Final Fantasy Explorers
Final Fantasy. Als iemand die naam hoort, denkt 'ie waarschijnlijk automatisch aan de hoofdreeks die weldra nummer XV op ons bord zal leggen. Toch is de reeks al dusdanig groot geworden dat er vele spin-offs gekend zijn, van tactical RPG’s en ritmegames tot zelfs een kart racer. Final Fantasy Explorers is weer iets anders en doet wat denken aan Type-0, een actie RPG waarbij het in dit geval goed naar Monster Hunter heeft gekeken.
Net zoals bij Monster Hunter heeft Final Fantasy Explorers niet echt een plot. Je begint in een klein dorpje en je neemt quests aan van een guild keeper die jou vraagt om items te verzamelen, monsters te verslaan en soms ook eens een baas te verschalken, zoals Ifrit. De regio’s zijn met grenzen (en laadtijden) afgezonderd, maar ze zijn vrij groot en al snel krijg je manieren om je sneller over de map te verplaatsen. Met de ingegeven quests en gevonden voorwerpen maak je jouw karakter dan weer sterker dankzij nieuwe levels, magie en betere uitrusting.
Zoals vaker gebeurt bij actie RPG's spam je makkelijk basisaanvallen, al wordt mana vervangen door een action points balk waarmee je speciale aanvallen uitvoert. De balk wordt weer vanzelf aangevuld, al kan je dat proces versnellen door combinaties van basisaanvallen te gebruiken. Mocht je dat willen, dan kan je per missie veranderen van klasse (een monk, knight, paladin, red mage, black mage, ...). Sommige zijn wel beter geschikt voor multiplayer, door hun beperktere reeks aanvallen zoals bij de white mage.
Verreweg de belangrijkste mechanic in deze game is Resonance, een speciale teller die stijgt naarmate je meer speciale aanvallen uitvoert. Vanaf 100 is deze te gebruiken en afhankelijk van het gebied kan je zelfs een Crystal Surge doen om bijvoorbeeld extra schade te doen, te genezen of zelfs te zweven. Het geniale is dat je ook resonance punten krijgt na iedere missie. Deze kan je dan als valuta gebruiken om de boosts te versterken en eventueel aan elkaar te linken met mutaties. Dat zorgt ervoor dat nutteloze boosts later ook erg krachtig kunnen worden, als je maar de juiste boosts koppelt.
Naast de normale power-ups zijn mutations daardoor het meest fascinerende element om toch te blijven spelen. Elke missie kan je andere mutations activeren, waardoor je veel krachtiger uit de hoek kan komen en je huidige magie nieuwe krachten verkrijgt. Zelfs je wapens kunnen effecten uitdelen, zoals meer vuurschade of een slow-effect op alle vijanden. Hoe sneller je schade doet en hoe meer schade je uitdeelt, hoe sterker de mutations worden. De resonance teller stopt namelijk niet bij 100, maar wordt steeds sterker zolang je blijft vechten.
En ander cool extraatje is Trance, een mode die je soms kan activeren met behulp van magicite. Daardoor verander je in een fusion monster met nieuwe aanvallen, die krachtiger zijn dan ooit. Naast fusion monsters kun je ook iconische personages unlocken zoals Cecil, Cloud en Lightning. Eenmaal vrijgespeeld kan je hen ook worden en hun eigen aanvallen gebruiken, zoals de Omnislash. Mooi wel is dat je ook gewoon kledij en wapens zoals de Buster Sword kunt maken als je liever je eigen personage uitdost met iconische outfits.
Final Fantasy Explorers is echt een game die je samen moet spelen. De game ondersteunt online en offline multiplayer en dat is ook zeker aangeraden bij sommige baasgevechten. Crystal Surges kunnen voor een hele groep werken en kunnen ook aan elkaar gekoppeld worden via andere spelers waardoor je als superteam de eindbaas kan verslaan. De AI-makkers kunnen ook wel wat doen, maar ze zijn jammer genoeg niet echt hulpvaardig in grote baasgevechten. Gelukkig is het heel eenvoudig om online te spelen, want je kan gewoon een room maken waarna andere spelers binnen kunnen komen en mee kunnen spelen.
Die baasgevechten waar we het over hadden, zijn jammer genoeg een minder punt in Final Fantasy Explorers. Het zijn de gekende bazen, zoals Ifrit, Ramuh of Bahamut, maar in vergelijking met Monster Hunter missen ze wat pit. Ze kunnen wel taai zijn, zeker als je alleen speelt, maar ze zijn op zich wel makkelijk te verschalken eigenlijk. Voor je een missie start, kan je de uitdaging wat verhogen door bepaalde uitdagingen te activeren (zoals zelf minder schade aanrichten), maar je hebt deze extra's eigenlijk ook gewoon nodig om het uitdagend genoeg te maken.
Op zich is de hele ervaring eenvoudig genoeg als kennismaking met actie RPG's, maar gamers die Monster Hunter kennen zullen het waarschijnlijk een ietwat aangepaste kloon vinden. Het is geen reden om de game af te schieten ,maar het kan ook teleurstelling opleveren als je de game spiegelt aan Monster Hunter qua mogelijkheden en algehele ervaring.
Visueel gezien kunnen we het als een traditionele 3DS-game beschouwen, met personages die eerder op Bravely Default-personages lijken dan op Monster Hunter-personages. Qua animaties is het geheel wel schattig te noemen, maar ook wel gewoon eenvoudig qua uitvoering. Sommige baasgevechten zijn indrukwekkend, maar daar houdt het voor het grootste deel ook op. Ook de audio stelt eigenlijk wat teleur. Niet dat de Final Fantasy-deuntjes niet meer mooi zijn, maar we hebben het allemaal wel al eens gehoord en er is niks spectaculairs bij om ons te overdonderen of nostalgische gevoelens op te wekken. Al bij al mist deze game dan ook een beetje charme buiten de leuke Crystal Surges en makkelijke online mogelijkheden.
- Crystal Surges
- Heel goede multiplayer
- Te veel dat we al gezien hebben
- Monster Hunter-"kloon"