een deuk aan de motorkap blijft er dus inzitten tot aan de laatste race, iets dat best cool gedaan is. Je bent wel steeds voorzien van een professioneel team dat kleine zaken aan je wagen kan reparen, maar daar verliest je steeds tijd mee. Veroorzaak je een té grote beschadiging, dan is het meteen game over, ongeacht hoe ver je op dat moment in een kampioenschap bezig bent.
Het is hier dat vele pc-spelers de vergelijking met Dark Souls maakten. Hoe raar dat ook klinkt, de adrenaline die door je heen gaat wetende dat de volgende beschadiging het einde kan betekenen is immens groot. Hetzelfde telt voor de voldoening die je krijgt wanneer je alsnog een race succesvol kan beindigen met een wagen die amper nog kan rijden. Het valt wel op dat naast de rallycross er niet zoveel andere activiteiten te doen zijn. Wat er wel is, dat staat nog niet echt op punt volgens ons gevoel. Er is dus nog werk aan de winkel wil men een volwaardig geheel naar voren schuiven.
Multiplayer is ook aanwezig in DiRT Rally, maar is eigenlijk niet zo indrukwekkend. Online events, challenges en (hoe kan het ook anders) leaderboards zorgen voor de nodige competitie, maar qua traditionele multiplayer heb je enkel de Rallycross waarin je met vier spelers tegelijkertijd kan spelen. Op dat vlak is er nog niet veel veranderd sinds de pc-release van december. Er is nog werk aan de winkel, net zoals de overige singleplayer-modes, maar men is al van ver gekomen en we hebben dan ook positieve hoop voor de toekomst van DiRT Rally.
Opmerkelijk voor een console-racer is het feit dat de game speelt aan zestig frames per seconde en dat op een resolutie van 1920x1080. Dat is nu eenmaal een prestatie, zelfs in 2016. Toch heeft dat ook een zeker effect op al het grafische geweld: dat is namelijk niet zo indrukwekkend als de laatste paar racers die we hebben gespeeld op PlayStation 4. Ergens is dat begrijpelijk. Het mag ook gezegd worden dat je af en toe toch nog eens een uitzicht te zien krijgt waarvan je mond spontaan openvalt, maar het is enkel jammer dat dat minder gebeurt dan bij andere games in het genre.
- Uitdagend...
- 60 frames per seconden en 1080p...
- Voldoening is groot
- ...maar misschien té hardcore voor sommigen
- ...maar grafisch niet zo spectaculair